שאלות ותשובות: נפגעתם בסערה? כך תקבלו פיצוי

כיצד לתבוע את חברת הביטוח? האם ניתן לתבוע את הרשות המקומית אם עץ נפל על הרכב? הדירה הוצפה - למי לפנות?

האם העסק שלי מכוסה בגין נזקי סערה וסופה?

פוליסת העסק אינה מכסה נזקי סערה, סופה, גשם ושלג באופן אוטומטי, אלא רק במקרה שהמבוטח רכש הרחבה מיוחדת. לכן מוטב לבעלי עסקים לדאוג כי בפוליסת העסק אכן כלולה הרחבה זו. מעבר לכך, במקרים שבהם חלק מהדירה משמש לעסק, פוליסת ביטוח דירה תקנית מחריגה כיסוי לנזק ליחידת העסק בדירה.

הדירה שלי הוצפה בשל תקלה במערכת הביוב השכונתית. מי צריך לפצות אותי?

בהחלט מצופה מהעירייה שתבנה ותתחזק את מערכת הביוב, כך שתוכל לעמוד בדרישות ושלא תעלה על גדותיה ותציף מבנים. הטענה כי מדובר בכוח עליון לרוב לא תתקבל בבית המשפט. במרבית הנזקים הרציניים שהתרחשו כתוצאה מהצפת ביוב עירוני, חייב בית המשפט את האחראים לפצות את הניזוקים.

כיצד לתבוע את חברת הביטוח?

מיד עם קרות הנזק, פעלו לעדכן את חברת הביטוח, כדי למנוע ממנה לטעון לשיהוי מצד המבוטח שיכול היה למנוע את הנזק או למזער אותו. כך למשל, קרה בעת נזק שנגרם לשטיחי הדירה כתוצאה מהצפתה. המבוטח לא טרח לעדכן את חברת הביטוח מיד לאחר קרות הנזק, ייבש את השטיחים באופן עצמאי וגרם להם לנזק בלתי הפיך, בשל כך - חברת הביטוח פיצתה אותו בסכום הקטן משמעותית משווי הנזק שנגרם.

כמו כן, על המבוטח חלה החובה לפעול באופן מיידי להקטין את נזקיו, להציל את הרכוש ולצמצם ככל הניתן את הנזק. למשל, גם בעת הצפה, על המבוטח להרים חפצים מהרצפה על מנת להקטין את חשיפתם למים. חשוב מאוד גם לתעד את הנזק. ההבנה כי "תמונה שווה יותר מאלף מילים" בהחלט מתאימה למצב זה. כל מה שנזרק ולא תועד - לא יוכר ע"י המבטחת.

עץ פגע ברכבי וגרם לו נזק. האם אני יכול לתבוע את הרשות המקומית?

פקודת הנזיקין מטילה אחריות על הרשות המקומית שנדרשת לתחזק את העצים שנמצאים בשטחה ולהבטיח תוך ביצוע פעולות סבירות, כי העץ לא יעוף ויגרום נזק. אם ייקבע כי עוצמת הרוחות לא הייתה חריגה, ובכל זאת העץ נפל וגרם נזק, ייתכן כי מדובר ברשלנות של הרשות המקומית. אבל אם יוברר כי מדובר בעוצמת רוחות לא נורמלית, שגרמה לקריסה עצים רבים, ניתן לייחס את האחריות לפגעי הטבע החריגים.

רכבי נפגע מקריסת עץ שממוקם בשטח בית פרטי. מה עלי לעשות?

אם העץ מצוי בשטח בית פרטי או בניין, חובת הזהירות לתחזקו כנדרש מוטלת על דיירי המתחם או על ועד הבית. אם יוכח כי לא טיפלו בעץ כנדרש, בהחלט ייתכן כי הם יימצאו אחראים ויאלצו לשאת בחובת הפיצוי.

דירתי הוצפה משום שמערכת הביוב העירוני שעלתה על גדותיה. מי הגורם שאליו עליי לפנות?

לרשות התושבים שדירותיהם הוצפו בשל כשל במערכת הניקוז והתיעול של הביוב השכונתי, אפשר להגיש דרישה כספית לרשות המקומית בבקשה לקבלת פיצוי עבור הנזקים. בשלב ראשון יש לדרוש כי תתקן את המפגע כך שהדליפה או כניסת הביוב תיפסק. בשלב שני ולאחר התגבשות הנזקים וייבוש המקום הפגוע - יש להגיש בקשה לפיצוי לפי הערכת שמאי. חשוב לדעת, כי הרשויות המקומיות בדרך כלל מפעילות צוותי כוננות משך 24 שעות ביממה האמורים להגיע למקום הנזק תוך שעות בודדות בלבד. אם הרשות המקומית סירבה לפצות את בעל הרכוש שניזוק, אפשר להגיש תביעה נזיקית נגד הרשות.

* התשובות ניתנו באדיבות עו"ד ערן יעקובוביץ', מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, ממשרד צבי יעקובוביץ' ושות'