צה"ל מזהיר: בעימות עם חיזבאללה ייפגעו אזרחים רבים בלבנון

קצין בכיר בצה"ל ל"דיפנס ניוז": בריכוזים השיעיים בדרום לבנון יתקשה צה"ל לשמור על הרמה הגבוהה של פגיעות כירורגיות, ויש לצפות למספר ניכר של קורבנות באוכלוסיה האזרחית ■ "צה"ל מחדד את תוכניות החירום למלחמה בצפון"

צה"ל מחדד את תכניות החירום למלחמה בצפון לקראת אפשרות שחיזבאללה יחליט להגיב על ההפצצה של טילים וציוד צבאי בסוריה, שמיוחסת לישראל. קצין בכיר בצה"ל מזהיר מפני פגיעה משמעותית באוכלוסיה האזרחית בדרום לבנון אם אכן תפרוץ מלחמה עם ארגון הטרור. כך מדווח "דיפנס ניוז" בגיליונו החדש.

עם ההתרופפות הנמשכת של אחיזת משטר אסד בסוריה, נערך אגף התכנון בצה"ל למהלומת מנע, אם יהיה צורך בה, לסיכול כל מאמץ להעביר טילים מתוחכמים ונשק כימי מהארסנל של צבא סוריה לידי חיזבאללה, אומר השבועון, בידיעה מתל-אביב. "מטרתנו היא להרתיע, לא לחולל מלחמה חדשה בצפון", אמר ל"דיפנס ניוז" קצין בכיר בצה"ל. הוא סרב להרחיב את הדיבור על כך, אך הדגיש שהצבא ערוך ל"תרחישים רבים" אם חיזבאללה יגיב על "פעולות כלשהן שאנו עשויים לנקוט כדי לממש את זכותנו להגנה עצמית".

נוסף להצבת שתי סוללות של "כיפת ברזל" בצפון, החל צה"ל לעבוד בשבוע שעבר על תכנית חדשה להתראה ולפינוי של אוכלוסיה אזרחית בדרום לבנון אם אכן תתלקח מלחמה מעבר לגבולה הצפוני של ישראל.

הקצין הבכיר אמר, שלקחי מבצע "עמוד ענן" בעזה מיושמים בתכנית החדשה לפינוי אזרחים בדרום לבנון ובתכניות אחרות לפעילות באזור זה. אך הקצין הזהיר, שלא יהיה אפשר להעתיק לפעולה אפשרית בדרום לבנון את אחד מההישגים של המבצע בעזה: המספר הקטן, יחסית, של קרבנות בנפש בקרב האוכלוסיה האזרחית, הישג שנבע מהפצצות כירורגיות של מטרות צבאיות ברצועה. "אנו ניצבים לפני בעיה של ציפיות", אמר הקצין. "לא תמיד אנו יכולים לפגוע במטרות בדיוק כירורגי כאשר הכלי התוקף נמצא הרחק מהמטרה, ואנו נזדקק לזמן רב יותר".

הקצין הבכיר אמר, שהרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, מחויב עקרונית לתפיסה של מבצעים מהירים, מוחצים ומדוייקים. אבל בלבנון, גם הדבקות הקפדנית ביותר בעקרונות מבצעיים אלה לא תוכל למנוע מספר ניכר של אבדות בנפש בקרב האוכלוסיה האזרחית, בהתחשב בעובדה שחיזבאללה פרוש בכ-160 עיירות וכפרים שיעיים מדרום לליטאני.

"בלבנון, חיזבאללה פועל באופן שונה (מהחמאס)", הסביר הקצין. "חלק ניכר מהארסנל של חיזבאללה אינו מאופסן באזורים פתוחים כמו בעזה. אנשי חיזבאללה מאפסנים, בכוונה תחילה, אמצעי לחימה בבנייני מגורים בני ארבע או חמש קומות... גם אם נשתדל ככל האפשר למזער את הסיכונים לאוכלוסיה אזרחית שאינה מעורבת בלחימה, עדיין יהיו אבדות בנפש (באוכלוסיה זו)".

רא"ל גנץ נמצא עתה בארה"ב, כנראה בוושינגטון. הוא נחת בניו-יורק ביום א' לביקור עבודה בן חמישה ימים. לפי הודעת דובר צה"ל, רא"ל גנץ הוא אורחו של יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנראל ארבעה כוכבים מרטין דמפסי, והוא אמור לנהל עם מארחו "סדרת פגישות", וכן להיפגש עם קצינים ופקידים בכירים בממשל.

אולם בשלב זה הוטל כנראה איפול על הביקור. דוברת במשרד ההגנה האמריקני אמרה אמש ל"גלובס", שלמשרד לא ידוע דבר על ביקורה של אישיות ישראלית כלשהי בפנטגון.