בעקבות תביעה: עיריית ת"א ריככה את דרישותיה למתן תו חניה

עו"ד אבישי יונגר, שעבר מחיפה לת"א, התעקש לקבל תו חניה עירוני לרכבו מבלי לשנות את כתובתו בתעודת הזהות - והצליח

רבים מאיתנו מכירים את הדרישה של רוב העיריות בארץ מתושביהן לשנות את כתובותיהם בתעודות הזהות, כתנאי לקבלת תו חניה לרכב במקום המגורים. התופעה קיימת בין היתר בתל-אביב, בירושלים, בחיפה ובערים נוספות באזור המרכז, והיא מקשה מאוד על סטודנטים ועל תושבים מזדמנים שנאלצים להשקיע זמן ומאמץ כדי לשנות את כתובתם בתעודת הזהות לצורך קבלת תו חניה.

בעיר כמו תל-אביב, שבה כמעט שאין מקומות חניה, לא ניתן להחזיק רכב ללא תו חניה אזורי. אבל מסתבר כי ישנם מקרים שבהם עיריית תל-אביב מוכנה בכל זאת להתגמש ולוותר לתושביה על הדרישה המרגיזה.

אחד מהם היה זה של תושב העיר, עו"ד אבישי יונגר, שהתעקש לקבל תו חניה לרכבו מבלי לשנות את כתובתו בתעודת הזהות - והצליח.

יונגר עבר מחיפה לתל-אביב לפני כשנתיים ופנה לעירייה כדי לקבל תו חניה למכוניתו, אך סירב לשנות את כתובתו בתעודת הזהות כתנאי לכך. הוא טען בפני הגורמים המוסמכים בעירייה כי המצאת הוכחה אחרת למגוריו בתל-אביב לצורך קבלת תו חניה לרכב (כגון חוזה השכירות עם בעל הבית או טופס תשלום ארנונה) צריכה להוות חלופה מספיקה וראויה לרישום הכתובת במנהל האוכלוסין (משרד הפנים).

ואולם, כל פניותיו של יונגר לעירייה לא הועילו, והיא סירבה להעניק לו תו חניה עד שישנה את כתובתו בתעודת הזהות, למרות שכבר עבר להתגורר בעיר.

יונגר לא ויתר ועתר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בדרישה כי יורה לעיריית תל-אביב לתת לו תו חניה. בדיון הראשון שנערך בפני השופט אליהו בכר, הורה השופט לעירייה לבחון את עניינו של יונגר מבחינה עניינית ולא להידבק לטענת אי-רישום כתובת בתעודת הזהות.

לדברי יונגר, בתחילה עמדה העירייה בעיקשותה וסירבה לתת לו תו חניה, בטענה כי מאחר שהוא לא העביר את כתובתו בתעודת הזהות, הרי שלא הצליח להוכיח שהוא תושב תל-אביב.

העירייה שקלה מחדש

בהמשך הבהירו השופטים בכר וכן השופטת רות רונן לעירייה כי לא ניתן לשלול זכאות לתו חניה מתושב רק בשל אי-רישום כתובת בתעודת זהות, וכי יש לבדוק את עניינו של מבקש תו חניה לגופו - האם גר בעיר או לא.

לאחר הבהרת בית המשפט שקלה העירייה מחדש את סירובה והחליטה להעניק ליונגר תו חניה, למרות שלא שינה את כתובתו בתעודת הזהות. בנוסף הסכימה העירייה להשיב ליונגר את עלויות הניהול המשפטי בשיעור 5,000 שקל.

הסכמת העירייה לחרוג ממנהגה לגביו של יונגר ניתנה במסגרת פשרה שאליה הגיעו הצדדים, שבמסגרתה הבהירה העירייה כי היא אינה מודה בטענותיו העקרוניות של יונגר ביחס לפרשנות חוק העזר של העירייה, שלאורו מחייבת העירייה את התושבים לשנות את כתובתם בתעודת הזהות, כתנאי לקבלת תווי חניה.

הפשרה קיבלה תוקף של פסק דין על-ידי השופטת רות רונן מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, ויונגר קיבל מהעירייה את תו החניה המיוחל לתושבי תל-אביב - זאת למרות שבתעודת הזהות שלו הוא עדיין רשום כתושב חיפה.