סורוס: אנו נמצאים בתחילת מלחמת מטבעות מחודשת

סורוס מתריע בפני העלאת הריבית הצפויה בארה"ב מייד אחרי חידוש תהליך הצמיחה שם וסבור כי האמריקנים נוקטים במדיניות כלכלית נכונה

"אנו אכן נמצאים בתחילת מלחמת מטבעות מחודשת. המדיניות החדשה של יפן בדבר הקלה כמותית מבשר שהם חותרים למטבע חלש יותר ואפילו נשיא הבונדסבנק כבר ביקר את המדיניות הזו כי גרמניה ויפן מתחרים על אותם מוצרים ושווקים", כך אמר אמש (ה') איל ההון האמריקני ג'ורג' סורוס בארוחת ערב בדאבוס במסגרת המפגש השנתי של הפורום הכלכלי העולמי.

סורוס התריע בפני העלאת הריבית הצפויה בארה"ב מייד אחרי חידוש תהליך הצמיחה שם וסבר כי האמריקנים הם אלו שנוקטים במדיניות הכלכלית הנכונה - הקלה כמותית והרחבה פיסקאלית - מדיניות שלדעתו תביא לצמיחה מוגברת וכתוצאה מכך להורדת החוב שנמדד כחלק מהתוצר.

מנגד, סורוס שוב הטיח ביקורת קשה על ההתנהלות הגרמנית ואמר כי המדיניות שנוקטת גרמניה, הצנע, היא מדיניות שהובילה את אירופה למיתון והיא "בלתי מתקבלת על הדעת". למרות שסורוס סבור כי אירופה יצא מכלל סכנה וכי "היורו כאן כדי להישאר", הוא טען כי חוסר האיזונים הפנימיים בתוך הגוש נותרו על כנם והגדיר את גוש היורו כארגון שמחלוק "בין לווים ומלווים כאשר המלווים, לרבות גרמניה, שולטים על הלווים", דבר שמציב את אירופה "בסכנה" ו"מנוגד לחלוטין לעקרונות ולרוח האיחוד האירופי".

סורוס המשיך את ביקורתו ואמר כי גרמניה "עושה את המינימום שהיא יכולה" והצעתו לגרמניה היא: "תנהיגו או תפרשו". יתרה מזו, סורוס טען כי "גוש האירו יוכל לתפקד טוב לא פחות בלי גרמניה".

בסוף דבריו ציין סורוס כי האתגר האולטימטיבי לטווח הארוך של הכלכלה הגלובלי היא סין, לרבות מודל הצמיחה שלה. "סין חייבת לעבור מצמיחת מוטת יצוא והשקעה בתשתיות לצמיחת מוטת צריכה פרטית פנימית. זה חייב לקרות בשנים הקרובות. לשינוי הזה יהיו השלכות פוליטיות ויידרשו רפורמה פוליטית בצורה של מתן יותר כוח לאזרחים שיוכלו לקבל יותר החלטות על חייהם. הרפורמה הזו תגרום לתסיסה פוליטית וחברתית ותוך סין ויתכן כי הממשל ירצה לשמור על הלכידות הפנימית באמצעות סכסוכים חיצוניים. זו הסיבה שאני כל כך מוטרד מהמתח המחודש בין סין ליפן", סיכם סורוס.

דאבוס
 דאבוס