אלשיך הוציאה התראת פשיטת-רגל ליוסי מימן

השופטת ורדה אלשיך אסרה לפרסם כל פרט מהבקשה, כולל שם הנושה ■ עם זאת, מתגובת קבוצת מרחב עולה כי מדובר בעובד בכיר לשעבר בקבוצה ■ קבוצת מרחב: "לא ברורה הסיבה לפנייה לבית המשפט, למעט מניע נקמני"

האם אחד הטייקונים הגדולים לשעבר במשק יהפוך לפושט-רגל? שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, הוציאה היום (ב') התראת פשיטת-רגל ליוסי מימן, יו"ר חברת אמפל, בגין חוב ישן של יותר מ-2 מיליון שקל לנושה בודד, ששמו נאסר לפרסום. לפי תגובת קבוצת מרחב שבבעלות מימן, מדובר בבכיר לשעבר בקבוצה.

השופטת קבעה כי על מימן לשלם את סכום החוב תוך 7 ימים מהיום לזכותו של הנושה, "בצירוף ריבית הפיגורים בגין משיכות יתר בלתי מאושרות בחשבונות מימן בבנק לאומי עד למועד הפירעון".

עם זאת, בנסיבות המקרה, פסקה אלשיך כי פרטי הבקשה שהוגשה נגד מימן יהיו חסויים, וכי החיסיון יחול גם על שמו של הנושה.

"יתרת החוב - זעומה"

יצוין כי החלטת אלשיך התקבלה על יסוד ובהתאם לפסק בוררות, שקיבל תוקף של פסק דין אחרי הליך בוררות שנערך בין מימן לבין הנושה בגין החוב המדובר.

בהחלטתה הבהירה אלשיך כי "אם מימן לא ישלם את החוב, לא יבטיח את תשלומו או לא יתפשר עליו, להנחת דעתו של הנושה או של בית המשפט, ייראה הדבר כמעשה פשיטת-רגל אשר יוכל לשמש יסוד לבקשת פשיטת-רגל נגד מימן".

עוד ציינה השופטת כי כמקובל בהליכים מסוג זה, רשאי מימן להגיש לבית המשפט התנגדות להתראת פשיטת-הרגל.

מקבוצת מרחב נמסר בתגובה כי "מדובר בעובד בכיר לשעבר בקבוצה, שכבר קיבל כ-95% מהמגיע לו בסך של עשרות מיליוני שקלים, ויקבל את השאר שמגיע לו. לא ברורה הסיבה לפנייה לבית המשפט, למעט מניע נקמני, שכן יתרת החוב הזעומה שנותרה תשולם אף היא".

מדובר אמנם בפעם הראשונה שבה מימן נמצא בפני התראה מסוג זה, אך לא מדובר בפעם הראשונה שבה הוא מתמודד עם תביעות כספיות נגדו.

זה כבר קרה קודם: ד"ר נוביק תבע 30 מיליון שקל

ההתראה לפני פשיטת-הרגל שהוצאה היום ליוסי מימן על-ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב היא שיא שלילי מבחינתו של איש העסקים, אך לא מדובר בפעם הראשונה שבה מימן מתמודד עם תביעות כספיות משמעותיות נגדו.

התביעה הגדולה שבהן, בסך 30 מיליון שקל, הוגשה נגד מימן על-ידי ד"ר נמרוד נוביק, סגן נשיא קבוצת מרחב לשעבר, בספטמבר 2011.

בתביעתו נגד מימן טען נוביק כי ראש המוסד לשעבר, שבתי שביט, זכה לתשלום בסך של כ-11 מיליון דולר בגין מעורבותו המוגבלת לכאורה בפרויקט EMG. זאת, למרות שמימן אישר כי תרומתו של שביט אינה משתווה, אף לא בקירוב, לתרומתו של נוביק לפרויקט.

על כך השיב מימן בכתב ההגנה כי ניסיונו של נוביק ללמוד גזרה שווה לעניינו של שביט הוא "חסר בסיס". עוד כתב מימן כי נוביק בחר שלא לפרט בתביעתו שורה של מענקים כספיים בסך מיליוני שקלים, אותם קיבל ממרחב במהלך שנות עבודתו אצלה, בין היתר בעבור פרויקט EMG.

באמצעות עורכי הדין נחום פיינברג וזאב שרף, טען מימן עוד כי החל משנת 2000 ועד לשנת 2008 קיבל נוביק מענקים בסך מצטבר של כ-7 מיליון דולר מקבוצת מרחב, בנוסף על שכר חודשי של 80 אלף שקל, שכלל גם הטבות שונות כגון רכב מנהלים, ארוחות, החזרי הוצאות וכו'.

לדברי מימן, בניגוד לטענת נוביק, הוא מעולם לא הבטיח לו אישית מענקים נוספים על אלה שקיבל, למרות ש"במספר הזדמנויות פנה נוביק אל מרחב וביקש התחייבות בדבר מענקים שיינתנו לו".

נדגיש כי נוביק הוא לא הנושה שהגיש את הבקשה להוציא התראת פשיטת-רגל למימן.

פרשנות: אמפל כבר בהליך של פשיטת-רגל

יוסי מימן, מי שנחשב בעבר למיליארדר ולאחד מעשירי ישראל, נמצא כיום בנקודת שפל בחייו העסקיים. 11 שנה לאחר שרכש את חברת ההשקעות הציבורית אמפל מידי משפחת שטיינמץ, הוא צפוי לעזוב בימים הקרובים את הנהלת החברה, הנתונה בהליכי פשיטת-רגל ושאינה יכולה לעמוד בהתחייבויות הענק שלה לציבור.

השליטה באמפל צפויה לעבור לידי נושיה, מחזיקי האג"ח, להם היא חייבת כ-900 מיליון שקל, בעוד שקופתה ריקה כמעט לחלוטין.

התרוקנות קופת המזומנים של אמפל, והקריסה העסקית שלה, קשורות להפיכה במצרים בשנת 2011, שהביאה להפסקת הזרמת הגז ממדינה זו לישראל, והורידה לטמיון את השקעות הענק שביצעה אמפל במיזם תיווך הגז EMG.

את מניותיה במיזם רכשה החברה מידי מימן עצמו, שמכר לחברה ולגופים מוסדיים, בשנים 2005-2007, מניות EMG תמורת סכום כולל של כ-1.3 מיליארד שקל, בעיקר במזומן.

חיי ראווה נוצצים

קריסתה של אמפל פגעה קשות במצבם של בעלי החוב, אולם הרבה פחות בתנאי העסקתם של מימן עצמו ויד-ימינו - סמנכ"לית הכספים, אירית אילוז. השניים משכו במצטבר שכר של כ-90 מיליון שקל (כ-23 מיליון דולר) בשנים 2006-2011.

כך, בשנת 2011, בעוד החברה מתמודדת עם קטסטרופה עסקית עקב הפסקת הזרמת הגז ממצרים, קיבלו בכיריה שכר מצרפי של כ-15 מיליון שקל (4.1 מיליון דולר). מימן, בתפקידו כיו"ר, נשיא ומנכ"ל אמפל, נהנה משכר של 1.8 מיליון דולר, ואילוז - מעלות שכר של 1.1 מיליון דולר.

מימן נולד בשנת 1946 בגרמניה להורים ניצולי שואה. הוא גדל בפרו, למד באוניברסיטת קורנל בניו-יורק ועבד לאחר מכן באקסון מובייל ובסיטי בנק. בשנת 1971 עלה לישראל ולאחר מספר שנות שירות במוסד יצא לדרך עסקית עצמאית, כשייסד את חברת מרחב והחל לתווך בעסקאות חובקות-עולם, תוך שהוא מנצל את קשריו עם גורמים בטחונים ומדיניים בכירים.

בשנת 2001, לאחר שנים ארוכות של פעילות עסקית במדינות מתפתחות, שבוצעו "מתחת לרדאר", רכש מימן את השליטה בחברת ההשקעות הציבורית אמפל מידי משפחת שטיינמץ, ובד-בבד נכנס להשקעה בערוץ הטלוויזיה המסחרי, ערוץ 10, בו הפסיד מאז היווסדו הון-עתק של מאות מיליוני שקלים.

באותן שנים התפרסם מימן גם בשל חיי הראווה הנוצצים שניהל, כולל מסיבות מפוארות לאלפיון העליון בווילה המפוארת שלו בהרצליה פיתוח, יאכטה ומטוס פרטי.

פעילותו של מימן בשוק ההון המקומי נעשתה כאמור באמצעות אמפל, המחזיקה בעיקר ב-12.5% מחברת תיווך הגז המצרי EMG ובבעלות בחברת הסחר בכימיקלים, גדות מיכליות.

כאמור, אמפל נמצאת כיום בהליכי פשיטת-רגל בבית המשפט בניו-יורק (צ'פטר 11), כשבישראל פועל בנק דיסקונט למכירת גדות מיכליות לצורך החזר חוב של 70 מיליון דולר.

נכס נוסף של אמפל הוא הלוואה של 23 מיליון דולר שהוענקה לבעל השליטה, מימן, לצורך פרויקט הפקת אתנול בקולומביה, הלוואה שלמרות שחלף מועד פירעונה, לא טרח מימן להחזירה עד היום.

יוסי מימן
 יוסי מימן