ויראלי סטייל

חברת "שרוטונים" יכולה לזקוף לזכותה שיא מכובד - סרטון הפארודיה שיצרה, "גמבה סטייל", רשם 12 מיליון כניסות והפך לנצפה ביותר בישראל בראיון ל"גלובס" מסבירים מקימי החברה כיצד מייצרים תוכן שיעבור כמו אש ברשת, מדברים על המודל העסקי של הוויראליות, ומסמנים את היעד הנכסף מכולם - הטלוויזיה

כמעט במקביל לשיר המקורי "גנגנם סטייל", שנכנס להיסטוריה בסוף נובמבר 2012 כקליפ הנצפה ביותר ביו-טיוב, נרשמה בישראל היסטוריה דומה: שיר הפארודיה הישראלי על הגרסה הקוריאנית, "גמבה סטייל", חצה את רף 12 מיליון הצפיות והפך לסרטון הנצפה ביותר אי-פעם בישראל, כשהוא עוקף את מערכון "ארץ נהדרת" על ועידת השלום של אנגרי בירדס, שנהנתה מכניסות רבות גם מעבר לים.

על הסרטון חתומה חברת שרוטונים, שמתמחה בפיתוח סרטוני הומור ויראליים ומציינת כעת חמש שנות פעילות. חודש וקצת אחרי, "גמבה סטייל" חוצה אוטוטו את 20 מיליון הצפיות.

"ידענו לרכוב בזמן על משהו שהוא הפצצה הכי ויראלית שהייתה אי-פעם בעולם האינטרנט. זה דורש ממך להיות מאוד מעודכן ולדעת להכין משהו בהקדם ודי בהתחלה", מסביר את סוד ההצלחה שחר בר דוד, 29, מנכ"ל ומייסד-שותף של שרוטונים. "דבר נוסף שתרם רבות לכמות הצפיות הוא העובדה ששילבנו בכותרת של הסרטון גם את שם הקליפ המקורי באנגלית. זה הביא בהמשך לכך שנהיה בעמוד הסרטונים המומלצים של הקליפ המקורי והקפיץ אותנו משמעותית", הוא מספר. "פתאום כל התגובות לסרטון הפכו להיות באנגלית והדיונים שם היו לא רק על תוכן הסרטון. ברגע שהבינו שאנחנו מישראל אז התחילו לדבר על הסכסוך הישראלי-פלסטיני".

60 מיליון צפיות בערוץ

חברת שרוטונים הוקמה ב-2007 על-ידי בר דוד (ממייסדי הרשת החברתית "מקושרים"), ניב פועל (27, סמנכ"ל קריאטיב), גיא סומך וליחי קלבו (השניים האחרונים עזבו בינתיים את החברה). את תחילת דרכה עשתה שרוטונים בתחום התוכן הסלולרי, כשאפשרה לבעלי טלפונים ניידים לקבל בתשלום סרטונים מאוירים ישירות למכשיריהם. רפורמה בענף התקשורת הנחיתה מהלומה על שוק התוכן הסלולרי, מה שגלגל את שרוטונים לתחום התוכן הוויראלי באינטרנט. "לפני שש שנים לא היו סמארטפונים והיום אפשר להיכנס ליו-טיוב מהסלולר כדי לראות סרטונים, במקום לשלם על שירותי תוכן שיישלחו אליך לטלפון", מסביר פועל את האבולוציה שעברה החברה והתעשייה.

היום, שרוטונים שמעסיקה עשרה עובדים שעושים את כל מלאכת יצירת הסרטונים (רעיון, תסריט, אנימציה וסאונד) בתוך החברה, כבר מתקרבת ל-60 מיליון צפיות בערוץ הרשמי ביו-טיוב, לצד כ-40 אלף גולשים רשומים. "החלטנו שאנחנו חורתים על דגלנו את דגל הוויראליות", אומר בר דוד.

ואכן, נראה שהוויראליות מדבקת, והחברה רושמת ממוצע של 2.5-3 מיליון צפיות בחודש. "אנחנו כבר ברמה שב-70%-80% מהמקרים אנחנו יודעים לדייק כמה צפיות הסרטונים שלנו ישיגו", אומר בר דוד. "אחרי חמש שנים, אנחנו רואים תסריט ולפני שמכניסים אותו לעבודת אנימציה, אנחנו יודעים אם יהיו הרבה צפיות או מעט צפיות ואיך לגרום לגולש לשתף את הסרטון".

"גמבה סטייל" הוא הלהיט התורן של שרוטונים ואחריו רשומים כבר לא מעט תכנים ויראליים, שהמוני גולשים ישראלים כבר הספיקו להיתקל בהם: מיני-סדרה פארודית על "הישרדות VIP", פארודיות על ריאליטי "האח הגדול" לדורותיו, שיר למונדיאל 2010 ובאחרונה גם הפארודיה "היי, רק היכרנו" על הלהיט המצליח של קרלי ריי ג'ספן, Call Me Maybe, שכבר חצה את קו מיליון הצפיות.

אייל גולן כעס, בוקי פרגן

חלק נכבד מהסרטונים של שרוטונים מנהלים יחסי אהבה-שנאה עם תוכניות הטלוויזיה: הם אמנם מלגלגים על הדמויות הטלוויזיוניות - מיוסי בובליל, דרך קותי סבג ועד לשרית חדד ב-The Voice - אבל מנגד נהנים מהילת הפופולריות על המסך, שמנפקת יותר צפיות לתוכן האינטרנטי.

"גופי מדיה מחכים שנעשה עליהם סרטונים, כמו שעשינו את 'ה-Voice הגדול'. למעשה, מחקרים מראים שאם מגדילים ב-7%-8% את השיחה והבאזז ברשת סביב תוכן טלוויזיוני מסוים, אז זה שווה ערך לנקודת רייטינג", אומר בר דוד. "כך, זה מצב של win win - יותר רייטינג לטלוויזיה מביא יותר צפיות בסרטונים".

כפועל יוצא מהמשוואה הזו, יצאה שרוטונים השנה בשיתוף פעולה עם ערוץ 10 וחברת קופרמן הפקות, במסגרת "הישרדות VIP". במקביל לתוכנית הריאליטי המקורית, שודרה בטלוויזיה ובאינטרנט גם "הישרטות" - טייק-אוף הומוריסטי ושנון על המתמודדים המפורסמים. כך, איתי תורג'מן ואושרי כהן הופיעו כדמות אחת בעלת שני ראשים וענת הראל כסוג של רובוט.

הסלבריטאים לא כעסו עליכם?

פועל: "להיפך. בוקי נאה, איתי שגב ומשה פרסטר ממש התלהבו מהקטעים שעשינו. אמרו שסוף סוף מישהו שם את האמת בפנים".

בר דוד: "במובן מסוים אנחנו כמו 'ארץ נהדרת', רק ארץ מצוירת. הרבה מפורסמים רוצים שנעשה עליהם דמויות כי אז מדברים עליהם יותר".

אבל לפעמים יש סלבס שלוקח להם זמן להתרגל. בר דוד מספר שאייל גולן לא אהב בהתחלה את סרטון האנימציה "אייל גולן, אני קורא לך!" שיצרו בחברה, בתקופה שבה השיק אפליקציה, תוכנית טלוויזיה ובעצם הופיע בכל מקום אפשרי. היום הסרטון עומד על 1.7 מיליון צפיות. "אנחנו לא באים ממקום של ביקורת חברתית פוגעת אלא ממקום שנון וחיובי. לא מחפשים מקום של הומור שחור או ממקום של הוצאת דיבה. בסופו של דבר, זה משרת את מי שאנחנו מציגים בסרטונים", אומר בר דוד.

תוכן איכותי עם מסר מסחרי

על אף שבדיעבד עשרת הפרקים של "הישרטות" נחלו הצלחה עם 25 מיליון צפיות, בראשית הדרך ערוץ 10 חשש שהדבר לא ייצא לפועל. "ערוץ 10 אמר שאין להם כסף להשקיע ב'הישרטות' אבל שכנענו אותם לתת לנו לדאוג לתמורה הכספית", מסביר פועל. בר דוד ופועל גייסו למערכה את חברת סטילה, יצרנית טיפות העיניים, שנתנה חסות למיני-סדרה המאוירת. אבל במקום לדחוף את הלוגו לתוך הסדרה המאוירת, שרוטונים שילבה פרה-רול מאויר (סרטון מקדים) ברוח "הישרטות" וברוח המותג המפרסם. יתרה מזאת, הפרה-רול שולב כחלק מובנה מכל פרק, כך שבמקרה של יו-טיוב לא נדרשה חלוקת רווחים עם אתר שיתוף הווידיאו.

"ההקשר של סטילה ל'הישרדות' היה סביבה של ים וחול, שעלולה לפגוע בעיניים. יצרנו מזה סרטון הומוריסטי, עם דמויות מאוירות, שמדבר באותה שפה של הסדרה עצמה", מסביר פועל. לדבריו, הדבר יצר אצל הצופים שייכות גדולה יותר לתוכן ופחות ניכור שמפגינים בדרך-כלל למותג מפרסם.

זו אחת התשובות הבולטות של "שרוטונים" לשאלה איך הופכים תוכן וידיאו ויראלי לכסף. כך, למשל, במסגרת פרויקט פרסומי שעשו עבור אתר המסעדות Rest, הוציאו סרטון משעשע על שטויות שבחורות אומרות במסעדות או יצרו סרטון עבור חברה ללימוד נהיגה על מכשיר GPS שמנווט את תלמיד הנהיגה במבטאים שונים. "לאנשים יותר קל לקבל מסרים מסחריים ושיווקיים אם משולב בהם הומור", מסביר בר דוד. "ועדיין, כשאתה בא ללקוח, אז הוויכוח הקבוע הוא אם לעשות תוכן ויראלי או משהו תדמיתי שלא יביא כנראה הרבה צופים". פועל מסביר, כי מדובר בחינוך שוק ומביא כדוגמה את דומינו'ס פיצה ומועצת הירקות שהוצעה להם האפשרות לתת חסות ל"גמבה סטייל" בתחילת הדרך, אך הם סירבו.

לקוחות שכן השתכנעו מהמודל הוויראלי כמקדם מותג הם מפרסמים כמו ביסלי, דורקס, תפוצ'יפס, שוקולד השחר ואחרים. לקראת הבחירות נכנסה שרוטונים לזירה הפוליטית והחלה לעבוד עם הליכוד. החברה השיקה בשבוע שעבר סדרת סרטונים בשם "תיכון מזרח תיכון חדש", ששמה לה למטרה לנגח את מועמדי השמאל בהומור ואנימציה.

האופן שבו מצליחה שרוטונים לייצר תוכן איכותי שמתכתב עם המסר של המותג, הצליחה להפוך את החברה לרווחית בשנתיים האחרונות. "פיצחנו באופן חלקי איך לייצר כסף מהצפיות אבל עדיין יו-טיוב לא מאפשר להתפרנס בכבוד, לפחות לא בישראל. במדינה אחרת, שהעברית לא מהווה מגבלה, זה היה כנראה מספיק", מודה בר דוד.

באחרונה לקחו בר דוד ופועל חלק בסדנת Youtube Creator Space של אתר שיתוף הווידיאו הפופולרי, שהפגישה יוצרים פופולריים של תוכן וידיאו מקורי מרחבי העולם במשרדי גוגל בלונדון. שם פגשו גם את יוצרי סדרת סרטוני החתול המאויר Simon's Cat ולמדו איך אפשר לעשות כסף מווידיאו באונליין בעולם האוף-ליין. "מכירת מוצרי מרצ'נדייז זו בהחלט דרך טובה ויש הרבה מחשבות על כיוונים כאלה אצלנו, שלא יישענו רק על פרסום נטו כמו, למשל, למכור חולצות עם דמויות מסרטונים שיצרנו", אומר בר דוד. "נראה לי שיומן בית ספר של שרוטונים יכול להיות יותר מגניב מעוד יומן של דורה".

"יכולים להרים סדרת טלוויזיה"

הרצון לראות את גרף ההכנסות מטפס במקביל לגרף הצפיות הביא את שרוטונים בשנה החולפת לפזול לחו"ל ולפתוח ערוץ יו-טיוב באנגלית תחת השם Scratch. הסרטון הראשון שעלה לאוויר לפני כעשרה חודשים סבב סביב מותה של הזמרת וויטני יוסטון והגיע כבר ל-1.7 מיליון צפיות. הצלחה ויראלית נוספת, שהניבה עד כה כ-420 אלף צפיות, היא של הסרטון Terror in School, שתחת הצגת בריון בית ספרי שמציק לאחד הילדים, העביר מסר לאומי כי לישראל יש את הזכות להגן על עצמה מפני התקפות טרור.

במקביל לנתיב שמעבר לים, החלום הגדול של בר דוד ופועל הוא להגיע לטלוויזיה. מעט מוזר שיוצרי אינטרנט פוזלים דווקא למרקע שבסלון, כשעולם הטכנולוגיה והצופים עושים את הכיוון ההפוך, אך צעד כזה עשוי לספק להם מעין חותמת איכות. "אני בטוח שיום אחד גם אנחנו נעשה סדרת אנימציה בפריים טיים, אחרי 'מק 22' (ששודרה בביפ, ר"ג) ו'סלבס' (yes, ר"ג). אנחנו יכולים להרים סדרת טלוויזיה. כבר אי-אפשר להתעלם מאיתנו", אומר בר דוד.