חח"י נלחמת בסולארי: מנעה מכסות של 18 מגה-ואט

בזמן שהעובדים הודיעו כי יפסיקו לחבר מערכות סולאריות, חסמה החברה שתי מכסות שנוצלו רק בחלקן ובכך נמנע חיבור 350 מערכות לרשת

חברת החשמל חסמה כ-18 מגה-ואט המיועדים להקמת מערכות סולאריות. בכך נמנע חיבורן לרשות של כ-350 מערכות גג סולאריות שהיו אמורות להתחבר במסגרת שתי מכסות שאושרו ע"י רשות החשמל. חסימת המכסות לא קשורה לעיצומים שעליהם הכריז ועד עובדי החברה שלפיהם הם יפסיקו את העבודות לחיבור מערכות סולאריות ותחנות כוח פרטיות (ראו מסגרת).

מדובר בשתי מכסות, המכונות השלישית והרביעית, בהיקף 35 ו-30 מגה-ואט בהתאמה, שנסגרו ב-1 בינואר ללא הודעה מראש. לפי אתר חברת החשמל ערב החסימה היו עדיין 6,968 קילו-ואט בלתי מנוצלים במכסה השלישית של 35 המגה-ואט. במכסה הרביעית של 30 המגה-ואט היו 11,094 קילו-ואט פנויים נכון לסוף 2012.

למכסה השלישית הוגשו כ-2,000 בקשות בהיקף כולל של 100 מגה-ואט ולמכסה הרביעית הוגשו מעל 1,300 בקשות בהיקף כולל של כ-65 מגה-ואט.

מחברת החשמל נמסר כי "היתרות לא נעלמו. על פי אמות המידה שקבעה רשות החשמל הן הוחזרו לרשות החשמל". בחברה הסבירו כי "מכסות בלתי מנוצלות (בדרך כלל עקב ביטולים של הזמנות) מוחזרות לרשות עם סיום ההסדרה. כך נהגנו לגבי שתי המכסות המדוברות".

ואולם, ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי כמות הבקשות לחיבור מערכות סולאריות שחברת החשמל בדקה מלכתחילה הייתה קטנה משמעותית מהמכסה שהוקצתה לאותן מערכות. המידע מבוסס על רשימת מגישי הבקשות שזומנו לראיון בחברת החשמל לאחר שבקשתם עברה בדיקה ראשונית. מהרשימה עולה כי במסגרת המכסה השלישית זומנו לראיון כ-500 מגישים. מכיוון שהספקה של כל מערכת מוגבל ל-50 קילו-ואט, הרי שהיקף הבקשות שעברו את הבדיקה הראשונית מגיע לכל היותר ל-25 מגה-ואט. כלומר חברת החשמל לא בדקה כלל בקשות בהיקף 10 מגה-ואט במסגרת המכסה השלישית. במסגרת המכסה הרביעית זומנו לראיון כ-400 מגישי בקשות בהיקף כולל מרבי של 20 מגה-ואט, כלומר חברת החשמל לא בדקה בקשות בהיקף 5 מגה-ואט שנכללו במכסה.

דני דנן, מנכ"ל אנרפוינט ישראל, אמר ל"גלובס" כי קיימת בעיית חוסר שקיפות בהליכי הטיפול בחברת החשמל בבקשות ההתחברות של המערכות. לדבריו, "נתוני ההתחברות מעידים על הפרה בוטה וחמורה של כללי מינהל תקין. לא ייתכן שהחברה תנהג כאילו היא מעל החוק, תתעלם מהנחיות רשות החשמל ותסרב לחבר לרשת מערכות סולאריות ירוקות".

מרשות החשמל נמסר כי המכסה הרביעית היא הקדמה של מכסה שהייתה מיועדת ל-2014 ושוחררה בקיץ 2012 עקב המחסור שהיה צפוי בחשמל. לטענת הרשות, "המכסה התאפיינה בביקושים נמוכים ולכן לא מוצתה עד תאריך היעד". לגבי המכסה השלישית אמרו ברשות: "המכסה נוצלה במלואה. במסגרתה אישרה חברת החשמל ליזמים אישורים תעריפים בנפח 100% מהמכסה, ולמרות זאת לא הצליחו כולם לעמוד ביעדים ולכן חלקם נפסלו. בעת פסילת יזם אחד, ניתנת הזדמנות לאחר לבוא במקומו. במסגרת מכסה זו הייתה תחלופה רבה ולבסוף התקופה שהוקצתה למכסה זו הסתיימה בתפוסה של 75%. המכסות שלא נוצלו במלואן יועברו להסדרה מיוחדת שתיקבע ע"י רשות החשמל בתחילת 2014".

לאן נעלמו המגה ואטים
 לאן נעלמו המגה ואטים