כך נראה תיק הנדל"ן של הגיבורים ב"מהפכת הדיור" של יאיר לפיד

הצצה ראשונה למוסף הנדל"ן של "גלובס" ■ מגדל, כלל והראל מחזיקות כמעט 8 מיליארד שקל בנדל"ן, אולם מדובר רק ב-3.1% מסך נכסיהן ■ סקירת תיק הנדל"ן של המוסדיים הגדולים - עליהם בונה יאיר לפיד למימוש תוכנית הדיור שלו

יאיר לפיד, הפתעת הבחירות, סימן את הגופים המוסדיים כגיבורים מרכזיים בחזון "מהפכת הדיור" שלו, הכוללת לא פחות מ-150 אלף דירות לשכירות שיוקמו במרכזי הערים הגדולות.

"מי יממן את זה?", שאל לפיד עם הצגת התוכנית השאפתנית, "התשובה נמצאת לנגד עינינו. המוסדיים, ובעיקר קרנות הפנסיה שלנו, מחפשים כל הזמן דבר אחד: אפיקי השקעה ארוכי טווח, לעשרים שנה ומעלה, עם תשואות סבירות, שיש להם ביטחונות. הבעיה היא שאין אפיקים כאלה, אז הם משקיעים בשטויות. הם יושבים על הר של מיליארדי שקלים, צריכים למצוא אפיקי השקעה, ואין להם".

האמת כרגיל נמצאת איפשהו באמצע. בדיקת "גלובס", על פי נתוני החברות לסוף הרבעון השלישי של 2012, מגלה כי שלוש חברות ביטוח - מגדל, כלל ביטוח, והראל - כבר מחזיקות יחד תיק נכסים נדל"ני בהיקף של כ-8 מיליארד שקל - מה שמשקף את עוצמתן בענף הנדל"ן וגם מציב את שלושתן הרחק מעל יתר המוסדיים, בכל הקשור להשקעות ישירות בנדל"ן, מעבר להחזקה "רגילה" בניירות ערך של חברות מהתחום. ויחד עם זאת, מדובר בסך הכול במעט יותר מ-3% מתיק הנכסים של אותן חברות. בנוסף, לידיעת לפיד, חברות הביטוח מעדיפות באופן מובהק להשקיע בנכס עומד, שכבר מניב מזומנים, כזה שעבר את שלב היזמות הרבה לפני שהגיע לידיהן.

*** הכתבה המלאה - במוסף הנדל"ן שיחולק הערב (א') למנויי "גלובס".

השקעות הנדלן לעמיתים
 השקעות הנדלן לעמיתים