אריאל אטיאס נגד הליכוד-ביתנו: "שטייניץ הבטיח ולא קיים"

שר השיכון הגיב לדבריו של סטנלי פישר בוועדת הכספים בכנסת, לגבי הירידה בקצב התחלות הבנייה וטען: "ללא פתרון של מצוקת האשראי שעומדת לפתחם של ראש הממשלה ושר האוצר וללא אשראי זמין לבניה- שיווק הקרקעות לא יועיל"

"רשלנות האוצר ואי הקמת הקרן להרחבת האשראי לענף הבניה גרמה לירידה בהתחלות הבנייה ולפגיעה בזוגות הצעירים", כך אמר היום שר השיכון אריאל אטיאס בתגובה לדבריו של נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר בוועדת הכספים בכנסת, לגבי הירידה בקצב התחלות הבנייה ברבעון השלישי של השנה.

"אני עומד ביעדי הממשלה ואנו משווקים מספר שיא של קרקעות, אף יותר מ-2011", מסר אטיאס. "אולם, ללא פתרון של מצוקת האשראי שעומדת לפתחם של ראש הממשלה ושר האוצר וללא אשראי זמין לבניה- שיווק הקרקעות לא יועיל". אטיאס הטיל את האשמה על ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ, על רקע הצהרתו של נתניהו כי תיק השיכון יועבר לטיפולה של סיעת הליכוד-ביתנו לאחר הבחירות הקרובות. "ראש הממשלה ושר האוצר מודעים לחריפות הבעיה", הוסיף אטיאס.

"במספר ישיבות משותפות שקיימנו העליתי פתרונות, הביצוע שלהם סוכם, אולם עד כה לא נעשה דבר. אני דורש להפעיל באופן מיידי את הקרן להרחבת האשראי לענף הבנייה בעיקר לאור הירידה הנוספת בריבית בנק ישראל שעתידה להעלות את הביקושים כפי שראינו בעבר. רשלנות האוצר ואי הקמת הקרן להרחבת האשראי לענף הבנייה גרמה לירידה בהתחלות הבנייה ולפגיעה בזוגות הצעירים", טוען שר השיכון.

במשרד השיכון הזכירו כי בחודש יולי האחרון הודיע משרד האוצר כי תוקם קרן להחזר המע"מ לבנקים בגין ערבויות חוק המכר (דירות) שצוין בה כי "שר האוצר החליט כי תוקם באופן מיידי קרן אשר תבטיח את החזר המע"מ לבנקים בהליך פשוט וודאי וכך כספים אלו לא ייחשבו כחלק מסיכוני האשראי של הבנק. המשמעות היא כי הבנקים יוכלו להקצות 6 מיליארד שקל נוספים, לטובת פרויקטים של בנייה ונדל"ן".

במשרד השיכון ציינו כי עד היום הקרן לא הוקמה - והמשמעות מחנק אשראי שמפחית את התחלות הבניה. פישר אף ציין בוועדת הכספים היום כי קיים צורך בהגדלת היצע הדירות מצד הממשלה והתחלות הבניה כדי לעמוד בקצב הביקושים השנתי לדירות חדשות העומד על כ-40 אלף יחידות דיור.

במשרד השיכון ביקשו להדגיש בעקבות הדברים כי "הממשלה הטילה על שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס יעד שאפתני של שיווק קרקעות ל-35 אלף יחידות דיור בשנה כדי לצמצם פער של עשור במחסור בקרקעות" מסרו היום במשרד השיכון. "בכל אחת משלוש השנים האחרונות עברנו את יעדי הממשלה האלה, כאשר בשנת 2012 צפוי המספר להגיע ל-39 אלף יחידות דיור, עלייה של כ-50% לעומת שיווק הקרקעות בשנת 2008 והנתונים הגבוהים ביותר מאז שנת 1997 - כלומר, שיא של 15 שנים. בסך הכל שיווקנו 140 אלף יח"ד מאז כניסתו של השר אטיאס לתפקיד".