מי עדן על המדף: שכרה את סיטיגרופ שיסייע במציאת רוכש או שותף

ההסכם של מי עדן עם קרן פרייבט אקוויטי אמריקאית פקע, וכעת צריכים הבעלים להחליט על האסטרטגיה העתידית בנוגע לחברה-הבת מי עדן הולנד

בסוף 2012 פקע ההסכם בין מי עדן לקרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית אוך-זיף (Och-Ziff), אשר נכנסה להשקעה בחברת מי עדן (10.1%) ובחברה-הבת שבה מרוכזת רוב פעילות החברה, עדן הולנד (27%), לפני 5 שנים.

בהתאם להסכם בין הצדדים צריכה מי עדן לרכוש את חלקה של הקרן האמריקאית בחברת-הבת, או שהקרן תצטרף למי עדן במכירה משותפת של ההחזקות בחברת-הבת, המרכזת את פעילות חברת המים בארץ ובחו"ל.

לאור העובדה כי מהלך של רכישת חלקה של הקרן האמריקאית יצריך השקעה של כסף רב מצד מי עדן, הנשלטת בידי האחים נפתלי (64.6%), ביקשו האחרונים לבחון כמה אפשרויות נוספות בטרם יקבלו החלטה כיצד לפעול.

היום (ג') הודיעה מי עדן כי התקשרה עם בנקאי השקעות (סיטיגרופ), כדי שיבחן את האפשרויות העומדות בפני החברה ביחס לפעילות החברה-הבת: בין אם מכירה של כל פעילות החברה, או הכנסת שותף.

בהתאם להצעות שיתקבלו בחודשים הקרובים תחליט משפחת נפתלי אם הן עדיפות ביחס להשקעה שהם יבצעו מכיסם לרכישת מניות החברה-הבת מידי הקרן, וכן השקעה נוספת הנדרשת בה.

עדן הולנד מרכזת כאמור את רוב הפעילות העסקית של חברת מי עדן הבורסאית, ולה 3 תחומי פעילות ב-15 מדינות באירופה, כולל בישראל. תחום הפעילות הראשון הוא שיווק מים בכדים לבתי פרטיים ולבתי עסק, השני הוא פעילות קמעונית בתחום הבקבוקים, והשלישי, שאליו נכנסה החברה רק בשנים האחרונות, הוא מתן שירותי קפה למשרדים.

על-פי חברת מחקר חיצונית, עדן הולנד מחזיקה בנתח שוק של כ-30% במדינות שבהן היא פועלת בתחום המים באירופה, וזאת לאחר שבשנים האחרונות היא ביצעה כ-50 רכישות של מתחרים קטנים, בהיקף של 5-25 מיליון שקל לרכישה, ומיזגה אותם לתוכה. לפי אותו מחקר, מספר שתיים בשוק המים היא חברת נסטלה (18% מהשוק).

בשנים האחרונות נכנסה כאמור עדן הולנד לפעילות שיווק הקפה למשרדים, אולם לצורך התרחבות בתחום זה, המהווה היום כ-15% ממחזור המכירות של החברה, היא נדרשת לבצע השקעות נוספות, בהיקף מאות מיליוני שקלים. לכן יבחנו האחים נפתלי אם למכור את עדן הולנד לרוכש חיצוני, להכניס שותף, או לבצע זאת מכיסם.

השותפות עם דנונה פורקה ב-2007

את רווחי-העתק שלהם במי עדן גרפו האחים נפתלי לפני כ-8 שנים, אז מכרו לקונצרן דנונה העולמי מניות של החברה במאות מיליוני שקלים, לפי מחיר ששיקף למי עדן שווי עתק של 2 מיליארד שקל. זאת, כחלק ממיזם משותף שהקימו השתיים תחת המותג "עדן ספרינג".

השותפות בין הצדדים פורקה ב-2007, כשמי עדן הודיעה על רכישת חלקה של דנונה במיזם, לפי שווי הנמוך בכ-70% מזה שלפיו נכנסה אליו דנונה. מי עדן נסחרת כיום לפי שווי של 132 מיליון שקל, לאחר עלייה של 93% מתחילת 2012.

במסגרת ההיערכות למכירת הפעילות, הודיעה היום מי עדן על הפרדה ניהולית בין החברות וחילופי גברי בהנהלת החברה. רענן זילברמן, שכיהן בתפקיד מנכ"ל החברה ב-5 השנים האחרונות, יעבור לנהל את עדן הולנד (שבה הוא מחזיק ב-3% מההון) וכן את התהליך למכירת החברה, ואת מקומו בראשות החברה יתפוס עמוס אפשטיין.

אפשטיין, בן 70, שכיהן כדח"צ בחברה בין השנים 2004-2009, הוא יו"ר דירקטוריון קרן הפנסיה עתודות ודירקטור בכמה חברות, בהן לאומי פרטנרס, הראל ודרך ארץ. בעברו שימש אפשטיין כמנכ"ל חברת מקורות.