עו"ד אלי זהר על תיקון שכר הבכירים: "טיפול פופוליסטי"

יו"ר משרד גולדפרב-זליגמן: "התפיסה כי הגבלת שכר הבכירים בחברות ציבוריות תטפל בסוגיית הפערים בחברה הישראלית הינה שגויה מיסודה"

"החברה הישראלית השתנתה" - כך פתח הבוקר (ב') עו"ד אלי זהר כנס מיוחד בנושא תגמול בכירים שערך משרד גולדפרב-זליגמן בשיתוף איגוד החברות הציבוריות, שנערך במלון הילטון בתל-אביב.

עו"ד זהר הסביר מהי לדעתו הסיבה לחוק החדש: "בואו נודה בכך, חברים: מה שהיה הוא לא מה שיהיה. במציאות בה אנשים נמדדים בכסף, שכר הבכירים עלול להיתפס בפני מי שאין לו כמוגזם וכמנקר עיניים. התפיסה כי הגבלת שכר הבכירים בחברות ציבוריות תטפל בסוגיית הפערים בחברה הישראלית הינה שגויה מיסודה".

עו"ד זהר המשיך והביע את דעתו לגבי החקיקה החדשה בנושא שכר הבכירים: "המחשבה כי מגבלות כאלה ואחרות על שכר הבכירים יובילו לצמצום פערים בחברה הישראלית, לא רק שהינה מחשבה טועה ומטעה, כי אם כזו המעקרת את הדיון העקרוני תוך הסטת השיח למחוזות פופוליסטיים", ציין, והוסיף כי "הסדרת שכר הבכירים, גם כשזו נעשית באמצעות התערבות עקיפה במנגנוני קבלת ההחלטות, היא למעשה טיפול במראית-העין ולא בפער עצמו".

עו"ד זהר אמר כי אופן הטיפול בפערים כלל לא מפתיע אותו: "לצערי הרב, מדובר בחולי חוזר ונשנה בחברתנו - טיפול בחיצוני, טיפול בטפל, טיפול קצר-טווח בסוגיות פופוליסטיות על חשבון טיפול ארוך טווח בשורש הבעיה", אמר והוסיף כי "חוק ש'נוגע-לא נוגע' בבעיה חברתית עמוקה הוא חוק שמבקש לפנות למכנה רגשי נמוך ביותר, והוא משמש כסות לאלה הנמנעים מלטפל בבעיות מהותיות ועמוקות יותר בחברה הישראלית".

עו"ד זהר ציין גם את החסרונות הבולטים של החוק החדש: "החשש המרכזי שלי הוא כי מרגע זה ואילך יתחיל להתפתח 'שוק שחור' של הסדרים, שכל מטרתם תהיה לעקוף את תיקון 20, ותיווצר תעשייה של מנגנונים עוקפי מגבלות".

לסיום, אמר עו"ד זהר כי שכר הבכירים הוא הביטוי האולטימטיבי לשוק החופשי, וכי "הגבלתו היא התערבות יתר בכללי המשחק של השוק החופשי, והיא גם ביטוי לחוסר הפרגון של החברה הישראלית".