ייצוגית: ג'יימס ריצ'רדסון נוהגת בשיטת 'הדלת המסתובבת' בפיטורים

‎עובדת שפוטרה מעבודתה בדיוטי פרי הגישה לביה"ד לעבודה בקשה לאישור תביעה ייצוגית, בטענה כי החברה מפטרת עובדים זמן קצר לפני תום השנה הראשונה לעבודתם, כדי להתחמק מתשלום פיצויי פיטורים ותשלומים נוספים

לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב הוגשה היום (א') בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך כ-5 מיליון שקל נגד חברת ג'יימס ריצ'רדסון, אחת ממפעילות הדיוטי-פרי בנמל התעופה בן-גוריון. זאת, בטענה כי החברה נוהגת לפטר עובדים לקראת תום שנת עבודתם, כדי להימנע מלשלם להם דמי הבראה ופיצויי פיטורים.

המבקשת-התובעת, זוקובה גלינה, שהועסקה במחלקת הספורט של החברה, טוענת, באמצעות עו"ד יורם הכהן ממשרד עורכי הדין הכהן וולף מירושלים, כי היא פוטרה מעבודתה בג'יימס ריצ'רדסון סמוך לסיום שנת עבודתה הראשונה בשל צמצומים עונתיים, ללא קבלת הפיצויים הנדרשים כחוק. לדבריה, היא מייצגת כ-1,000 עובדים נוספים שפוטרו בתום עבודה עונתית.

לפי הבקשה, ג'יימס ריצ'רדסון נוהגת כשגרה לפטר עובדים, ולשוב לגייס אותם לפי לוח הטיסות, זאת תוך פגיעה חמורה בזכויותיהם הסוציאליות. הפגיעה מתבטאת בכך שהחברה נוהגת באופן שיטתי לפטר עובדים סמוך לסיום שנת העבודה הראשונה, תוך הימנעות מתשלום פיצויי פיטורים ודמי הבראה, אי-מתן הודעה מוקדמת לפיטורים וללא עריכת שימוע כדין; וכן החברה פוגעת בזכאותם של העובדים להפרשות לקרן פנסיה.

עוד טוענת המבקשת כי "החברה מנצלת את העובדה שחלק מהעובדים אינם דוברים את השפה העברית היטב, אינם מודעים לזכויותיהם, ומרביתם עובדים במשמרות ובשכר נמוך, ומשום כך מתקשים לפנות לבית הדין כיחידים".

"פיטורים עונתיים"

מכתב התביעה עולה כי זוקובה גלינה הועסקה על-ידי ג'יימס ריצ'רדסון כמקפלת במחלקת הספורט בחנות החברה בנתב"ג, לתקופה של 10 חודשים ו-25 ימים. כאשר פוטרה התברר לה, להפתעתה, כי בניגוד לחוק לא שולמו לה כל ההפרשות הסוציאליות הנדרשות כחוק.

לפי התביעה, לעובדת נמסר כי פיטוריה הם חלק מ"פיטורים עונתיים" שאותם נוהגת החברה לערוך מדי שנה לאחר שיא הפעילות בחורף ובקיץ, ללא קשר לטיב העבודה של המפוטרים. ג'ימס ריצ'רדסון הודיעה לגלינה כי "קיימת אפשרות, אם תהיי מעוניינת, לשוב ולעבוד לקראת פסח לתקופה שבה אנו שוב מתגברים בעובדים".

בבקשה נטען עוד כי "נראה שהחברה נוהגת בגישת 'הדלת המסתובבת'. כלומר, החברה מפטרת עובדים שלה בסוף השנה - ולאחר חודשים מספר מגייסת אותם שוב מחדש לקראת חג הפסח (לאחר 3 חודשים). מכאן שניתן לראות בהפסקת עבודה זו כניסיון לפגוע ברציפות תקופת העבודה של העובדים".

מחברת ג'יימס ריצ'רדסון נמסר בתגובה: "ג'יימס ריצ'רדסון מכירה ופועלת על-פי חוקי העבודה והדין. התקבלה בחברה בקשה לאישור תובענה ייצוגית, ובשלב זה היא נבדקת".