607 מיליון דולר גויסו ע"י קרנות הון סיכון ישראליות ב-2012

סקוויה, פיטנגו ומגמה גייסו 450 מיליון דולר ב-2012 ■ 6 מיקרו קרנות גייסו 83 מיליון דולר ■ 484 מיליון דולר בלבד מן ההון המנוהל בידי קרנות הון הסיכון, פנוי להשקעות ראשונות

קרנות הון הסיכון הישראליות גייסו 607 מיליון דולר בשנת 2012, ירידה של 30% מהיקפי הגיוס בשנה הקודמת. הקרנות סקויה 5, פיטנגו 6 ומגמה 3 גייסו סכום כולל של 450 מיליון דולר או 74% מסך ההון שגויס בשנת 2012.

מיקרו קרנות הון סיכון המשיכו לגייס הון גם ב-2012, כאשר שש קרנות גייסו יחד 83 מיליון דולר, כמעט 14% מסך ההון שגויס בשנה זו. מתוך שתיים עשרה קרנות שהצליחו לגייס הון במשך 2012, ארבע מנוהלות על ידי גופים חדשים בשוק הון הסיכון המקומי. לשם השוואה, בשנת 2011 הצטרפו לתעשיית הון הסיכון המקומית, שמונה שחקנים חדשים.

הנתונים מבוססים על מידע שנאסף על-ידי חברת המחקר IVC Research Center, אשר מנתחת את הממצאים בשיתוף עם פירמת ראיית החשבוןKPMG ‏סומך חייקין. נתונים מלאים לגבי גיוסי הון של קרנות הון הסיכון הישראליות יופיעו במהדורה החדשה של IVC 2013 Yearbook שתצא לאור באפריל.

ההתפתחות של תעשיית הון הסיכון הישראלית מתוארת בשישה מחזורי גיוס לפי שנת בציר של קרן הון סיכון, שהחלו בשנת 1992 והגיעו לשיא בשנת 2000 עם יותר מ-2.8 מיליארד דולר שגויסו באותה שנה. המחזור הנוכחי, השישי, החל בשנת 2011 ויחד עם שני המחזורים הקודמים מאז שנת 2004, קרנות הון סיכון ישראליות גייסו סכום כולל של 6.7 מיליארד דולר. סכום זה מהווה 60% מ-11.1 מיליארד דולר אשר גויסו להשקעות בתעשיית ההיי-טק הישראלית בין השנים 2000 ו-2012 על ידי קרנות הון סיכון ישראליות.

עופר סלע, שותף בחטיבת הטכנולוגיה ב- KPMG סומך חייקין מסביר כי "גיוסי הון מתבצעים מחד על ידי קרנות הון סיכון גדולות שמקימים קרנות המשך, ומאידך על ידי קרנות קטנות המיועדות לסקטור ספציפי או לחברות בשלבים מוקדמים. בתווך נמצאות קרנות מגודל הביניים שאינן מגייסות הון חדש עוד. המגמה הנוכחית מאוד דומה למצב בתעשיית הון הסיכון בארה"ב".

סלע הוסיף כי "בתעשיית הון הסיכון קיים דיון מתמשך לגבי הגודל האופטימלי של קרן ביחס להחזר מרבי לשותפים מוגבלים שלה. כתוצאה, אנו עדים לצמצום של היקף ההון בקרנות המשך בניסיון להגביר החזר כספי. בסך הכל בשנתיים האחרונות מספר המשקיעים בישראל גדל, ורובם מתמקדים בחברות בשלבים מוקדמים. אנו מאמינים שמימון של שלבים מאוחרים יותר יהיה זמין לחברות פורטפוליו מתאימות מקרנות תאגידיות או מקרנות הון סיכון זרות שפועלות בישראל".

קובי שימנה, מנכ"ל חברת המחקר IVC מציין כי "קרנות הון סיכון מתמודדות עם אתגר אמיתי בימינו בכל רחבי העולם ולא רק בישראל. משקיעים מוסדיים ממשיכים לצמצם הקצאות יעודיות להשקעות בהון סיכון ובנוסף לכך קרנות הון הסיכון הישראליות נאלצות להתחרות מול תעשיית הון הסיכון בעולם כולו, במיוחד באסיה, ובקרנות הרבות שמגייסות הון בסין ובהודו, בפרט. עם זאת, יש עדיין מקום לאופטימיות. אמנם היקף הגיוס הממוצע לקרן יורד באופן יחסי, אך ככל שמספר הקרנות המגייסות הון גדל, מספר החברות המגובות הון סיכון צפוי לגדול בשנים הקרובות".