הבוקר: 3,000 אסירים פלסטינים צפויים לפתוח בשביתת רעב

האסירים המוחזקים בבתי הכלא בישראל צפויים להחזיר את הארוחות במתקני הכליאה, במחאה על מותו של ערפאת ג'רדאת אמש בכלא מגידו ■ בשעות הבוקר עתידה להתקיים נתיחת גופתו במכון לרפואה משפטית באבו כביר

על רקע הדיווחים אמש על מותו של אסיר בכלא מגידו, צפויים לפתוח כ-3,000 פלסטינים המוחזקים בבתי הכלא בישראל בשביתת רעב, כך דיווחה רשת "קול ישראל". האסירים הודיעו כי יחזירו את הארוחות שיוגשו להם על-ידי שב"ס, במחאה על מותו של אחמד ג'רדאת בין כותלי הכלא.

עם היוודע על דבר מותו של ג'רדאת, החלו אסירים פלסטינים המוחזקים בכלא עופר במהומות. על-פי הדיווחים, השליכו האסירים חפצים כבדים ואף חבטו בשמשות ובשולחנות. צוות הסוהרים שפעל במקום הצליח להשיב את הסדר במתקן הכליאה על כנו.

בשעות הבוקר צפויה להילקח גופתו של ג'רדאת, בן 30 מא-סעיר שליד חברון לנתיחה במכון לרפואה משפטית באבו כביר. המנהל האזרחי באזור יהודה-ושומרון הנפיק אשרות כניסה לבני משפחתו ולעורכי דין מטעמם לשטח ישראל, זאת בכדי לאפשר את נוכחותם בהליך. מלבדם, נתיחת גופתו של ג'רדאת תתבצע מול מנהל הרפואה המשפטית ברשות הפלסטינית.

סוכנות הידיעות הצרפתית AFP מדווחת כי ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, הביע זעזוע עמוק ממותו של ג'רדאת בכלא הישראלי. בהודעה שהוציאה לשכתו נכתב כי יש לברר את נסיבות מותו של האסיר הפלסטיני. "צריך לבדוק מה היו הגורמים שהביאו ל'מות הקדושים' של ג'רדאת בכלא הישראלי", נמסר בהודעה.

בשב"כ מיהרו להבהיר אתמול כי ג'רדאת לא נמנה עם האסירים שהודיעו מבעוד מועד כי הם לוקחים חלק בשביתת הרעב. על פי ההודעה, האסיר שחש ברע זכה לטיפול רפואי מהיר ומת ככל הנראה כתוצאה מדום לב. ולמרות זאת, הדיווח על מותו על רק הוסיף שמן למדורת המתח הגואה בשטחים, ובאזור מגוריו התפתחו עימותים בין חיילים לבין פלסטינים. בני משפחתו של ג'רדאת קיבלו בזעם את הטענות בישראל על מצבו הבריאותי הירוד לכאורה של יקירם - והדגישו כי לא סבל מעולם ממחלה כרונית כלשהי.

מוסא, דודו של גרדאת, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי אחיינו נעצר ב-18 בפברואר בפשיטה שנערכה על ביתו באישון לילה. לטענתו, נלקח למעצר - שבו סיים היום את חייו - במצב בריאותי שאותו הגדיר "מצוין".

"ערפאת נכלא כבר בתחילת מעצרו בבית סוהר רחוק מאזור המגורים שלו", סיפר הדוד - והוסיף: "העבירו אותו לשם במקום למתקן חקירות סמוך לביתו, שם הוא הוחזק במשך ארבעה ימים לפני שהועבר לכלא מגידו". הוא הותיר אחריו שני ילדים קטנים, בני 4 ושנתיים.

אלמנתו של האסיר, דלאל, סיפרה כי דקות אחרי מעצרו של בעלה הורה לו קצין מודיעין ישראלי לשוב לביתו כדי להיפרד מילדיו. "בדיוק מהסיבה הזאת חששתי מאוד", היא הסבירה. "בעלי נעצר בעבר כמה פעמים, אבל הפעם אותו הקצין נשמע מוזר".

השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, זיאד אבו-עין, נפגש הערב עם בני משפחתו של ערפאת וסייע להם בהסדרת העברת גופתו וטקס הקבורה. נוסף על כך, הוא הדגיש כי טרם ההלוויה - ידרוש ממומחה פלסטיני לבצע נתיחה בגופה כדי לברר את נסיבות מותו וקרא לארגון הבריאות העולמי ולצלב האדום להתייצב לימינו בבדיקה.