מסתמן: נתניהו לא יוכל לוותר על בנט - הממשלה הבאה תהיה נטולת חרדים ועם פחות שרים

גם אביגדור ליברמן, שותפו הבכיר של נתניהו, שקהל בוחריו חילוני, מעדיף קואליציה ללא ש"ס ויהדות התורה ■ הערכות: "הגושים החוסמים" שמנסים החרדים להקים מול לפיד - בלתי ניתנים ליישום

במערכת הפוליטית גוברות ההערכות כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא יוכל לוותר על צירופה של מפלגת הבית היהודי בראשות נפתלי בנט לממשלה. נתניהו היה מעדיף להקים ממשלה ללא הבית היהודי, אולם על רקע גודלה של יש עתיד, יעדיף נתניהו לקבל את התנאי שמציב לפיד להצטרפות לקואליציה - השוויון בנטל - גם במחיר ויתור על צירוף המפלגות החרדיות, שנחשבות לשותפותיו הטבעיות של הליכוד.

גם אביגדור ליברמן, שותפו הבכיר של נתניהו, שקהל בוחריו חילוני, לא יוכל שלא לנצל את המומנטום שיצר לפיד לממשלה ללא חרדים, והוא יעדיף לשמור על נאמנות לבוחריו ולבחור בממשלה ללא ש"ס ויהדות התורה.

על אף שהמשא ומתן הקואליציוני עדיין לא החל באופן רשמי, מאחורי הקלעים מתקיימים מגעים בין המפלגות השונות לקראת הרכבת הממשלה, כשבמוקד השיחות ההסכמה על מתווה לשוויון בנטל.

במפלגות החרדיות אמרו הבוקר (א'), כי הסיכוי להגיע להסכמה על המתווה שמציע לפיד לגיוס חרדים הוא קלוש. בשתי הסיעות ניסו למצוא במהלך סוף השבוע פתרון שיאפשר את הצטרפותן לקואליציה, הן בדמות יצירת גוש חוסם שיביא את הקואליציה ל-69 חברי כנסת (כולל ציפי לבני כאחראית על המשא ומתן ושאול מופז כיו"ר ועדת חוץ וביטחון) ללא לפיד, והן בדמות הסכמה על מתווה יעלון לגיוס חרדים. ככל הנראה, שתי האפשרויות אינן ישימות, ולכן גוברות ההערכות שהחרדים יאלצו להישאר באופוזיציה.

מלחמת התיקים של הליכוד

צירופו של לפיד לקואליציה גוזר על נתניהו בעיה נוספת: מספר התיקים שיהיו בידיו לחלק לשרי הליכוד ולשותפות הקואליציוניות יקטן באופן משמעותי לנוכח התחייבותו של לפיד למספר תיקים קטן ככל האפשר בממשלה. לכך גם צפויה להצטרף דרישתו של ליברמן למספר תיקים שינגסו במספר התיקים הכולל של הליכוד ביתנו. לפי שעה, מנסים בליכוד למצוא פתרונות שירצו את כל השרים המכהנים כיום. בין היתר, נשקלת האפשרות למצוא תפקידים עבור שרים מכהנים כיום, שלא יזכו לתיקים בקדנציה החדשה, בזירה הדיפלומטית והמדינית. לנוכח הקרע שנוצר בין נתניהו לשר גדעון סער, שכיהן כראש מטה הבחירות, גוברות ההערכות כי הוא לא יחזיק בתיק האוצר.

העובדה שלא כל השרים יזכו לתפקידים או לשדרוגים הביאה את שרי הליכוד למתיחות שיא ולהטחת האשמות הדדיות. בעוד סער וגלעד ארדן סופגים ביקורת על ניהול הבחירות והקמפיין, מתדרכים שרים גם נגד יובל שטייניץ בטענה כי החלטתו לפרסם את נתוני הגירעון היא שהביאה למפלת הליכוד, וגם נגד השרים סילבן שלום וישראל כץ, שמרבים להתראיין ביומיים האחרונים, ויש מי שמטיל אשמה כי נעלמו בתקופת הבחירות. נתניהו נאלץ להידרש היום לסוגיה בישיבת שרי הסיעה שקדמה לישיבת הממשלה. "למרות שהבחירות יסתיימו ממשיכים במשמעת קמפיין", נזף נתניהו בשריו והבהיר כי אף אחד לא יכול להתראיין ללא אישור מוקדם וללא תיאום תכנים מראש.

בפתח ישיבת הממשלה התייחס נתניהו להרכבת הממשלה ואמר שלנוכח האיומים הביטחוניים ישאף להקים ממשלה רחבה ככל האפשר. "יש פה הרבה איומים, מן הקשים ביותר שציינתי. אנחנו חייבים להיות ערוכים, חזקים ונחושים מול כל איום אפשרי". לדבריו, "אני משוכנע שבכוחנו להתמודד עם האתגרים. צריך להסתכל סביבנו. מה שקורה באיראן וגרורותיה ומה שקורה באזורים אחרים, נשק קטלני שנמצא בסוריה, המזרח התיכון אינו מחכה לתוצאות הבחירות והוא גם לא מפסיק בזמן הרכבת הממשלה", אמר.