האם רצועת שידורי היום בארה"ב סיימה את תפקידה ההיסטורי?

הימים שבהם עקרות-בית הצטופפו סביב המסך הקטן בין 10:00 ל-16:00, כדי לצפות באופרת הסבון האהובה עליהן, חלפו עברו

רצועת שידורי היום בטלוויזיה האמריקאית היוותה במשך שנים סמל סטטוס חשוב להבנת כוחה של הרשת המשדרת ולקביעת רף מחירי הפרסום בתחנה. אבל האם הגיע הזמן להפסיק להתייחס אליה ברצינות?

היום אנשים צורכים מדיה בכל מקום, בכל דרך ובכל זמן שהם רוצים לעשות זאת. הזמנים שבהם כל המשפחה הצטופפה סביב המסך הקטן, באותה שעה, לצפות באותן תוכניות - חלפו. גם הזמנים שבהם ריכזו התוכניות במהלך היום תשומת-לב רבה אינם עוד. זאת אחת הסיבות שאופרות הסבון נמצאות בתהליך גסיסה מתמשך.

באותם ימים, רצועת שידורי היום הייתה חלק חשוב עבור המפרסמים. בעוד שרצועת הפריים-טיים הבטיחה קהל משפחתי, ושבתות בבוקר נתנו למפרסמים גישה לילדים, היוותה רצועת היום את מוקד המשיכה העיקרי של עקרות-הבית.

הסיבה העיקרית לכך הייתה שלא הייתה אלטרנטיבה: לא היו ערוצי חדשות, ספורט או מזג-אוויר ששידרו 24 שעות ביממה, ולא יכולת לצפות בצפייה נדחית בתוכניות האהובות עליך.

נתונים עדכניים לגבי רייטינג וחשיפה לתוכניות ברצועת היום ממחישים שהזמנים השתנו מאוד. לא רק שיש ירידה חדה בצפייה, אלא שגם הקהל שעדיין צופה הוא כבר לא הומוגני.

השינויים בהרגלי הצפייה גם גרמו לתזוזות בקרב הקהלים, ולמפרסמים אין ממש גישה לקהלי יעד מפולחים.

כך למשל, מפרסם שמחפש קהל של זוגות צעירים עם ילדים קטנים: הקהל הזה יכול להיות מפוזר בין עשרות ערוצי כבלים שמשדרים סדרות איכות, ברצועות לייט-נייט או בכלל בצפייה מותאמת אישית בעזרת ממירים מקליטים. הזמן הפנוי שלהם אינו קבוע ומשתנה ממשפחה למשפחה, נתון ששולח את המפרסמים לפיזור אינסופי.

הרשתות לא מתעוררות

מי שנותר מאחור בסיפור הזה הן רשתות הטלוויזיה. למרות השינויים הדרמטיים באורח החיים האמריקאי ובהרגלי הצפייה, אנשי המדיה בתעשייה עדיין מדברים על רצועות השידור במהלך היום במונחים של שנות ה-80. למה זה קורה? כנראה מסיבות היסטוריות.

כאשר הביזנס שלך בנוי מרצועות שידור, וממחזוריות מסוימת, אנשי המכירות נוטים לדבוק בתבניות האלה. אבל הקיבעון הזה, ובעיקר חוסר היצירתיות נוכח הסיטואציה החדשה, גורמים לכך שהגישה הזאת הופכת לפחות רלוונטית עבור המפרסמים, הצופים ועבור רשתות השידור עצמן.

מה הפתרון? צריך לאמץ בחום את הנתונים החדשים ולנסות להפיק מהם את התובנות לגבי הרגלי הצפייה המודרניים. כמובן שתוכן התוכנית עדיין חשוב, ושהמיצוב של התחנה המשדרת הוא אלמנט שלא ניתן לזלזל בו, אבל בשורה התחתונה, השווי והאופי של ספוט הפרסומת המשודר ברצועת הבוקר חייב לעבור שינוי דרמטי. כדאי לתעשייה להתעורר ולהריח את הקפה.

רצועת שידורי היום בארה"ב

* שעות שידור: 16:00-10:00

* פורמט: תוכניות אירוח ואופרות סבון

* קהל יעד: עקרות-בית ועצמאים שעובדים מהבית

תוכניות שבלטו לאורך השנים
 תוכניות שבלטו לאורך השנים