"יאיר מי?": כך סיקרה התקשורת העולמית את הבחירות בישראל

גם בעולם הופתעו מהניצחון הדחוק של נתניהו וניסו להבין מי זה יאיר לפיד ■ עם זאת, העיתונים בעולם לא אופטימיים לגבי עתיד תהליך השלום

"יאיר לפיד מי?" - תהה ה"פייננשל טיימס" בתגובה מערכתית ראשונה לפרסום תוצאות הבחירות בישראל אמש (ג'). העיתון המתוחכם בעולם לא הציג כך את השאלה, אלא ציטט את העיתונאי האמריקני המקורב לממשל אובמה, ג'פרי גולדברג. גולדברג כתב אמש: "אני תוהה אם מישהו בבית הלבן לא מחפש עכשיו את השאלה - מיהו יאיר לפיד, ומה בדיוק הוא חושב?".

עיתוני העולם, שסיקרו בהרחבה את הבחירות בישראל, רואים בתוצאות מכה או "תוכחה" לנתניהו ומכתירים את לפיד כמנצח הגדול.

על-פי ה-CNN, בנימין נתניהו אמנם ניצח את מערכת הבחירות, אבל אנשי המרכז "עשו שריר" ובלמו את ההקצנה הימנית של הממשלה. בכותרת הראשית על הבחירות בארה"ב, כותב ה"ניו-יורק טיימס" כי "ההצבעה הפושרת לנתניהו נתפסת כתוכחה", וכי תוצאות הבחירות מהוות מכה למדיניות ההתנחלויות של נתניהו. העיתון כינה את לפיד "ממליך המלכים החדש של ישראל".

גם ה-BBC כינה את לפיד בשם "ממליך מלכים". על-פי הכותרת הראשית על הבחירות בישראל, התוצאות "מבלבלות". הרשת הקדישה כתבה לנפתלי בנט, ש"נשב רוח חיה לתוך תהליך, שאילולא כן היה משעמם וצפוי".

ה"גארדיאן" הבריטי כינה את תוצאות הבחירות "מכה לנתניהו", ואילו על-פי ה"טיימס" הלונדוני, מפלגות הימין הקיצוני והמרכז "גנבו" לנתניהו את המנדטים, התוצאות "מביכות" מבחינתו, והתמיכה במפלגת הליכוד ביתנו "קרסה". העיתון כינה את לפיד "כוכב טלוויזיה". ב"וול סטריט ג'ורנל" נקבע כי הבחירות "החלישו את נתניהו".

צופים עוד בחירות בקרוב

רוב כלי התקשורת בעולם מיהרו להסיט את תשומת-הלב מבנט, שהיה אמור להיות הפתעת הבחירות, ללפיד. פרשן "פייננשל טיימס" כתב שממשל אובמה ציפה לשאת ולתת עם נתניהו מחוזק על-ידי ניצחון משכנע בבחירות, שיעמוד בראש קואליציה שתהיה עוד יותר ימנית ברתיעתה ממשא-ומתן עם הפלסטינים. לפי התרחיש המוקדם הזה, בנט, ולא לפיד, היה אמור להיות כוכב הבחירות. במקום זאת, התוצאה הסבירה ביותר היא נתניהו מיוסר יותר, שיצטרך לשתף פעולה עם לפיד והמרכז כדי להקים ממשלה.

לפי "פייננשל טיימס", בעוד שהבית הלבן מנסה להחליט אם להתגייס למסע גדול למען שיחות שלום חדשות, תוצאות הבחירות ממש אינן אימוץ מהדהד של תהליך השלום בציבור הישראלי. מפלגות הימין הכריזו על מות פתרון שתי המדינות, ורוב המועמדים מהשמאל שהצליחו בבחירות נמנעו מדיון בנושא זה. השתתפות לפיד בקואליציה החדשה יכולה להפוך אותה לידידותית קצת יותר ללחצים מארה"ב, אך היא אינה מייצגת פריצת דרך משמעותית, טוען העיתון.

עוד כותב הפרשן ג'ף דאייר כי ממשל אובמה יחליט אולי שמוקדם מדי להתניע תהליך שלום חדש. הקואליציה החדשה עלולה להיות שברירית למדי, ופרשנים רבים כבר צופים בחירות חדשות בשנה הבאה. זה אומר שיש סיכוי סביר לכך שבישראל יתחלף ראש הממשלה בשלב מסוים במהלך כהונתו השנייה של אובמה.

לפי העיתון, בטווח הקצר ההשלכה הגדולה ביותר של הבחירות תהיה על הבעיה האיראנית. בחודשים הקרובים ינסה ממשל אובמה לחדש את המשא-ומתן עם טהרן עם סיום תוכנית הגרעין הצבאית שלה. כל עסקה תאפשר כנראה לאיראן לשמור על יכולת העשרת אורניום בדרגה נמוכה, מה שישראלים רבים מתנגדים לו. הבית הלבן עשוי לגלות שממשלת נתניהו מוחלשת נותנת לו יותר מרחב דיון עם טהרן.

"פייננשל טיימס" מתאר את המהפך של העיתונות הבינלאומית מההתמקדות בבנט ללפיד. "בעוד שבנט נוטף הדבש ייצג את החששות הגרועים ביותר של ליברלים מפני הימין הישראל, לפיד בסגנונו המצניע ומראה כוכב הקולנוע שלו - וסיסמת בחירות בסגנון אובאמה "באנו כדי לשנות" - הוא האב-טיפוס של הרוב החילוני מהמעמד הבינוני הישראלי", כתב העיתון.