מעורב ברזילאי: מופע המחול הברזילאי MIX בדרך לארץ

להקת המחול של דברה קולקר מברזיל מגיעה לראשונה לארץ עם המופע עטור הפרסים - MIX

לא בכל פעם שמגיעה לכאן להקת מחול מחו"ל היא מביאה עימה בשורה חדשנית. הפעם נראה, שהקצב והרעננות, בתוספת עיצוב הבמה והתלבושות, של הלהקה הברזילאית של דברה קולקר, מציעים איכות נדירה ומסקרנת.

להקת המחול המובילה של הכוריאוגרפית דברה קולקר מברזיל מגיעה לראשונה לישראל בחודש ינואר, ותעלה את המופע המרשים MIX בתיאטרון ירושלים ובמרכז אמנויות הבמה בתל-אביב. המופע הייחודי הוא למעשה שילוב בין מספר מופעים שיצרה קולקר מאז שנות ה-90, ושיכללה אותם בראייה עכשווית ובקצב סוחף.

קולקר זכתה על MIX בפרס לורנס אוליבייה, הפרס היוקרתי ביותר לאמנויות הבמה בבריטניה, בקטגוריית "הישגים מיוחדים במחול".

קולקר ייסדה את להקתה ב-1994. בעברה הייתה שחקנית כדור-יד והשפעת הספורט ניכרת בעבודת הכוריאוגרפיה שלה, כמו גם העובדה שהיא בעלת תואר בפסיכולוגיה. "וושינגטון פוסט" כתב עליה כי "בהשראת ניסיונה כספורטאית, היא משלבת בין תנועות מורכבות ונועזות לעיצוב מרהיב עין, קוראת תגר על עקרון כוח המשיכה ומגדירה מחדש את האפשרי והבלתי אפשרי".

כך, למשל, מופיע על בימת המופע MIX קיר טיפוס, שעל גביו מנתרים ומשוטטים הרקדנים כאילו היו יצורים שמימיים, חסרי משקל ובעלי יכולת ריחוף. הם עוברים בין המישור האופקי והאנכי במהירות ובקלילות, ומשלבים תנועה אתלטית עם רגעי מחול פואטיים.

קולקר היא ברזילאית מבית יהודי. בצעירותה למדה והופיעה כפסנתרנית במשך 12 שנה, בנוסף ללימודי הפסיכולוגיה והעיסוק בספורט מקצועני. בשנות ה-80 פנתה לריקוד, יצרה עבודות כוריאוגרפיה ולימדה במסגרת להקת המחול "קורינגה" בניהולה של גרסיאלה פיגרואה. ב-1984 הוזמנה על-ידי השחקנית הברזילאית דינה ספאט ליצור כוריאוגרפיה לסצנות התנועה בהצגת תיאטרון, והמשיכה לעסוק בבימוי תנועה בעבודה עם הבמאים והשחקנים המובילים בברזיל. היא גם לוקחת חלק בקביעות ביצירת הכוריאוגרפיה ללהקת המחול הפותחת את מצעד הקרנבל השנתי בברזיל.

מימון מחברת נפט

הלהקה, שייסדה ב-1994, זכתה בפרסים בינלאומיים רבים ואף לתמיכתה של חברת הנפט הארצית של ברזיל, "פטרובראס", אשר מממנת את תקציב הלהקה. הלהקה פועלת במרכז מחול משלה בריו, ומפתחת יצירות מקוריות בתנועה ובעיצוב, המשלבות בין טכניקות מסורתיות ועכשוויות ושואבות את השראתן מנושאים יומיומיים.

המופע "MIX", שנוצר במקור עבור ביאנלת המחול של ליון 1996, הוא שילוב של שני המופעים הראשונים של הלהקה.

המופע יעלה בתיאטרון ירושלים ב-21 וב-22 בינואר ובתל אביב במשכן לאמנויות הבמה, במסגרת סדרת "מחול במשכן" ב-26-23 בינואר.