בורסות אירופה סגרו בעליות קלות על רקע נתוני המאקרו

גרמניה מתכננת קיצוצים נוספים כדי לאזן את התקציב ■ בגרמניה פורסם נתון המכירות הקמעונאיות, שהיכה את התחזיות ועלה ב-1.2% בנובמבר

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ו') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות, בתגובה לפרסום נתוני מאקרו באירופה וארה"ה ביום ופרוטוקולי הריבית של ה'פד' לחודש דצמבר אמש, מהם עולה כי קיים חשש שהוא יפסיק את תוכנית רכישות האג"ח עוד לפני סוף השנה.

כאמור, המשקיעים באירופה ובאסיה הגיבו היום לפרוטוקולי הריבית לחודש דצמבר שפורסמו אמש בארה"ב. הפרוטוקולים חשפו את חילוקי הדעות החריפים המתנהלים בין חברי ועדת השוק הפתוח לגבי המשך תוכנית רכישות האג"ח. כעת, קיים חשש שה'פד' יעצור את רכישות האג"ח עליהן הוא התחייב לפני כחודש, עוד לפני תום השנה. בעקבות הידיעה, המדדים המרכזיים בוול סטריט איבדו גובה וננעלו אמש בירידות.

בגרמניה פורסם נתון המכירות הקמעונאיות, שהיכה את התחזיות ועלה ב-1.2% בנובמבר. צפי האנליסטים עמד על עלייה של 0.9% בלבד, לאחר ירידה של 1.3% באוקטובר.

עוד בגרמניה,דווח הבוקר על כך שהממשלה בראשותה של אנגלה מרקל, מתכננת קיצוצים רוחביים בהיקף כולל של 6 מיליארד אירו במטרה לעמוד ביעדי התקציב של 2014. בכך, מרקל מבקשת לאותת למדינות גוש האירו כי היא "עושה סדר בבית" לפני שהיא מטיפה להם לשמור על יעדי הגרעון ועל תקציב מאוזן.

מעבר לנתון המאקרו הגרמני, מאוחר יותר התפרסם מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים בגוש האירו, שעמד בצפי האנליסטים והצביע על קריאה של 47.8 נקודות. נזכיר, קריאה של מתחת ל-50 נקודות מעידה על האטה בפעילות, בעוד קריאה של מעל 50 נקודות מעידה על צמיחה.

נציין את מניית Fresnillo שירדה לאחר שספגה הורדת המלצה מ-UBS. מנגד, מניית Sonova Holding זינקה לאחר שבנק אוף אמריקה שידרג את ההמלצה עליה.

סנטימנט מעורב באסיה; יפן זינקה

מרבית בורסות אסיה, מלבד יפן, נסחרו ביום האחרון של שבוע המסחר (ו') במגמה מעורבת. בורסת יפן סיימה את יום המסחר עם עליות של יותר מ-2.8% לאחר שהמשקיעים חזרו מחופשת תחילת השנה והגיבו להצהרות המעודדות של הממשלה.

בורסת יפן זינקה כאמור לשיא שלא נראה מאז אסון הצונאמי במארס 2011, בעקבות החלשות הין מול הדולר וההצהרות החיוביות של הממשלה החדשה בראשותו של שינזו אבה, שאמר לפני כשבוע כי יוציא לפועל תוכניות אגרסיביות במטרה להמריץ את הכלכלה.

קבוצת ריו טינטו , חברת הכרייה השנייה בגודלה בעולם רשמה ירידות בסידני בעקבות ירידה במחירי המתכות.

נציין את מניית טויוטה שריכזה עניין במחזור ער בעקבות החלשות הין מול הדול לרמה הנמוכה ביותר מאז יולי 2010, עניין שעשוי להטיב עם היצואנים היפנים ועם השורה התחתונה בתוצאות הכספיות שלהן.