"שטייניץ מסיח הדעת מהבעיה האמיתית של שוק הנדל"ן"

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס: "הדרך היחידה להפחתת מחירי הדיור היא הדרך הקשה ועוברת, מה לעשות, באזורי הביקוש. כל ממשלה שלא תבין זאת, נדונה לכישלון צורב בזירת מחירי הדיור"

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, חתם על החלטת מועצת מקרקעי ישראל המתייחסת למפת עדיפות לאומית שגיבשו במינהל למתן הטבות בקרקע ביישובי עדיפות. כמו כל החלטת מועצת מקרקעי ישראל, חתימת שר האוצר היא למעשה השלב האחרון באישורה. בעוד ההחלטה על מפת העדיפות קיבלה את החתימה המיוחלת, החלטה משמעותית אחרת שמתייחסת להליכי פינוי בינוי טרם אושרה.

בעקבות אישור מפת העדיפות, תוקף הערב יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, את שר האוצר וטוען כי ההחלטה: "מסיתה את הדעת מהבעיה האמיתית של שוק הנדל"ן והיא אזורי הביקוש והעדר הטיפול בהם".

עוד הוסיף ואמר דנוס: "מדוע לעכב כיום הקלות בפרויקטים של פינוי בינוי שהמשק כל כך מייחל להם? הצעד הזה, כצעד משלים, היה יכול להיות תוספת ראויה, אבל רק כצעד משלים. ברור כי לא כל האוכלוסייה נהנית מהמפה החדשה, אבל כשזה העיקר אז אין בכך כל בשורה. ממשלת אולמרט היא זו שהימרה על הפריפריה ועצרה את הבניה במרכז. האידאולוגיה מאחורי ההחלטה האומללה ההיא הייתה מוצדקת - חיזוק הפריפריה ופיזור אוכלוסייה. הבעיה עם ההחלטה ההיא, שתקפה גם כיום, היא שיש להשקיע, בנוסף להחלטות שקל להחליט, בתשתיות היסוד - תעסוקה, חינוך, בריאות, תחבורה ותרבות. בנושאים אלה כשלו כל ממשלות ישראל והפריפריה נשארה מוזנחת ומקופחת".

"צריך לזכור שדירת מגורים היא לא יותר מקורת גג, שהשימוש בה כרוך בהוצאה לא מבוטלת, ואת כל זה על הממשלה לספק. אף אחד לא רוצה לעבור לקוביית בטון חדשה, כשהוא אינו יכול לפרנס באזור את משפחתו, לדאוג לחינוכה ולבריאותה. זו הסיבה שעיקר הכישלון במכרזי המינהל בשנה האחרונה היה בפריפריה. אז כעת החליטו לחלק כמעט בחינם את הקרקעות האלה. אנשים ייקחו כי זה בחינם וחלקם יבנו ויפתחו תוך שהם מקווים שממשלת ישראל החדשה תנהג בהם באופן שונה מקודמותיה. אני פסימי וחושב שזה לא יקרה, וכך אנשים שקנו מוצר במחיר מסוים, יראו אותו מתבוסס באותו השווי, כשאזורים אחרים ומרכזיים יותר מתחממים. במקביל, סיכויי החיים שלהם יפחתו כתוצאה מהיעדר תשתיות פרנסה ותשתיות חינוכיות ראויות".

לסיכום אומר דנוס: "הדרך היחידה להפחתת מחירי הדיור היא הדרך הקשה ועוברת, מה לעשות, באזורי הביקוש. כל ממשלה שלא תבין זאת, נדונה לכישלון צורב בזירת מחירי הדיור".