מלחמת המים: בוחבוט קורא ליו"ר רשות המים להתפטר

יו"ר מרכז השלטון המקומי על מחירי המים: "כאן לא מעשירים אורניום, אלא את קופת האוצר"

מרכז השלטון המקומי דורש להחזיר את האחריות על משק המים לידי הרשויות המקומיות על רקע מחירם הגבוה של המים והסירוב של רשות המים להוזילם וחרף העובדה שישראל כבר לא נתונה לבצורת. בדיון שעסק בעניין משק המים העירוני במסגרת תערוכת הקלינטק בגני התערוכה בתל אביב, קרא יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, ליו"ר רשות המים, אלכס קושניר, להתפטר מתפקידו בטענה שכשל בו.

בפרפראזה על תרשים הפצצה שהציג ראש הממשלה בעצרת האו"ם בספטמבר, בוחבוט הציג תרשים של כוס מים: בתחתיתו הוא סימן את המחיר האמיתי של קוב מים - 3.1 שקל - לעומת המחיר העליון, שנגבה מהציבור - 10.6 שקל לקוב. לדברי בוחבוט, המחיר הגבוה כולל מסים, משכורות שמשלמים תאגידי המים לעובדיהם ובירוקרטיה.

"זאת הפצצה האמיתית שמאיימת על האזרחים בישראל", אמר בוחבוט, "אל תדאגו, כאן לא מעשירים אורניום, פה מעשירים את קופת האוצר. משק המים הוא מונופול שמעשיר את קופת המדינה על חשבון האזרח, ולכן יש להשיב את משק המים העירוני לבעלות המדינה. השלטון המקומי מוכרח להמשיך במאבק שבסופו האזרח ינצח".

במרכז השלטון המקומי הביעו תרעומת על כך שקושניר נעדר מהדיון, שאליו הוזמנו ראשי רשויות מקומיות. לדברי בוחבוט, "פקיד ציבור שאינו מוכן לתת דין וחשבון לציבור על פעילותו, לא ראוי לכהן בתפקידו".

למרות החורף הגשום והעלייה המרשימה במפלס הכנרת, רשות המים הודיעה כי לא צפויה בקרוב הוזלה של המחירים, כי עיקר משק המים בארץ מתבסס על התפלה - הליך שמייקר משמעותית את המים. כמעט מחצית מהמים שמוזרמים למשקי הבית הם מים מותפלים. עלויות ההתפלה גבוהות, בשל החשמל הרב שדרוש להפעלת מתקני ההתפלה.

מרשות המים נמסר בתגובה, כי "פעילותה המקצועית של הרשות אפשרה יציאה מהירה מהמשבר החריף ביותר שפקד את ישראל מאז קום המדינה ויצרה פלטפורמה יציבה להבטחת אספקת המים לכל צרכי המדינה לעשור הקרוב".

"הרשות מחויבת על פי חוק לכך שמחיר המים ישקף את העלויות האמיתיות של כלל מערכת המים בישראל. במקביל פועלת רשות המים לבחינת כל נושא מבנה התעריפים של חברת מקורות, תאגידי המים ושאר הגופים במשק המים. לצורך כך מינה מנהל רשות המים ועדה מקצועית. אנו מצפים שהוועדה תשלים את המלצותיה לפני תום 2013 והמודל המוצע יאפשר ייעול נוסף ואפשרות להקטנה נוספת של התעריף לצרכן".