העליון: נצבא לא תשלם 21 מיליון שקל ארנונה לעיריית טירת הכרמל

ביהמ"ש העליון הפך את החלטת המחוזי, וקבע כי החלטת עיריית טירת הכרמל לחייב את נצבא בארנונה בסך 21 מיליון שקל בגין מתחם אוטוקארס - מבוטלת

‎‎בית המשפט העליון הפך אתמול (א') את החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה, וקבע כי ההחלטה שקיבלה עיריית טירת הכרמל לחייב את חברת נצבא בתשלום ארנונה בסך 21 מיליון שקל בגין מתחם אוטוקארס - מבוטלת.

‏מדובר בשטח בן 54 דונם בו פעל מאז שנות ה-50' מפעל של יצרנית הרכב סוסיתא, הידוע כמתחם אוטוקארס. לימים נסגרה החברה, וכל פעילותה נמכרה לכלל תעשיות, שהפעילה את המתחם עד 1981. חברת נצבא רכשה בשנת 1995 את השטח, שכלל מבנים בשטח כולל של כ-20 אלף מ"ר, והשכירה חלק מהשטחים לעסקים שונים, ביניהם מפעלים ובתי מלאכה.

‏עיריית טירת כרמל טענה כי משנת 2003 חדלה נצבא לשלם ארנונה עבור השטח. מנגד, נצבא טענה כי העירייה דורשת ארנונה בגין נכסים ריקים רבים שאינם ראויים לשימוש.

ועדת הערר של העירייה ערכה ביקור עצמאי במתחם, ללא נציגות חברת נצבא, וקבעה בעקבותיו כי על נצבא לשלם סך של 21 מיליון שקל לעירייה בגין ארנונה.

נצבא ערערה על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בחיפה, בטענה כי נודע לה על דבר הסיור רק במסגרת החלטת ועדת הערר, וכי אף לא נשלח כל פרוטוקול בעניין.

‏שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, ברכה בר-זיו, קיבלה בחודש אוגוסט 2012 את עמדתה של עיריית טירת הכרמל ודחתה את השגות חברת נצבא.

נצבא, באמצעות משרד עורכי הדין כץ גבע איצקוביץ, ערערה על הפסיקה לבית המשפט העליון, שקבע אתמול כאמור כי ההחלטה מבוטלת.

את ההחלטה נימקו השופטים יורם דנציגר, עוזי פוגלמן ויצחק עמית בכך שהתנהלות ועדת הערר של עיריית טירת הכרמל פגעה בזכות הטיעון של נצבא, כאשר היא ביקרה במתחם ללא נוכחות נציגי החברה.

‎‎‏"התנהלות לא מידתית"

‏‎‎‏"היעדר נוכחותן של המבקשות שלל מהן את האפשרות להפנות את תשומת-ליבה של הוועדה לפרטים רלוונטיים, כמו גם לספק הסברים לממצאים בשטח", כתבו השופטים, שאף ציינו כי לא הוצג נימוק לכך שהסיור התקיים ללא נוכחות נציגי החברה, וכי ספק אם חברי הוועדה סיירו בשטח הכולל 54 דונם.

‏‏"בית המשפט העליון קיבל למעשה את עמדתה של חברת נצבא, לפיה ועדות הערר לענייני ארנונה כללית מחויבות להקפיד על כללי הצדק הטבעי וביניהם על זכות הטיעון", מסר עו"ד ארז גבע ל"גלובס". "כחלק מזכות הטיעון, מחויבות ועדות הערר ליידע את הצדדים על כל החלטה או צעד שנעשה על-ידן ובוודאי על כל צעד שעלול לפגוע בצדדים‏‎"‎‏.

‏מנכ"ל חברת נצבא, פרי אטיאס, מסר בתגובה כי "אנחנו שמחים שבית המשפט העליון ראה שהתנהלות ועדת הערר לא הייתה מידתית ופגעה בזכות היסוד שלנו לזכות טיעון ראויה והגונה. העירייה ביקשה לחייב אותנו בארנונה בגין 6,000 מ"ר שטחים בנויים שאינם ראויים לשימוש, ואנו שמחים שבית המשפט העליון עשה צדק". ‏‎‎‏