המנכ"ל, היו"ר והמקורבים: האמת על השביתה בנמל אשדוד

(עדכון) - לטענת המנכ"ל שוקי סגיס, גדעון סיטרמן ביקש להזיז מתפקידה את העוזרת האישית שלו לאחר שניסה למנוע התערבותו במכרזים ביה"ד ידון הערב בשביתה בנמל

השביתה האיטלקית בנמל אשדוד שמוצגת בימים האחרונים כסיפור על "שלטון הוועדים", עשויה להתברר דווקא כסיפור על התנהלות לא ראויה לכאורה - כך לפחות על פי העדויות שהגיעו לידי "גלובס" מצד גורמים מהימנים בנמל. על פי אותן עדויות, יו"ר דירקטוריון הנמל, גדעון סיטרמן, פעל לסיום תפקידה של העוזרת האישית למנכ"ל שוקי סגיס, רק משום שהאחרון ניסה למנוע מינויים פוליטיים שסיטרמן ביקש לכאורה לקדם.

ל"גלובס" נודע, כי דירקטוריון הנמל קיבל לאחרונה מסמך בן 4 עמודים שכולל טענות אישיות קשות כנגד סיטרמן מצד המנכ"ל סגיס. גורמים שמעורים בסוגיה מתעקשים כי המסמך הזה, עליו חתום סגיס ומבוסס לכאורה על עדותו שלו ושל בכירים אחרים, צפוי להיבדק בקרוב על ידי רשות החברות ומבקר המדינה.

המסמך דרמטי למדי: סגיס טוען כי סיטרמן ניסה להתערב במכרזי רכש של הנמל, ואף למנות מקורבים. לפי עדותו במסמך, סיטרמן ביקש להתערב במכרז להעסקת סוורים חדשים בנמל, כך שייטיב עם לא אחר מאשר בנו של ראש המטה שלו (דניאל חלפין), הנחשב לעסקן ליכוד. במקרה אחר, ניסה סיטרמן להביא לקליטתה בנמל של אישה אחרת המקורבת גם היא לחבר מרכז ליכוד. יו"ר הוועד, אלון חסן, מוסיף בעניין הזה טענות דרמטיות:

"סיטרמן ניסה בכל דרך להביא לכך שהיא תיקלט בנמל, ואפילו הגיע אליי אישית הביתה. בהתחלה הוא דרש שתקבל שכר גבוה, ובהמשך הסתפק בשכר נמוך דרך חברת כוח אדם. כשהיא לא התרצתה, הוא ביקש לעשות תרגיל: להוציא את המשרה הזו למיקור חוץ ולהעסיק אותה דרך חברה חיצונית בשכר גבוה. אנחנו נעמדנו על הרגליים האחוריות כדי למנוע את זה. מבחינתי זה נאה דורש נאה מקיים. כשמשתינים בבריכה אף אחד לא רואה, אבל כשאתה עושה את זה מעל המקפצה - כדאי מאוד שתהיה לך תגובה טובה אחר כך".

שינוי רטרואקטיבי

בנמל משוכנעים כי מהרגע שסגיס בלם לכאורה את ניסיונותיו של סיטרמן למנות מקורבים, החל סיטרמן להתנקם בו. כך, הוא כינס ישיבת דירקטוריון מיוחדת שלא כללה את חברי הדירקטוריון מטעם העובדים, ובמהלכה ביקש להוציא מהישיבה את סגיס, את הסמנכ"ל למשאבי אנוש ואף את היועץ המשפטי. באותה ישיבה התקבלה החלטה לשנות את נוהלי קליטת העובדים, כך שלא ניתן יהיה להעסיק קרובי משפחה גם בלשכותיהם של המנכ"ל, הדירקטוריון, היועץ המשפטי ומבקר הפנים. אבל, בהחלטה הזו היה מרכיב נוסף שהעלה את חמתם של העובדים: סיטרמן קבע כי השינוי ייעשה רטרואקטיבית. המשמעות הייתה אחת: זהבית קינן, עוזרתו האישית של סגיס שרק לאחרונה נישאה למנהל עבודה בנמל, תיאלץ לזוז מתפקידה ואולי אף לעזוב אם לא תימצא לה או לבעלה משרה הולמת.

הן בהנהלת הנמל והן בוועד העובדים סברו כי יהיה זה עוול לפטר אחד מהם רק משום שהתאהבו. קינן, מתברר, ממילא נדרשה לחתום על נוהל מיוחד המחייב אותה להימנע מכל עיסוק הקשור בעבודתו של בעלה. בשיא הדרמה, החליט בעלה של קינן בגיבוי חסן, שהוא יעזוב את הנמל ולא אשתו. החלטה זו נועדה להתסיס את השטח ולהבהיר שצעד כזה לא יעבור בשתיקה.

ראוי לבדיקת מבקר המדינה

גורמים המעורים בנושא טוענים כי בהסתדרות סברו כי הפרשה הזו ראויה יותר לבדיקת מבקר המדינה ולא לצעדים ארגוניים שרק יביאו לעליהום בתקשורת, אולם בוועד העובדים עשו את הדבר האפקטיבי ביותר מבחינתם - שביתה איטלקית.

לפני כשבועיים, הגיעו ראשי הוועד בנמל ללשכתו של שר התחבורה, ישראל כץ, שטען בפניהם כי אם הטענות כלפי סיטרמן נכונות - הוא ינזוף בו. הפגישה עם השר לא הפכה את החלטת הדירקטוריון ובוועד הורו כאמור על האטת העבודה לפני מספר ימים. והנה, על רקע הצעדים הארגוניים והמסמך שהגיש סגיס, התכנס אמש (ג') הדירקטוריון והורה לדחות את יישום ההחלטה בעניין המקורבים עד ראשית חודש מארס.

"אין ספק שהסיפור הזה שפורסם בצורה מעוותת בתקשורת עוד יכה גלים וייבדק על ידי הגורמים הרלוונטיים", טוען אחד הגורמים שמעורה בפרשה.

בינתיים, מי שמשלמים את המחיר הם לקוחות הנמל. על פי התאחדות התעשיינים, שפנתה בעניין לביה"ד הארצי לעבודה בדרישה להחזיר את העבודה לסדרה, 15 אוניות מחכות מחוץ לנמל, 8 עזבו לנמל חיפה ואונייה אחת עושה את דרכה מחוץ לחופי ישראל. לדבריהם, הנזק עומד על 25-30 מיליון שקל. נשיאת ביה"ד הארצי לעבודה, נילי ארד, תקיים הערב (ד') דיון סגור בלשכתה בנוכחות הצדדים.

מדירקטוריון הנמל נמסר כי "אכן הדירקטוריון החל אתמול לדון במכתב טענותיו של המנכ"ל. הדירקטוריון יתכנס שוב בזמן הקרוב בכדי לשוב ולדון במכתב, כמו גם בתשובות שיו"ר הדירקטוריון ימסור. דירקטוריון הנמל לא שינה שום נוהל של קליטת עובדים, הוא רק התייחס להקפדה על נהלים קיימים, לפיו לא יעבוד איש צוות בלשכות מסוימות במידה שיש לו קרובי משפחה כפי שנקבע בנוהל. לגבי יתר הנושאים, התשובות יינתנו קודם כל לדירקטוריון במסגרת ליבון טענות המנכ"ל". בדירקטוריון הכחישו הטענה להתערבות במכרזי רכש.