תושבים: "עיריית ת"א מונעת מאיתנו להתגונן מרעידות אדמה"

לטענת התושבים, עיריית תל אביב מקדמת תוכנית אשר מתיימרת לעודד חיזוק מבנים מרעידות אדמה, אך איננה כוללת תוספת זכויות בנייה, מה שהופך את החיזוק ללא כלכלי

שמם של רחוב אבן גבירול ורחובות נוספים בתל אביב, שונה הבוקר ל"רחובות אשר עלולים לקרוס ברעידת אדמה"?, זאת במסגרת פעולות מחאה שהחלו הבוקר מצד תושבי רובע 3 בעיר, שפתחו במאבק נגד העירייה.

זאת, לאחר שעיריית תל אביב פרסמה לאחרונה להתנגדויות הציבור את תוכנית הרובעים, המגדירה את זכויות הבנייה ברובעים השונים בעיר. התוכנית מתייחסת גם לרובע 3, הגובל מצפון בנחל הירקון, במזרח ברחוב אבן גבירול, במערב ברחוב הירקון ובדרום ברחובות בוגרשוב, בן-ציון ומרמורק. האובע כולל גם את הרחובות במתחם אסותא הכוללים את שדרות עמנואל, ארבע ארצות, יהושוע בן נון, ואשתורי הפרחי.

לטענת תושבי הרובע, בעוד התכנית שמקדמת עיריית תל אביב מתיימרת לעודד חיזוק מבנים היא איננה כוללת תוספת זכויות בנייה מעבר למצב הקיים וכוללת מגבלות על יישום תמ"א 38, מה שהופך את ביצוע פרויקט התחדשות עירונית במתחם ללא כלכלי בפרט ולא בר ביצוע בכלל.

עוד טוענים התושבים כי עמותת תושבי מתחם אסותא החלה לפעול לקידום פרויקט התחדשות עירונית למתחם, כאשר במסגרת הבדיקות שנערכו, נמצא כי הפתרון המיטבי והישים מבחינה כלכלית והבטיחותית הינו הריסת הבניינים במתחם ובניית בניינים חדשים מוגנים מפני רעידות אדמה במסגרת פרויקט תמ"א 38 או פרויקט פינוי בינוי.

נציגי העמותה לצד אנשי המקצוע, סבורים כי אישור התכנית במתכונתה הנוכחית עלול לפגוע מאד באפשרות התושבים לחזק את בתיהם ולהיערך כראוי ליום שבוא תהיה רעידת אדמה. . ועד התושבים בשכונה הודיע כי מתכנן מספר פעולות מחאה, כאשר ביום חמישי הבא ייערך ערב הסברה בנושא שבו יחתימו תושבים על התנגדויות לתוכנית.

עו"ד ענת בירן (רקם), ב"כ עמותת תושבי מתחם אסותא מסרה: "התוכנית מתיימרת להיות משביחה ולעודד התחדשות עירונית וחיזוק מבנים אך למעשה היא מנציחה ומקפיאה את המצב הקיים. היא שוללת אפשרות לקבלת הקלות של תוספת זכויות בנייה ומספר קומות ולא מאפשרת לנצל את מלוא זכויות הבנייה בחלק מהמגרשים. כמו כן ,התוכנית מתעלמת מהחלטת המועצה הארצית לאפשר תוספת של 2.5 קומות במקרה של חיזוק מבנים כנגד רעידת אדמה במסגרת תמ"א 38".

עוד מוסיפה בירן כי "במבצע 'עמוד ענן' דיירים הבינו את החשיבות של הממ"דים כאמצעי היעיל ביותר להגנה על העורף, אך התוכנית הנוכחית מעדיפה באופן ברור הקמת חדרי מדרגות ממוגנים או ממ"קים (מרחב מוגן קומתי) בבניינים קיימים ותוספת ממ"דים תתאפשר רק ללא חריגה מקווי הבניין (זאת בניגוד לתוכנית תמ"א 38 המאפשרת חריגה מקווי בניין עד 0 מ' לצורך תוספת ממ"ד).

"בשבועות האחרונים בחנו את השפעות התכנית על מגרשים ובניינים שונים בעיר ובכולם הגענו למסקנה כי התכנית פוגעת ואיננה עומדת במטרותיה המוצהרות לעידוד התחדשות עירונית וחיזוק מבנים" הוסיפה בירן.

"לכן, אנו סבורים כי בעלי זכויות בתחום התכנית חייבים להגיש התנגדויות לתכנית. בעיריית תל אביב רוצים להקפיא את המצב הקיים ולא לחרוג מהערכים האדריכליים הקיימים. כלומר לא לאפשר בניה לגובה ולא לאפשר צפיפות גדולה יותר. אולם יש לזכור כי יש מחסור בקרקעות לבנייה בעיקר באזורי הביקוש מה שגורם לעליית מחירים חדה זאת לצד איום ממשי של נפילת טילים ורעידת אדמה ונשאלת השאלה היא האם הערכים האדריכליים שהיו נכונים לשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת אינם ראויים לבחינה מחודשת ועולים בחשיבותם על הצלת חיי אדם", מסכמת בירן.

מעיריית תל אביב יפו נמסר: "בניגוד למשתמע מטענות התושבים, שטף הבקשות לתמ"א 38 המוגשות לוועדה המקומית מעיד כי המסגרת המוצעת בתכניות הרבעים דווקא מאפשרת את מימושה לחיזוק המבנים בעיר והיא אף בעלת כדאיות כלכלית. הבנייה במתחם אסותא (רובע 3) מאופיינת בבניינים בני 3-4 קומות, ותכנית רובע 3 מאפשרת בניה חדשה לגובה של עד 7 קומות. כך שבניגוד לטענות, יש תוספת של 3 קומות ויותר. הדבר תואם את הוראות תמ"א 38 שקובעת כי כל רשות תתאים את התכנית למאפיינים הייחודיים של אותו אזור. במסגרת הכנת התכנית נערכה חשיבה בנוגע לנפחי הבניה המקסימליים שניתן להעמיס על מערך הרחובות והתשתיות הקיימות באזור. המדיניות העירונית שנקבעה לרובע זה נועדה לשמור על המרקם ההיסטורי של אזור ההכרזה של אונסק"ו והיא נעשית בהתאם להמלצות תכנית המתאר.

"יצויין כי העירייה קבעה מדיניות פרטנית ליישום תמ"א 38 תוך איזון בין צרכי החיזוק והתחדשות העיר לשמירה על אופיו המיוחד של המרקם הבנוי העירוני, כאשר ההתחדשות העירונית תתבצע תוך תמרוץ נרחב של הריסה ובניה חדשה ע"י שימוש במלוא האפשרויות. בכל מקרה, התנגדויות התושבים יובאו לדיון בפני הועדה המקומית והמחוזית".