"רווחי שוק האג"ח המקומי לא ימשיכו באותן עוצמות, אם בכלל"

גיא מני ממיטב סבור שהשוק המנייתי ימשיך במגמת עלייה בשנה הקרובה, וממליץ להתרחק מחברות נדל"ן יזמי למגורים

בשנה האחרונה נהנו המשקיעים הסולידיים משנה מוצלחת במיוחד באפיקי האג"ח הקונצרניות והממשלתיות, שהניבו תשואות נאות של עד 10%.

במבט לשנה הנוכחית, בבית ההשקעות מיטב מתריעים כי "המשקיעים, ובעיקר הסולידיים שבהם, צריכים כיום להתאים ציפיות. הם צריכים להפנים את העובדה כי הרווחים המהותיים שנרשמו בשנים האחרונות בשוק האג"ח המקומי (כמו גם הבינלאומי) לא יימשכו באותה עוצמה, אם בכלל".

עיקר הדברים של מיטב מכוונים לאפיקי האג"ח הממשלתיות וקונצרניות בדירוגים גבוהים.

מנהל השקעות גמל ופנסיה במיטב, גיא מני, מסביר כי "הדבר נובע מכך שפוטנציאל התשואה של אגרת חוב הוא דבר מוגבל וידוע מראש. ביצועים חזקים במיוחד בשנה אחת, באים על חשבון הביצועים בשנים הבאות".

מני סבור כי במצב הדברים הנוכחי "רצוי להימנע ממח"מ (משך חיים ממוצע) ארוך, וכדאי לקצר את מח"מ תיק האג"ח לרמות קצרות-בינוניות של 3-4 שנים, תוך החזקה בנזילות והמתנה להיווצרות הזדמנויות".

10% מתיק ההשקעות מקצה מני לקרנות כספיות, אפיק שישמש "כנזילות לניצול הזדמנויות עתידיות, אם ייווצרו".

25% מהתיק מקצה מני לסדרות מדורגות A ומעלה, כש-10% להחזקה באג"ח קונצרניות בדירוגים נמוכים יותר, באמצעות קרן נאמנות מתמחה בעלת פיזור גדול. עוד באפיק הקונצרני מקצה מני 5% מהתיק לאג"ח של חברות בחו"ל.

"מחירי האג"ח יביאו למבול של הנפקות"

באפיק האג"ח הממשלתיות, מני מקצה 10% מהתיק לסדרות ממשלתיות שקליות בריבית קבועה, כגון סדרות שחרים במח"מ של 3-4 שנים. שיעור דומה הוא מקצה לאג"ח צמודות מדד ו-5% לאג"ח שקליות בריבית משתנה.

מני מציין כי "באפיק האג"ח הקונצרניות נדרשת סלקטיביות רבה. כניסת הכספים המאסיבית של הציבור לאפיק זה בחודשים האחרונים, באמצעות קרנות הנאמנות ותעודות הסל, הובילה לירידה חדה במרווחים של אגרות החוב הפרטיות אל מול אגרות החוב הממשלתיות".

מני סבור כי "כיום מחירי האג"ח בדירוגים גבוהים אינם זולים, ואף מתחילים להיות יקרים. הדבר מזמן מצד ההיצע מבול של הנפקות מצד החברות, שמנצלות את המצב לגיוסי חוב ברמות ריבית נמוכות יחסית".

עוד הוא ממליץ "להימנע מאג"ח של חברות נדל"ן מניב מתחום המשרדים במרווחים נמוכים, על רקע היצע המשרדים שיגדל בשנים הקרובות".

מני מוסיף כי "בשל התשואות הנמוכות באפיקים הסולידיים, אנו מעריכים כי אפיקי המניות ואגרות החוב בדירוגים נמוכים הם אלו שעשויים לתת את הטון בשנה הקרובה. יש לזכור שאפיקים אלו הם בעלי סיכון גבוה יותר, והשקעה בהם חייבת להיות במינון הנכון, כלומר בהתאם לאופי הסיכון של כל משקיע".

לגבי השוק המנייתי, מני סבור כי "על אף מהלך חיובי שנעשה באחרונה, להערכתי הרמות הנוכחיות עדיין נוחות להשקעה. ייתכן כי בטווח הקצר, ככל שנתקרב למועד האחרון לפתרון נושא תקרת החוב בארה"ב, עשויה להגיע מגמה שלילית, אך בטווח של השנה הקרובה אני מעריך שמגמת העליות תימשך".

מני מקצה 15% מתיק ההשקעות שלו לאפיק המנייתי בארץ, בדגש על מניות הבנקים והביטוח. מבין הבנקים, מני מזהה פוטנציאל בפועלים ולאומי, ואומר כי "שני הבנקים הללו אמורים לעבור תהליכי התייעלות בשנה הקרובה, ומכפיל ההון בהם עשוי להמשיך לעלות".

עוד הוא מציין את מניית חברת ההחזקות יואל, שמחזיקה בין היתר בעקיפין בחלק משותפות הגז "תמר" וכן בחברת הנדל"ן המניב איירפורט סיטי. מני אומר כי כיום נסחרת מניית יואל בדיסקאונט של 33%, ומעריך כי "הדיסקאונט בעת התחלת הפעלת 'תמר' עשוי להצטמצם".

ענף השקעה שממנו ממליץ מני להתרחק הוא מניות חברת נדל"ן יזמי למגורים, בשל האפשרות כי "הממשלה הבאה תנסה להוריד את מחירי הדירות".

למניות בחו"ל מקצה מני 10% מהתיק, עם עדיפות למדדי המניות בארה"ב. מני מציין כי "בתחום הפארמה יש סיכון יחסית נמוך. להערכתי, נוברטיס ו-GSK מתומחרות במכפילים נוחים, לצד תשואת דיבידנד יפה, מינוף נמוך ותזרים איתן".

בנוסף, מציין מני, כדאי להכניס לרכיב המנייתי החזקה בשווקים המתעוררים דרך תעודת סל או ETF.

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

ההמלצות של גיא מני
 ההמלצות של גיא מני

תיק ההשקעות המומלץ
 תיק ההשקעות המומלץ