קש על גב הגמל היפני

השוק מאמין להבטחותיו ולתקוותיו לגבי סיום מוצלח של הניסוי הכלכלי

אחת האקסיומות בשוק המט"ח העולמי הייתה חוזקו של היין, ובהשלכה, חולשתו של שוק המניות היפני, מול חוזקו של שוק האג"ח הממשלתי במדינת השמש העולה.

למרות הדפלציה המתמדת, שהתבטאה במחירי כל הנכסים הפיננסיים (כולל הנדל"ן), שמרה כלכלת מדינה זו על מיקומה כשנייה, ולאחר מכן כשלישית בגודלה בעולם, וזאת עקב יכולתה לייצר ולייצא. המאזן המסחרי היה היהלום שבכתר, וסביבו נבנה תרבות שלמה, שבה היפני הממוצע קיבל מתנה די גדולה: מטבע חזק, עבודה יצרנית, וחסכון באג"ח לא מניב כל כך, אבל בטוח מאוד.

כך, לאורך השנים, מומן, פנימית, החוב העצום של יפן, הנמצא היום כחוב הגדול בעולם על פי פרמטרים כמו יחס חוב-תוצר, ועוד. כאמור, המסמר שהחזיק את הכול היה אותה יכולת של יפן לייצא, ולהתגבר על מתחרים, למרות שער מטבע מקשה מאוד במשימה זו. והנה, אותו מאזן מסחרי שינה כיוון, ובצורה מגמתית, נמצא במצב שלילי זה זמן רב. לפניכם גרף בעניין זה מאתר Forexfactory:

משה שלום מאזן
 משה שלום מאזן

זה היה הקש, שכנראה שבר את גב הגמל של הציבוריות היפנית. נבחרה ממשלה חדשה, שעיקר הבטחותיה היו מרוכזות סביב החזרת המצב לקדמותו, דהיינו צמיחה על ידי ייצוא, וכמובן חידוש אותו מאזן מסחרי חיובי. ראש הממשלה אבה, הרחיק לכת הפעם, הרבה יותר מקודמיו, וציין במפורש את הדרך שבה זה יקרה:

הורדת ערכו של היין, בצורה יזומה, ומתמשכת (עם סכנה לא קטנה של יצירת מלחמת מטבעות קשה מול כל המתחרים של יפן), כך שהייצוא, והצמיחה, יוכלו לפצות על האינפלציה (בין 2-2.5%) שתיוצר במשק. זהו הימור עצום, כאשר יודעים שכל אחוז עלייה בעלות החוב, הנובע מעלייה באינפלציה, יקרב את קריסת התקציב של יפן למצב דומה מאוד למה שקרה ביוון.

השוק מאמין להבטחותיו, ולתקוותיו לגבי סיום מוצלח של הניסוי הכלכלי הדרמאטי הזה. לפני הבחירות, וגם אחרי היבחרו, ניתן לראות איך זה התבטא בערכו של היין כנגד הדולר האמריקאי:

משה שלום יין
 משה שלום יין

למעשה מן הגרף השבועי הזה, ניתן לראות שהשחקנים הגדולים במטבע זה, הפנימו שרמת ה-75 הייתה הקו בחול שהבנק המרכזי, והצמרת הפוליטית היפנית, לא היו מוכנים לחצות. וכך, אחרי שנבנה שם בסיס, מדברים עכשיו בגלוי, ובביטחון רב, לגבי סבירות ההגעה של הדולר-יין לרמות סביב 95, 100, 110, שם שוכנות רמות התנגדות היסטוריות ברורות.

אבל תאמרו מייד: אבה הוא אמנם רציני, ונחוש, אבל ממתי ממשלה מכוונת שער מטבע? מה קורה עם הבנק המרכזי? התשובה נמצאת כרגיל במהות הזמנים שבהם אנו חיים. כאשר בן ברננקי, מריו דראגי, ומרווין קינג, מראים את הדרך, כך ברור שהנגיד הבא של הבנק היפני יהיה מסוג זה, ולא מסוגו של שירקוואה, הנגיד היוצא, אשר שמר בכל כוחו על מטבע חזק למען רווחת העם.

"הרחבה כמותית" תהיה מונח ממעיט מכדי לתאר את שייעשה כאן. אבה, וצוותו הולכים על כל הקופה, למרות הסכנות האיומות במדיניות זו. הבה נתבונן על הצד החיובי, בינתיים, של מעשים, ודיבורים, אלו. הנה גרף שבועי של מדד הניקיי, מדד המניות העיקרי ביפן:

משה שלום ניקיי
 משה שלום ניקיי

כפי שאתם יכולים לראות, חגיגה גדולה! אין זה פלא כמובן שהחברות היצואניות, ובכלל האווירה הפיננסית כולה, נהנים מן החולשה של היין. זו קורלציה קלאסית, וישרה, לחלוטין. אבל מה יכול לקרות בשלב ב", או ג", של תהליך זה? היין הוא מקור הכוח של האזרח היפני, וכאמור, אותו אזרח הוא זה שמימן עד כה את הגירעונות, והחובות, על ידי קניית האג"ח הממשלתי.

כוח קניה מוקטן של אותו אזרח, אומר יכולת מימון מוקטנת, וזאת כאשר האוכלוסייה מזדקנת והולכת מחוסר הגירה וילודה. כך, יפן תצטרך לממן, על ידי זרים, את הגלגול של החוב. אלו יבקשו בוודאי יותר מקצת פחות מ-1% כתשואה ל-10 שנים, והנה ההתחלה של הקיר היווני.

בעבר, תיארתי את יפן כפצצה מתקתקת, אבל היה אז קשה להאמין שקובעי המדינות עצמם יזרזו את התהליך בצורה כה בוטה. בינתיים, כמו בארה"ב, אירופה, בריטניה, וסין, עלינו לסחור, ולהשקיע, כאילו איננו מודעים לסכנות, כי כוחם של ה"מרחיבים" במותנם. באותו זמן, עלינו להישאר ערניים להתגשמות הבלתי נמנע.

  • שנה מניבה ופורייה לכולם.
  • משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.