בתי ההשקעות ייאלצו לחשוף חשבונות של אמריקנים

הבורסה לברוקרים: "בוחנות את הוראות ה-FATCA ומשמעויותיה" ■ בכיר בשוק ההון: "מדובר בעבודה סיזיפית"

הבנקים לא לבד: כללי FATCA, הדורשים להעביר את פרטי החשבונות של לקוחות אמריקאים לשלטונות בארה"ב, ישפיעו גם על בתי ההשקעות המקומיים. ל"גלובס" נודע כי לפני כשבועיים שלחה הבורסה מכתב לחבריה ודרשה מהם להיערך ליישום הכללים הנוקשים שקבע הממשל בארה"ב. על חברי הבורסה לאשר עד יום ראשון הקרוב כי הם מודעים לנושא ונערכים אליו. בנוסף הם מתבקשים להעביר לצוות הבחינה בנושא במשרד האוצר הצעות ליישום ההנחיות.

"אנחנו בדריכות גבוהה לקראת יישום הכללים. מדובר במשימה לא פשוטה", אומר גורם באחד מבתי ההשקעות הגדולים. "המוסדיים יצטרכו לעשות עבודה סיזיפית כדי לעמוד בהוראות הנוקשות. חלקם כבר שכרו רואי חשבון ויועצים שיעזרו להם להיערך לכך", אמר גורם בכיר אחר בשוק ההון.

הרשויות האמריקניות דורשות כי עד סוף 2013 יוחלו בישראל ובעולם כללי ה-FATCA, שמטרתם לקבל מידע ממוסדות פיננסיים בעולם בנוגע לחשבונות אמריקאיים שהם מחזיקים, במטרה להילחם בתופעת העלמות המס.

עפ"י הערכות, בישראל מתגוררים יותר מ-100 אלף אזרחי ארה"ב. הבנקים הישראליים והברוקרים יחויבו לדווח לרשויות המס בארה"ב על חשבונותיהם, גם במקרים שבהם מדובר בתושב ישראלי. הגופים נדרשים לאתר את כל התושבים האמריקאים בקרב לקוחותיהם, ולהחתים אותם על טופסי דיווח. יישום ההוראות עלול לגרום לקשיים רבים, לנוכח הסתירות בין התקנות האמריקאיות לבין חוקים ישראליים ועלויות התפעול הכבדות הכרוכות ביישום ההוראות.

"הזיהוי מורכב"

הבנקים הישראלים נערכים זה תקופה ליישום ההוראות, שעומדות בסתירה לכללי הסודיות הבנקאית. בעקבות פעולות שהוביל איגוד הבנקים, משרד האוצר אף החליט להתערב והקים ועדה שתטפל בנושא.

כעת נראה כי גם בבורסה הבינו שעליהם להיערך למצב. במכתב ששלחה הבורסה לברוקרים, היא התריעה בפניהם כי "הבורסה והמסלקות בוחנות את הוראות ה-FATCA ומשמעויותיה. ייתכן שיתברר שעל הבורסה או על המסלקות לחתום על ההסכם כאמור עם ה-IRS (רשות המסים האמריקנית, ל"א וע"א). על הגופים הפיננסיים בישראל יהיה ליישם את הוראות ה-FATCA".

משימת זיהוי הלקוחות האמריקאים אינה פשוטה. הכוונה אינה רק לאזרחים אמריקאים, אלא גם לנושאי דרכון ובמקרים מסוימים על בעלי גרין קארד.

בבנקים מציינים כי זיהוי הלקוחות מורכב למדי, אולם בבתי ההשקעות מדובר במשימה מורכבת עוד יותר, שכן אין לבתי ההשקעות מאגר מידע מקיף על הלקוחות בכל המוצרים שלהם, במיוחד במוצרים כמו תעודות סל וקרנות נאמנות, שם לא קיים כלל זיהוי של הלקוחות.

זאת ועוד: בעוד הבנקים מורגלים לעבוד מול רגולטור אמריקאי, הנחשב לנוקשה, בעבור בתי ההשקעות הישראלים הממשק מול הרגולטור האמריקאי הרבה פחות מוכר. "אנחנו רגילים לעבוד עם רשות ני"ע ומשרד האוצר. שם כשיש לנו שאלה, אנחנו פשוט מתקשרים ושואלים. עם האמריקאים זה לא ככה, אין שם עם מי לדבר או להתייעץ", אומר גורם באחד מבתי ההשקעות.

"מחכים להסכם"

בחודש שעבר נחשף ב"גלובס" כי משרד האוצר נמצא בימים אלה במגעים מול מקבילו האמריקאי כדי לחתום על הסכם להעברת מידע על תושבי החוץ. הסכם שכזה, שבו מעוניינים הבנקים ושאר והגופים הפיננסיים, יביא לכך שהגופים הישראליים יעבדו מול משרד האוצר הישראלי בלבד, ולא יצטרכו לעבוד מול הרשויות בארה"ב, שנחשבות לנוקשות יותר.

בקרב הגורמים השונים שעימם דיברנו הייתה הסכמה: כולם מקווים שמשרד האוצר המקומי יחתום על הסכם עם הרשויות האמריקאיות בנושא. "הסכם עם משרד האוצר המקומי יביא את הישועה לכולם", אומר גורם בקרב אחד מבתי ההשקעות.

"אנחנו מאוד מקווים שיהיה הסכם עם האמריקאים, אחרת זו תהיה משימה מורכבת וסיזיפית עבור הגופים המוסדיים", ציין גורם אחר.

מהם FATCA?

FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) הוא חוק אמריקני, שצפוי להיכנס לתוקף במהלך 2013 ומחייב מוסדות פיננסים בעולם לדווח על חשבונות ונכסים שהם מנהלים עבור אזרחים אמריקאים, במטרה לגבות מהם מס. בנק שלא יעביר את המידע הנדרש יהיה כפוף לסנקציות: קנסות כבדים עד איסור לפעול בארה"ב. כללי ה-FATCA נוצרו כחלק מהמאמץ של רשויות המס בארה"ב להגביר את מאמצי גביית המס, על רקע המשבר הפיננסי והגירעון הגבוה.