מש' החקלאות: נתלונן למשטרה נגד חושף השחיתות ד"ר סונין

סונין: התנכלות והפרת צו ההגנה של מבקר המדינה ■ המבקר: נבחן את המשמעויות ■ משרד החקלאות: מצפים לביטול צו ההגנה הזמני‏‏

עליית מדרגה במשבר אגף הדיג במשרד החקלאות: מנהל האגף חיים אנג'וני מאיים על חושף השחיתות באגף הדיג, ד"ר אורן סונין, מנהל תחום דיג, המצוי תחת צו הגנה זמני של מבקר המדינה, כי יגיש נגדו תלונה למשטרה אם לא יחזיר ציוד המצוי בידי הצוות שלו. הפרשה נחשפה לראשונה בתחקיר "גלובס" (שותק כמו דג, 19.12.12). ‏‏

מכתבים ברוח זו נשלחו לד"ר סונין ולצוותו בשבוע האחרון, על דעת מנכ"ל המשרד יוסי ישי והיועמ"ש למשרד ערן אטינגר. ד"ר סונין קיבל בינואר 2012 מהמבקר הקודם, מיכה לינדנשטראוס, צו הגנה זמני, האמור להגן עליו מפני התנכלויות של בכירי משרד החקלאות.

מדובר בציוד ביגוד אטום אישי לצוות העובדים וכן בסירה קטנה בה עושה הצוות סקרים הקרויים ליטורל, לניטור הדגה במימי הכנרת הסמוכים לחופים. זהו ציוד שהוזמן על ידי סונין לצורך מחקר וסקרים והזמנתו אושרה על ידי אגף הדיג בראשות אנג'וני. לאחרונה החליט אנג'וני להעביר את הטיפול בענין זה לידי מעבדה של המשרד בניר דוד, המטפלת בעיקר בבריכות הדגים של הקיבוצים ואינה עוסקת בדיג ימי.

‏‏עו"ד אדם פיש, פרקליטו של ד"ר סונין, טוען כי במכתבים אלה לד"ר סונין ולאנשי צוותו, מדובר בצעד נוסף של הצרת צעדיו בגלל חשיפת השחיתות באגף הדיג, שמתבטא בשלילת אמצעים ופגיעה בתפקיד ובשכר. לדברי עו"ד אדם פיש, צעד זה, ובעיקר אופן הצגת הדברים כאיום בפנייה למשטרה, מהווה הפרה בוטה של צו ההגנה שקיבל ד"ר סונין מהמבקר.

‏‏"משרד המבקר מעודכן"

‏במאי 2011, על יסוד המידע שקיבל מד"ר סונין, פרסם מבקר המדינה דוח (61ב) חמור על-אודות מצב הדגה בכינרת. המידע שמסר ד"ר סונין נמצא אמין לחלוטין. המבקר קבע בין השאר, ש"אנג'וני נושא באחריות להתרת דיג ברשתות בלתי תקניות, שפגעו בדגה בכינרת (...) התמונה שהציג אנג'וני גם על השקעות בהפלגות הסקר וגם על המחקרים אינה מדויקת".‏

המבקר קבע: "אגף הדיג לא ניהל את הדיג בכינרת באופן תקין, והוא אחד האחראים להתדרדרות שחלה במצב הדגה באגם. אנג'וני נושא באחריות למצב שנוצר". מחדליו של אנג'וני, אומר המבקר, "מעוררים חשש ממשי לפגיעה אקולוגית אם חלילה תהפוך הכינרת לאגם שחיים בו מעט דגים מזנים ספורים".

‏‏שרת החקלאות אורית נוקד והמנכ"ל יוסי ישי, הודיעו בוועדת ביקורת המדינה של הכנסת כי אנג'וני יועבר מתפקידו, אבל עד היום זה לא קרה. עד כה לא הוחלט במשרד מבקר המדינה, האם לתת לד"ר סונין צו הגנה קבוע מפני התנכלויות בכירי משרד החקלאות.

‏ממשרד החקלאות נמסר: "מר אורן סונין אינו חושף שחיתויות. משרד החקלאות העביר בשעתו תגובה מפורטת בעניין זה למשרד מבקר המדינה ומצפה לביטול הצו הזמני. יתר על כן, עמדת המשרד היא כי הצו אינו מקנה לד"ר סונין זכות לבצע עבירות משמעת חמורות, הפוגעות במאמץ המחקרי של המשרד. לאחר שלקח ציוד ללא רשות וסירב להחזירו, הוגשה תלונה במשטרה. כמו כן פנה המשרד לנציבות שירות המדינה בתלונה על עבירות משמעת ועדכן בכל ההתפתחויות את משרד המבקר".

‏תגובת משרד מבקר המדינה, יוסף שפירא: "צו ההגנה הזמני שקיבל ד"ר אורן סונין הוא בתוקפו ומונע פגיעה בזכויותיו ומעמדו על כל המשתמע מכך. יצויין שד"ר סונין או בא כוח מטעמו לא פנו אלינו בקשר להתפתחות כלשהי בעניינו. ‏

למרות זאת, בעקבות השאילתא, פנתה נציבות תלונות הציבור למשרד החקלאות כדי לקבל התייחסותם לגבי התלונה שמשרד החקלאות מתכוון להגיש נגד ד"ר סונין לנציבות שירות המדינה. לאחר קבלת התגובה, תבחן נציבות תלונות הציבור את המשמעויות, ונעדכן".