למרות ההתנגדויות: אושרה תוכנית לאזה"ת בחולות אשדוד

החברה להגנת הטבע והפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד מנהלים מאבק בנושא בשנים האחרונות שמטרתו שמירת חולות אשדוד וקידום אתר חלופי לאזור התעשייה

ועדת המשנה להתנגדויות של הועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז דרום אישרה את התכנית להקמת אזור תעשייה בחולות אשדוד וזאת על אף כ-3,000 התנגדויות שהוגשו כנגדה. את ההתנגדויות הגישו החברה להגנת הטבע, הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד והציבור הרחב שהתנגד לתוכנית. התנגדויות אלו אף לוו בחוות דעת אקולוגיות על ערכיות השטח והצעות לחלופות במרחק של קילומטרים ספורים מהמיקום שנקבע בתוכנית.

החברה להגנת הטבע והפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד מנהלים מאבק בנושא בשנים האחרונות שמטרתו שמירת חולות אשדוד וקידום אתר חלופי לאזור התעשייה.

"הקמת אזור תעשייה חדש, בחולות אשדוד, יצמצם את השטחים הפתוחים והטבעיים, המהווים בית גידול למגוון רחב של בעלי חיים וצמחים, ויפגע בריכוז הגדול ביותר של עצי שקמה בתכנית שדרת השקמים, המקודמת היום לשימור, מגוש דן ועד אשקלון", טוענים בחברה להגנת הטבע.

בחברה להגנת הטבע ממשיכים ומסבירים כי "חולות מישור החוף, עליהם מתוכננת תכנית אזור התעשייה הדרומי באשדוד, הם סביבת חיים ייחודית, שאין דומה לה בישראל. ייחודם נובע מצירוף נדיר של גורמים היוצרים 'אי אקולוגי', שבו שוררים תנאי קרקע יובשניים באקלים ים תיכוני. רוב שטחי החולות בארץ כבר נוצלו לבניית ערי החוף, לפיתוח תעשייה ולמתקנים צבאיים. החול שנותר נכרה בקצב מהיר כחומר גלם לבנייה, ולכן יש חשיבות לשמור על מה שנותר".

יש לציין שלמרות דחיית ההתנגדויות התייחסה הועדה לנושא שמירת הטבע במסגרת התוכנית: "נעשה מאמץ ניכר בתוכנית זו להתחשב בערכים הנופיים, הטבעיים והסביבתיים הקיימים בחלק זה של העיר, הגובל בדיונה הגדולה, וזאת מתוך הרצון לאזן בין מכלול האינטרסים הקיימים בשטח ולמזער את הפגיעה הסביבתית", כך על פי פרוטקול הועדה, "בהתאם לכך צומצם בתוכנית זו שטח אזור התעשייה הדרומי, ביחס לתוכנית מתאר אשדוד, והוצמד לשטחים המפותחים של העיר. יתרת השטח יועדה לשימור ערכים סביבתיים, תוך קביעת גבולות פיתוח ברורים לרבות הממשק בין השטח המיועד לבינוי לבין השטח המיועד לשימור. כמו כן, הוועדה לא פסחה על הצורך לשמר את שדרת השקמים וערכים טבעיים אחרים בגבול המזרחי של אזור התעשייה".

בעקבות דחיית ההתנגדויות ואישור התוכנית נמסר מהחברה להגנת הטבע כי "אנו לומדים את ההחלטה ושוקלים את המשך צעדינו".