הלכה הפועל, נשארה חיפה

מכבי התגלתה בדרבי כעשירה יותר, חסונה יותר, מאורגנת יותר, אכזרית יותר. ההגמוניה העירונית פרחה לה לצד השני, לבינתיים. דעה

גם אוהדי מכבי יודו: בכל השנים החבוטות האלה, שמכבי עלתה לדרבי, פייבוריטית או לא, והפסידה, היא לא נראתה כל כך חלשה כמו הפועל אמש (ב'). יותר מזה, אילו מכבי היתה עולה באותה רמת מוטיבציה ומחויבות מול הפועל עכו למשל, לא בטוח שזה היה נגמר 0-4 עם ריח של 0-7 באוויר. הפועל יותר חלשה מעכו, בלשון המעטה. הפועל לא משחקת כדורגל, אבל זה קורה לפעמים גם לעכו. הבעיה היא שהפועל לא מתאמצת לשחק כדורגל. היא בכלל לא מתאמצת.

הדרבי הזה הוכרע בדקה השמינית ולא במהלך של כדורגל. ערן זהבי בעט כדור שפגע בגוף אדום וניתז לקרן. הוא הסתובב לקהל הצהוב והניף ידיים, מדרבן אותם להריע ולעודד, כאילו לא עברו פחות משלוש שנים מאז כבש שער אליפות ורץ לתוך הקהל האדום בטדי. אלה רגעים שיכולים למוטט חברים לשעבר. עזבו קהל, עזבו מעריצים. חברים ששיחקו איתו רק לפני שנה מתקשים לעכל אותו בצהוב, אז לקבל אותו בתפקיד אבי נמני? זה מאבן רגליים, זה מפורר שרירים, זה מפוגג אדרנלין. וזהבי, שקורץ מהחומר שמסייד עורקים גועשים, שמרחף במגרש כאילו כל האוסקריה הזו שגובשה בקרית שלום היא רק תפאורה בשבילו, היה ההבדל בין הניצחון ה-43 של מכבי בדרבים מאז קום המדינה לבין סיבוב ההגה בעיר ב-180 מעלות.

כי כמו בכדורסל, הפועל יכולה לתת שלושה רבעים גדולים בדרבי ולהיכנס לרבע הרביעי בפיגור 2, ובכדורגל היא יכולה לשלוט כמעט דור פחות כמה שנות גרנט, ולמצוא עצמה ביתרון דחוק במאזן הניצחונות מאז קום המדינה, ובפיגור ניכר בהפרש השערים. כי בהתפזר עשן ההגמוניה, מכבי התגלתה עשירה יותר, חסונה יותר, מאורגנת ומנוהלת יותר ואכזרית הרבה יותר מכפי שנכנסה לשנות האופל שכפו עליה משה סיני (השחקן), יוסי אבוקסיס (השחקן) ואלי גוטמן. וזה הדבר הכי אכזרי שיכול לקרות לאוהד הפועל, חוץ מהדברים שנכפו עליו אתמול.

הדרבי אתמול היה התגשמות משפטו האלמותי של שלמה שרף ערב משחק הנבחרת בקון בנובמבר 1995. הפועל נראתה כמו כלה בליל כלולותיה. שיודעת שהיא הולכת לקבל, רק לא יודעת כמה. אוהדי הפועל הגיעו חסרי אונים ויצאו חסרי אונים כשהם שומרים על כל כללי הטקס: הם לא עוזבים את בית המטבחיים באמצע השחיטה. ועדיין, אלה תחושות לא מוכרות אצל הצעירים שבהם, אלה שיחשבו שאולי בדרבי הבא הטעם של התרופה הזו, כבר ייעלם מבלוטות הרוק. לא ברור מתי זה ייעלם, אבל זה לא יקרה עם הקבוצה הנוכחית.

ראיתי את מחזות השמחה ושמעתי את הצפירות של אוהדי מכבי עד לפתח תקווה. שיתפוגגו אדי האלכוהול והאדרנלין ישקע, יתברר להם שהים הוא אותו ים ומכבי חיפה היא אותה מכבי חיפה. בדור האחרון אולי הפועל שולטת בעיר, אבל מכבי חיפה שולטת בכדורגל הישראלי. וכדי לקחת אליפות, 8 הפרש מחיפה זה לפעמים לא מספיק. תשאלו את בית"ר.