איזי כהן ממשיך בניעור כלל ביטוח: 15 מנהלים יפוטרו

לאחר שערך שינויים בהנהלה הבכירה, מתפנה כהן לשכבה של ראשי צוותים ומנהלי תחומים ■ לכהן מטרה ברורה וחד משמעתית: הצפת ערך באמצעות הגדלת רווחיה מהר ככל הניתן ומבלי לבזבז זמן על מנת למכור את השליטה בה

קצת יותר משישה שבועות חלפו מאז נכנס איזי כהן לתפקיד מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח, ונראה שקבוצת הביטוח השנייה בגודלה בישראל עדיין רחוקה מלהגיע לשגרת עבודה חדשה. לאחר סדרת זעזועים במשרדי ההנהלה הבכירה, ל"גלובס" נודע כי הפיטורים מגיעים לדרגי הביניים. במקביל, החלו בימים האחרונים להישמע קולות זועמים מצד סוכני ביטוח המתמחים בתחומי הביטוח הכללי שעובדים מול החברה.

לכהן, שנכנס לתפקידו כרוח סערה, מטרה ברורה וחד-משמעית - הצפת ערך בכלל ביטוח, לטובת בעלי המניות, ובראשם בעלת השליטה, אי.די.בי פתוח. הוא מנסה לעשות זאת באמצעות הגדלת רווחים מהירה ככל הניתן, ומבלי לבזבז זמן, בין היתר במטרה למכור את השליטה בחברה למשקיע אסטרטגי. הוא גם מכיר ויודע את הדרך שבה הוא רוצה ללכת בצורה ישיר להגשמת המטרות. במקביל נבחנת באי.די.בי האפשרות למכור את מניות כלל ביטוח לחברה הנכדה, כור, תמורת כ-2 מיליארד שקל.

פיטורים גם בדרגי הביניים

לאחר המהלך המהיר מאוד של החלפת מרבית חברי ההנהלה, תוך שינוי מבנה פעילות החברה בשבועיים הראשונים לכניסתו לתפקיד, מתפנה עתה כהן כאמור לייעל את דרגי הביניים. על פי הידוע, החלה כלל ביטוח השבוע בהליכי שימוע לפני פיטורים ל-12-15 מנהלים בדרגי ביניים של ראשי צוותים ומנהלי תחומים. בכלל ביטוח סירבו להתייחס לנושא הפיטורים. לדברי גורם המקורב לחברה, מדובר ב"תפקידים שהתייתרו בעקבות התייעלות ומיזוגים, שנובעים משינוי מבנה החברה שמוביל המנכ"ל החדש".

כהן מורגש בכל פינה בחברה. מהלך השינוי הארגוני שהוא מוביל מתווסף למכירת פעילויות שיזם, ובראשן מכירת קרנות הנאמנות וניהול התיקים של החברה הבת כלל פיננסים, שנמכרה לידי הראל. נוסף על כך צפויות להימכר פעילויות של אשראי צרכני. לדברי גורמים בשוק, אפשר כי יתברר שמצעד ההולכים לשימועים לפני פיטורים אף יגדל כשיתרבו התפקידים שיתייתרו בשל התייעלות החברה.

לאחרונה נשמעים קולות המציינים כי מהלכים אלו - במהות שלהם, אך גם במהירות ובאגרסיביות שבהן הם מבוצעים - מחדשים את העניין של עובדי החברה בהתארגנות תחת ההסתדרות. לפני כחצי שנה נודע כי העבודה המאוגדת נמצאת בדרך חזרה לענף הביטוח, ועובדים בכלל ביטוח, ביחד עם ההסתדרות, החלו במאבק בהנהלת החברה, במטרה להחתים די עובדים כדי להכריז על ועד לעובדי החברה.

הנהלת החברה הצליחה למנוע מהעובדים הללו להגיע למספר אשר לו נדרשו, בעוד שההסתדרות מצדה הסיטה את מאמציה, בין היתר למאבק העובדים בחברת הסלולר פלאפון. ואולם, עתה יש קולות שמעריכים כי המתרחש בחברה מאז שכהן נכנס לתפקידו בתחילת דצמבר האחרון, עשוי להיות קטליזטור להחתמת עובדים על הטפסים הנדרשים להצטרפות להסתדרות.

ככל הידוע, חלק מהעובדים חזרו לנסות ולקדם את הנושא במשנה מרץ, גם אם הוא איננו בקדמת הבמה, והדבר לא נעשה ברעש כמו בפעם הקודמת, אם כי העובדים רחוקים עדיין מהמספר הרלבנטי שהם נדרשים להשיג.

גורמים אחרים מציינים שאין סערה בנושא, והיחסים עם העובדים על מי מנוחות. "אין סיבה ראויה לחמם את האווירה היכן שאין צורך. העובדים דווקא מרוצים". אותם גורמים אומרים שההרגשה היא שיש שליטה בנושא, והוא לא נמצא על סדר היום, ושאין גידול בחתימות העובדים.

לא רק זאת, אלא שלדבריהם כהן מוביל מהלך חיובי כלפי העובדים ה"רגילים". "למשל, בכלל מתאמצים לקלוט בתפקידים אחרים בחברה את העובדים שלא ייקלטו בהראל פיננסים, וכן, עם כניסתו העלה איזי שכר לדרגים נמוכים, והוא מוביל תוכנית בונוסים חדשה לעובדי הקבוצה", אומר אדם אחר, המעורה במתרחש בכלל ביטוח.

גם אם נכון להיום אין דרמה בהיבט זה, הנהלת כלל ביטוח נמצאת עם האצבע על הדופק (כמו גם מתחרותיה בענף הביטוח שמבינות שמהלך מעין זה עשוי לקרות גם אצלן), שכן לוועד מאורגן צפויה להיות השפעה שלילית על שוויה של החברה. בעבר העריך באוזנינו בכיר בשוק כי התארגנות עובדים באמצעות ההסתדרות "תעלה" לבעלי מניות בחברת ביטוח גדולה כ-10% משווי החברה - בשורה לא סימפטית עבור כל בעל מניות בחברת ביטוח, ובטח למי שמעוניין למכור את כלל ביטוח מהר ככל הניתן, ובשווי גבוה ככל האפשר.

תרעומת בקרב סוכני ביטוח

כאמור, הסערה אינה עוצרת במסדרונות החברה. איזי כהן הגיע לכלל ביטוח עם תפיסת עולם שעוצבה לאורך שנים ארוכות, כשהיה מנכ"ל קבוצת הביטוח מגדל (שאותה הוביל שנים ארוכות ושבה רשם רווחי עתק וחילק דיבידנדים רבים).

במסגרת תפיסה זו מאמין כהן בריכוז משאבים ותשומת לב ניהולית רק בתחומי הליבה, שהם לתפיסתו בעיקר תחומי החיסכון לטווח ארוך וביטוח החיים, שאליהם ניתן לצרף גם ביטוחי הבריאות לפרט.

תחומי הביטוח הכללי פחות מרכזיים מבחינתו. בכלל ביטוח סוגיה זו משמעותית מאוד, שכן לחברה יש פעילות ביטוח כללי ענקית. בשוק לא יודעים לחזות אם החברה תמשיך לחפש מובילות בשוק זה גם בעתיד, או שבכוונתה לפנות את מרכז הזירה למתחרות.

אולי ניתן למצוא רמז קל לבאות בכך שאיזי כהן - שהחל את דרכו בענף כסוכן ביטוח לפני יותר מ-30 שנה, ולאורך השנים מאמין בסוכני הביטוח כאפיק המכירה המרכזי של חברות הביטוח - הודיע לפני ימים מעטים לכמה סוכנים העובדים עם כלל ביטוח על ביטול עמלת הרווח שלהם בעסקי ביטוח כללי.

בכך מסמן כהן שאולי הוא מוכן לשלם מחיר מסוים של קיטון בפעילות הביטוח הכללי של החברה, אגב שינוי אופן ההתקשרות עם סוכני הביטוח, בשם ההתייעלות, הגדלת הרווח והצפת הערך לבעלי המניות.

צעד זה אינו משמעותי במיוחד אך גם אינו חסר חשיבות, ובוודאי שהוא נושא עמו סיכון מבחינתה של כלל ביטוח, שנמנית לאורך שנים עם צמרת שחקני הביטוח הכללי בשוק. מהשטח מדווחים, כי החלה להיווצר תרעומת בקרב סוכנים העובדים מול כלל ביטוח בתחומי הביטוח הכללי.

גורמים בסביבת כלל ביטוח מנסחים את הדברים בפרופורציה, ומציינים ש"אין שינוי במדיניות העמלות. אם שונה משהו זה זניח".

מכלל ביטוח נמסר בתגובה, כי "איזי כהן, מנכ"ל כלל ביטוח, מאמין בסוכנים, ורואה בהם מאז ומתמיד שותף אסטרטגי ושחקן מרכזי בצמיחת החברה והישגיה. כחלק ממשנתו ומהרקע העשיר שלו בענף הוא ימשיך ללכת יד ביד עם הסוכנים, תוך שיתוף פעולה הדוק ומלא".

איזי כהן
 איזי כהן