"תחרות הוגנת אין בשום מקום; התעופה בישראל תתמודד"

שי דון יחיא, ראש האגף ליחסים בינלאומיים ברת"א: "ענף התעופה הוא קשה מאוד ושולי הרווח שלו נמוכים, אך מנגד לתעופה הישראלית יש יתרונות"

"אל על לא נמצאת בברית כי אין לה מה לתרום וכל עוד אין כאן שלום, הסיכוי שלה להצטרף לברית שואף לאפס. בסופו של דבר מדובר בהתנהלות של חברה. מאידך, ברית תעופה היא לא ערובה לכלום", כך אמר היום (ד') ישי דון יחיא, ראש האגף ליחסים בינלאומיים ברת"א (רשות התעופה האזרחית) בפאנל תעופה שהתקיים במסגרת ועידת התיירות של יריד התיירות השנתי IMTM שהתקיים היום בגני התערוכה.

דון יחיא, בהתבטאות מפורטת ראשונה כנציג רת"א, התייחס בדבריו גם לטענות אל על בנושא הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי. "השמיים בישראל אכן פתוחים יותר מבעבר, אך לא פתוחים לגמרי. משנת 2003 אל על היא חברה פרטית והימים בהם הממשלה הגנה עליה נגמרו. אני לא מכיר מדינות שמתעקשות לחתום היום על הסכמי תעופה שמרניים כמו בעבר, המגמה היום יותר ליברלית ופתוחה וישראל היא חלק מאותה מגמה", אמר.

עוד לדבריו, "ממשלת ישראל כיום לא מעורבת בשום צורה בבעלות באל על והשפעתה עליה באה לידי ביטוי בחתימה על הסכם שמים פתוחים מול האיחוד האירופי ב-2006 ובהחלטה להחיל עליה את חוק ההגבלים העסקיים. בבדיקות שערכנו גילינו שבכל מקום שנחתם שמים פתוחים הושגה תרומה למשק וכלכלה. אם ייחתם הסכם השמים הפתוחים כעת, המשמעות היא פתיחת השמים ב-2017".

עוד אמר דון יחיא, שרת"א לקחה בחשבון שההסכם יקשה על חברות התעופה הישראליות. "אני מסכים שמדובר בענף קשה מאוד ששולי הרווח שלו נמוכים, אך מנגד לתעופה הישראלית יש יתרונות ותחרות הוגנת אין בשום מקום. ישראל היא מדינת קצה אבל גם ניו זילנד היא מדינת קצה וחברת התעופה שלה מתמודדת היטב".

דון יחיא דיבר גם על חלוקת הסלוטים (זמני המראה ונחיתה) שמנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, מרבה לדבר עליו ולדרוש שכל אל על לא תקבל סלוטים בשדות תעופה דוגמת היתרו אין לתת סלוטים לחברות תעופה זרות המגיעות לישראל.

"התיאוריה של אל על - לא ייתנו לא יקבלו - לא עובדת כאן. נסענו במיוחד להית'רו כדי לוודא שאכן אין שם סלוטים וראינו נמה"ת עמוס. סלוט בהית'רו זה נכס, כמו מטוס. בריטיש איירווייס נהנית מיתרון בנושא בהיתרו בדיוק כמו שאל על נהנית מיתרון בנתב"ג". עוד אמר, "ביקשנו מאל על לתת לנו מקרה אחד בו היא הופלתה בגלל לאומיותה ולא קיבלנו, הלוואי עלינו ליישם את שיטת חלוקת הסלוטים המונהגת באירופה".

סמנכ"ל המסחר של אל על דוד מימון גילה בוועידה כי אל על הייתה מוכנה לשלם כל סכום שנדרש כדי להצטרף לברית התעופה וואן-וורלד, אך נתקלה בסירוב. מימון אף תקף והאשים כי רת"א לא בדקה את ההוצאות והרגולציה המוטלת על חברות תעופה. "אל על מתחרה בענקיות התעופה הבינלאומיות שמשפיעות לא רק על השוק המקומי ונהנות מרגולציה קלה יותר המאפשרת להן לתאם מחירים". עוד אמר "השמים פתוחים, אך איננו רוצים שמים פרוצים".

מנכ"ל יונייטד בישראל, אבי פרידמן, אמר בכנס כי "צריך לשמור על התעופה הישראלית אך צריך להבין גם שהיום העולם חופשי וליברלי יותר". גם עמי אתגר, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, האשים את אל על בקיבעון. "כל המשק משלם על הרצון לשמור על אל על ולכולם ברור למה היא נאבקת בהסכם השמים הפתוחים. יישום ההסכם ידרוש ממנה להתייעל ולהתעורר למציאות אחרת. העולם השתנה אבל עובדי אל על נותרו בשלהם".