"חברת חשמל הייתה עד היום חברה מאוד שוביניסטית"

(עדכון) - היסטוריה בחברת החשמל: שתי נשים מונו למנהלות אגפים ■ בחברת החשמל הכריזו כי "תקרת הזכוכית נשברה" אך דרג הסמנכ"לים בחברה עדיין על טהרת המין הגברי

דירקטוריון חברת החשמל אישר היום (ה') את מינויין של שתי מנהלות האגפים הראשונות בתולדות החברה, המציינת 90 שנה להקמתה.

מדובר בענת שמיר, שמונתה למנהלת אגף השיווק, ובנאוה טרינצ'ר, שמונתה למנהלת אגף תקשורת רחבת פס, אגף חדש שהוקם על-מנת לתאם את פעילות חברת החשמל מול חברת הבת לתקשורת שתפעל על בסיס רשת הסיבים האופטיים של החברה.

יפה ויגודצקי, יו"ר ועדת כוח אדם בדירקטוריון חברת חשמל, אמרה בעקבות המינויים כי "חברת חשמל הייתה עד היום חברה מאוד שוביניסטית. אמרו לנו שזה בגלל שהעיסוק של עובדי חברת החשמל הוא "עיסוק גברי". למרות ריכוז גבוה של נשים, מהנדסות ועובדות בתחומי הליבה ההנהלה לא הצליחה בעבר להציג מועמדת ראויה לתפקידי ניהול בכירים. היום זה קרה ואני חושבת שהגענו לדור אחר".

דוברת חברת החשמל דליה בודינגר, שהייתה עד היום האשה במשרה הבכירה בחברה, הגדירה את החלטת הדירקטוריות "היסטורית" וציינה כי מדובר ב"פריצת תקרת הזכוכית". ואולם נראה כי הדרך לפריצת התקרה עדיין לא הושלמה. כל 13 נושאי המשרה הבכירים בהנהלת החברה ובהם 7 הסמנכ"לים והמנכ"ל הם גברים - זאת בשעה ש-20% מבין 13 אלף העובדים בחברת החשמל הן נשים.

לעומת זאת, בדירקטוריון החברה, שחבריו ממונים ברובם על-ידי הממשלה, מכהנות 7 נשים מתוך 18 דירקטורים. ויגודצקי, המשמשת גם יושבת ראש שדולת הנשים אמרה כי מינויין של שמיר וטרינצ'ר הושג בזכות פעילותן של הדירקטוריות בדירקטוריון, ששלוש מהן חברות בשדולת הנשים (ויגודצקי, ורד יצחקי ורחל דון יחיא ע"ב).

"לחצנו על ההנהלה להקים מסלול קידום מיוחד לנשים ואיתרנו את הנשים שיכולות להשתלב בתפקידים בכירים בחברה", אמרה ויגודצקי ל"גלובס". "אני מאמינה ששתי הנשים שמונו היום הן רק ההתחלה ואין לי ספק שנראה גם סמנכ"ליות. שמיר וטרינצ'ר הן בעלות תואר שני בהנדסת תעשייה וניהול מהטכניון. טרינצ'ר תנהל את אחד הפרוייקטים הגדולים ביותר של חברת החשמל ושמיר תנהל את אגף השיווק שנחשב לאחד המרכזיים בחברה".

- האם הייתה העדפה מתקנת במינויין של שמיר וטרינצ'ר

"לא הייתה שום העדפה מתקנת. שתיהן נבחרו רק בזכות הכישורים שלהן. במשך השנים שאני נמצאת בדירקטוריון קרה לא אחת שנשים ניגשו למכרזים שבהם הן היו עדיפות בכישוריהן על מתמודדים גברים - ובכל זאת לא נבחרו".

יו"ר החברה יפתח רון-טל אמר כי מינויין של שמיר וטרינצ'ר הוא חלק ממהלך של יצירת "תמהיל ניהולי חדש" והמנכ"ל אלי גליקמן אמר כי הצבת נשים התפקידי ניהול בכירים בחברה הוא יעד שקבע הדירקטוריון ושההנהלה בראשותו מובילה.

במסגרת המאמצים לקידום נשים פתחה חברת החשמל לנשים קורסים הנחשבים "גבריים" כמו מכונאיות, המפעילות בין היתר את הטורבינות לייצור חשמל וחשמלאיות.