היקף המשכנתאות נפל ב-15% בינואר ל-3.97 מיליארד ש'

זו הפעם הראשונה מזה חודשים שהיקף המשכנתאות יורד מתחת ל-4 מיליארד שקל ■ 74% מהמשכנתאות בינואר נלקחו בריבית משתנה, לעומת 76% בדצמבר ■ בשנת 2012 חילקו הבנקים משכנתאות ב-46.8 מיליארד שקל

התקררות זמנית או תחילת השפעת צעדי בנק ישראל? מנתונים ראשוניים של היקף נטילת המשכנתאות בחודש ינואר עולה כי הבנקים הלוו משכנתאות ב-3.97 מיליארד שקל בינואר - ירידה של 14.8% בהשוואה להיקף המשכנתאות בדצמבר.

זו הפעם הראשונה מאז ספטמבר-אוקטובר שהיקף המשכנתאות יורד מתחת ל-4 מיליארד שקל. אם לוקחים בחשבון שספטמבר-אוקטובר היו חודשים חלשים בשל חגי תשרי ומטרלים חודשים אלה, הרי שהיקף המשכנתאות בינואר ירד לשפל שלא נראה מאז יוני.

בנובמבר האחרון נכנסו לתוקף ההגבלות החדשות שהטיל בנק ישראל בשוק המשכנתאות, שנועדו להקטין את המינופים של רוכשי הדירות ובעיקר של משקיעי הנדל"ן. תחת ההגבלות החדשות, כל מי שירכוש דירה שנייה ומעלה (משקיעים) יצטרך להעמיד הון עצמי של 50% מערך הדירה. משפרי דיור יצטרכו הון עצמי של 30% מערך הדירה ורוכשי דירה ראשונה יצטרכו להעמיד הון עצמי של 25% - ואת יתרת הסכום ליטול במשכנתא.

בשוק המשכנתאות העריכו בחודשים האחרונים כי ייקח זמן עד שההוראות החדשות של בנק ישראל יתחילו להשפיע. עם זאת, מוקדם עדיין להעריך על בסיס חודש אחד האם ינואר היה חודש מפנה בשוק המשכנתאות - חודש בו החלו צעדי בנק ישראל לקרר את השוק - או שמא מדובר בגורמים עונתיים בלבד המסבירים את החולשה בשוק בינואר החורפי.

מתוך סך המשכנתאות בינואר, כמיליארד שקל נלקחו בריבית קבועה ו-2.9 מיליארד שקל בריבית משתנה. במילים אחרות, כ-74% מהיקף המשכנתאות בינואר היה בריבית משתנה, לעומת 76% בדצמבר. במהלך החודש צפוי בנק ישראל לפרסם פירוט של נתוני המשכנתאות לינואר, שיכלול בין היתר גם את שיעורי המימון ואת הפיגורים.

בשנת 2012 חילקו הבנקים משכנתאות ב-46.8 מיליארד שקל, 4% יותר מאשר ב-2011. מדובר בסכום הקרוב מאוד לשנת השיא - שנת 2010, אז חולקו 47 מיליארד שקל.