פוטנציאל הגז של לבנון: כמו הכמות שהתגלתה בישראל

לבנון מתכננת למכור רישיונות לחיפושי גז ונפט בהליך של מכירה פומבית שתיערך במארס

פוטנציאל תגליות הגז בלבנון מוערך בכ-25 טריליון רגל מעוקבת (TCF), כך עולה מאומדנים ראשוניים שנערכו במים הכלכליים של המדינה. מדובר בכמות דומה לזו שכבר התגלתה במימי ישראל. לבנון מתכננת למכור רישיונות לחיפושי גז ונפט בהליך של מכירה פומבית שתיערך במארס.

בסוף החודש צפויה לבנון להודיע אילו חברות עברו את הסינון המוקדם ויוכלו להשתתף במכירה הפומבית. בלבנון מצפים להשתתפותן של חברות אנרגיה בינלאומיות מהליגה הראשונה בעולם, חברת שמרביתן מחרימות את ישראל בגלל חשש לפגיעה באינטרסים הכלכליים שיש להן בעולם הערבי.

הגז הלבנוני עשוי להתחרות בעתיד בגז הישראלי על שוקי יצוא אם כי ישראל מקדימה את לבנון בכ-5 שנים בפעילות החיפושים שלה, וקפריסין מקדימה אותה בכשנה.

האומדנים שנעשו ע"י מועצת האנרגיה הלבנונית בניהול ראודי ברודי הוצגו בכנסים בנושא אנרגיה שנערכו לאחרונה בטורקיה ובקפריסין. האומדנים מתבססים על ממצאי סקרים סייסמיים דו ממדיים ותלת ממדייים שנערכו בשנים האחרונות במימי לבנון. להערכת גיאולוגים פוטנציאל הגז העיקרי עשוי להימצא במים שמול חופי דרום לבנון ובעיקר לאורך המשכו הצפוני של ציר תמר ולוויתן. לאורך ציר זה נמצאת לפי ההערכות השכבה המכונה "חולות תמר" העשירה במאגרי גז וייתכן שגם בנפט.

מדובר בכמות נמוכה במקצת מזו שכבר התגלתה בישראל, אך גבוהה ככל הנראה במידה משמעותית מפוטנציאל תגליות הגז בקפריסין.

במים הכלכליים של ישראל התגלו עד היום מאגרי גז בהיקף כולל של כ-28 TCF, שמתוכם 17 בלוויתן ו-9.25 בתמר. במים הכלכליים של קפריסין התגלה עד כה מאגר אחד, אפרודיטה בבלוק 12, המכיל בין 5 ל-7 TCF. קפריסין חילקה בסוף שנה שעברה רישיונות לאזורים האטרקטיביים שבמימיה.