"מעורב ירושלמי" בלב הבירה: אווירת חו"ל לצד ניחוח מקומי

לב ירושלים: רחוב ראשי (יפו) עם אווירת חו"ל לצד מתחמים מקומיים מוכרים ואהובים - שוק מחנה יהודה, נחלאות, ש"ץ-בצלאל ואחרים ■ כדי להגביר את כמות המבקרים, נעשה מאמץ להחזיר את הייחוד ולהדגיש את המעלות הפיזיות, המסחריות וההיסטוריות של כל אחד מהמתחמים

כל תייר שיחזור אל מרכז ירושלים יוכל להתרשם מהשינוי הדרמטי שעבר מרכז העיר. עיריית ירושלים, וחברת עדן, החברה לפיתוח מרכז העיר ירושלים, משלבות אסטרטגיה שתכליתה להגדיל את כמויות המבקרים במקום ואת מספר הקונים בחנויות ובעסקים השוכנים ברחובות מרכז העיר. שינוי מרכז העיר הוא הליך מתמשך המתבצע בשיתוף התושבים באמצעות המינהל הקהילתי 'לב העיר' והסוחרים. זאת, באמצעות "פורום הצוללת" המאגד בתוכו את כלל בעלי העניין בפיתוח מרכז העיר.

"פורום הצוללת" הוא פורום משותף לנציגי התושבים, עיריית ירושלים, נציגי הסוחרים הפועלים במרכז העיר ולחברת 'עדן'. הפורום המשותף גורם לכל הגורמים, שהם בעלי אינטרסים שונים לעתים, לעבוד יחד במטרה לתרום להצלחת הפרויקט. קולות הצדדים נשמעים, ונוצרת דינמיקה קבוצתית וקשובה המאפשרת להגיע לפתרונות המקובלים על כל השותפים לפורום.

את השינוי הבולט ביותר ניתן לראות ברחוב יפו. הרחוב הצפוף והרועש שהפך לרחוב יפה ונקי יותר, מזמין יותר, נוח יותר ובעיקר שקט יותר. היום, במקום אלפי כלי-רכב ואוטובוסים מזהמים שפקדו את המקום, חוצה את הרחוב רכבת קלה, שקטה ו'ירוקה' המביאה אל מרכז העיר עשרות-אלפי מבקרים ביום. במקביל, הורחקו מקומות חניה רבים מלב העיר, בדומה למקובל בערים מרכזיות אחרות בעולם.

להחזיר את הייחוד

כיום, אנו מתכננים קווי רכבת נוספים, שיובילו בעתיד מאותאלפי לקוחות נוספים מקצות העיר למרכזה. פיתוח מרכז העיר אינו מוגבל לרחוב יפו, אלא ממשיך לרחובות מרכזיים נוספים ובהם רחובות אגרון ושלומציון הנמצאים בביצוע עבודות כיום. מחירי השכירויות של עסקים בלב העיר נמצאים בעלייה מתמדת, וכבר היום קשה למצוא מקום פנוי להשכרה במרכז העיר.

השינוי במרכז העיר אינו מתבצע רק במישור התחבורתי. חברת עדן, האחראית מטעם העירייה על הפיתוח הפיזי, עוסקת בשנים האחרונות בתהליך שדרוג התשתיות, שיפוץ חלונות-הראווה של בעלי עסקים ברחוב, נטיעת עצים והקמת ספסלי ישיבה, ההופכים את ההסתובבות וההליכה בין שבעת המתחמים העיקריים הפועלים בלב העיר לחוויה נעימה יותר.

כך נוצר בלב העיר מעין "מעורב ירושלמי": רחוב ראשי (יפו) המקנה אווירה של חו"ל לצד מתחמים מקומיים מוכרים ואהובים, כגון: שוק מחנה יהודה, נחלאות, ש"ץ-בצלאל ואחרים. כדי להגביר את אוכלוסיית המבקרים, אנו עושים מאמץ להחזיר את הייחוד ולהדגיש את המעלות הפיזיות, המסחריות וההיסטוריות של כל אחד מהמתחמים הללו.

כך למשל השוק משנה את פניו, והוא כולל היום בתי-קפה נעימים ומסעדות איכותיות הפועלות לצד הבאסטות. משך פתיחת השוק לצעירי ולבלייני העיר התרחב גם לשעות הערב, והשילוב מביא לעלייה בזרם המבקרים ובעלי העסקים שרובם מדווחים כי העסקים פורחים.

התנופה העסקית במרכז ירושלים זוכה לרוח גבית מההופעות ומאירועי התרבות הרבים המתקיימים בשנים האחרונות במרכז העיר. הפסטיבלים המעניינים ומסיבות הרחוב הנערכות בימי שישי בקיץ מושכים למקום המוני מבקרים. אמנים מהשורה הראשונה מבקשים להופיע בבריכת הסולטן ובגן סאקר בעיר, אך מפאת ריבוי הפניות אנו נאלצים לדחות את בקשתם של חלק מהם. בנוסף, העתקת רוב אירועי יום העצמאות מהשכונות למרכז העיר תורמת להחייאתו ולעלייה בפדיון הסוחרים. גם ענף המלונאות נמצא בתנופה, ובאזור מרכז העיר צפויים להיבנות חלק ניכר מ-3,500 חדרי בתי-המלון המתוכננים בעיר, שיסייעו להתמודד עם הביקוש הגואה.

הפריחה במרכז העיר מגובה בפריחה שחווה ירושלים עצמה. ההגירה השלילית נעצרה. הצעירים כבר לא עוזבים את העיר בהמוניהם כבעבר, וחלקם אף חוזרים אליה. תופעת הקהילתיות והמעורבות החברתית המאפיינת את ירושלים, הפכה לגדולה ולמשמעותית יותר בקרב הקהילות השונות המתגוררות בעיר.

לסיכום, תפקידנו בעירייה הוא ליצור את התנאים המיטביים שיחזקו את מרכז ירושלים והעסקים שבה, ויהפכו אותו למרכז שהוא הלב הפועם של העיר".

* הכותב הוא מנכ"ל עיריית ירושלים