קוריאני, פיני וסיני נפגשו בברצלונה

היצרניות הגדולות אמנם נעדרו מתערוכת הסלולר בברצלונה, אבל גם בלעדיהן אפשר לסמן כמה מגמות בולטות: הפאבלטים תופסים תאוצה, עוד סמארטפונים בטווח מחיר בינוני ייצאו לשוק, והיצרניות הסיניות נכנסות לענף עם מכשירים מעוצבים ומסכים מצוינים

תערוכת הסלולר MWC הסתיימה היום (ה') לאחר 4 ימים. הצרכנים, שגם ככה חשים הצפה של דגמים ושל יצרניות סלולר, גילו שכמות הסמארטפונים החדשים תגדל משמעותית, שמערכות הפעלה חדשות יצטרפו לשוק, ושדגמים שהיו רק לפני שנה וחצי יקרים הופכים לדגמים בינוניים שניתן לרכוש אותם במחיר הוגן. הצרכן יכול להיות מרוצה מהמצב שתעשיית הסלולר הגיעה אליו: מדובר בתעשייה בשלה, שמאפשרת לצרכנים לרכוש מחשב שנכנס לכיס, עם יכולות מדהימות, ובלי לקרוע את הארנק.

השנה נעדרו מהתערוכה שלוש השחקניות החשובות ביותר: אפל, גוגל ומיקרוסופט. אפל אמנם לא מופיעה בקביעות בתערוכות, אך גוגל, שעד שלפני שנה החזיקה דוכן ענק לקידום פלטפורמת אנדרואיד ומפתחי האפליקציות בו, השאירה הפעם את העבודה ליצרניות הטלפונים שלה, ומיקרוסופט ויתרה לא רק על מסיבת עיתונאים, אלא גם על דוכן בשטחי התערוכה.

גם היצרניות הגדולות האחרות לא שמרו לתערוכה את ההכרזות המשמעותיות שלהן: סמסונג תכריז על הגלקסי S4 באמצע החודש הבא בניו יורק, HTC הכריזה על סמארטפון הדגל שלה One בלונדון לפני שבועיים, סוני מובייל הציגה בתערוכה מכשיר שכבר חשפה בחודש שעבר בתערוכת CES בלאס וגאס (אקספריה Z), ומוטורולה מוביליטי הציגה סמארטפונים שהיא מוכרת כבר חודשים ארוכים בחנויות.

ובכל זאת, חשיבות התערוכה היא במגמות שהיא מסמנת, וכאלה יש לא מעט.

הכותב היה אורח חברת סוני מובייל בתערוכה

מתמקדים במחירים בינוניים

לקוחות אולי חושקים בסמארטפון הכי חדש ומשוכלל, אבל רוב הצרכנים אינם חולי טכנולוגיה שמוכנים לשלם 4,000 שקל עבור מכשיר מתוחכם. יצרניות הטלפונים הבינו שהמקום שהן צריכות לגדול בו הוא ברמות מחיר נמוכות יותר. נוקיה הציגה בביתן שלה שני סמארטפונים הפונים לרמות המחיר הבינוניות. כל המכשירים כוללים את מערכת ההפעלה של מיקרוסופט ווינדוס פון 8. דגם לומיה 720 המגיע עם מסך בגודל 4.3 אינץ', הכולל זכוכית ממוגנת נגד שריטות וגם מצלמה עם חיישן 6.7 מגה פיקסל . הלומיה 520 מגיע עם מסך בגודל 4 אינץ', מעבד כפול ליבה במהירות 1 ג'יגה הרץ ומצלמה עם חיישן 5 מגה פיקסל. בסמסונג הרחיבו את סדרת הגלקסי המפורסמת שלה עם סמארטפונים שאמורים להימכר בטווח המחיר הבינוני. דגם "גלקסי אקספרס" מציע מהירות תקשורת גבוהה ברשתות דור 4 מסוג LTE שלא פעילות בישראל, אבל הוא כולל גם תמיכה לרשתות חלשות יותר. המסך שלו מגיע באיכות טובה בטכנולוגיית Super AMOLED Plus בגודל 4.5 אינץ' והמעבד הוא כפול ליבה במהירות 1.2 ג'יגה הרץ. הדגם השני שסמסונג הציגה הוא הגלקסי Xcover 2. ממדובר במכשיר שמיועד לאנשים שעושים פעילויות ספורט שונות ומעוניינים בטלפון ממוגן יותר מהדגמים הרגילים של סמסונג. ההגנות כוללות מיגון נגד אבק וחול וגם שימוש במים עד לעומק של 1 מטר למשך חצי שעה.

לא רק אנדרואיד

מוזילה, האחראית על הדפדפן פיירפוקס, הציגה את מערכת ההפעלה שלה לעולם הסלולר, המתמקדת בחוויית האינטרנט בטלפון. המכשיר הראשון שהוצג עם פיירפוקס הוא Open של ZTE והוא מיועד לקהל צעיר ובמחיר נמוך. הסמארטפון יגיע עם מפרט בינוני מאוד, הכולל מסך 3.5 אינץ', מעבד חד-ליבה ומצלמה עם חיישן 3.2 מגה פיקסל. ה-Open מתוכנן לצאת באירופה ובדרום אמריקה בחודשי הקיץ.

פיירפוקס נכנסת לשוק עמוס במערכות הפעלה, ואליה תצטרף חברת ubuntu, שמבקשת להתחרות איתה על לקוחות ששוקלים לעבור לווינדוס פון 8 או לבלקברי 10. ubuntu מתכננת לפנות ללקוחות שמרגישים שהם לא מקבלים מספיק ממכשירים מבוססי אנדרואיד או מאייפון. לדברי החברה, היא מציעה יכולות הפעלה של מספר אפליקציות בו זמנית בצורה נוחה יותר מהקיים כיום, והיא גם מציעה תפריטים ידידותיים מאוד.

סוני מחלקת

סמארטפונים חינם

המהלך השיווקי של סוני מובייל התברר כמוצלח: החברה היפנית חילקה בתערוכה מעל 3,500 סמארטפונים מדגם אקספריה T, לכל מי שרק ביקש ונרשם מראש. התירוץ השיווקי של סוני מובייל היה שהיא רוצה שהמבקרים יוכלו לחוות את תהליך הכניסה המזורז לאזור התערוכה באמצעות טכנולוגיית האלחוט לטווח קצר NFC. בזכות הטכנולוגיה הזו, ניתן היה רק להניח את הסמארטפון על משטח אלקטרוני בכניסה לתערוכה ולוותר על הצגת תעודה מזהה (עם התג עדיין היה צריך להסתובב על הצוואר).

התוצאה: רוב האנשים בתערוכה דיברו על האקספריה T, המבקרים באירוע השתמשו בו, ואם הם אהבו אותו, הם כנראה ימליצו עליו לחבריהם. בכל אופן, כמה אלפי אנשים הצטרפו למעגל המשתמשים של סוני וברוב המקרים מדובר במובילי דעה.

פאבלט הוא הסטנדרט החדש

סמארטפונים עם מסך 4 או 4.7 אינץ' נחשבו עד לא מזמן חדשניים וגדולים, אך בקרוב הם ייראו לנו קטנים. בבית ההשקעות ברקליס מעריכים כי קטגוריית הפאבלטים תצמח בצורה משמעותית להיקף של 135 מיליארד דולר ב-2015. רק כדי להבין את הפוטנציאל: סכום זה גדול יותר מהכנסותיה השנתיות הנוכחיות של אפל מהאייפון, שמגיעות ל-80 מיליארד דולר לשנה. אפל עצמה כלל לא נמצאת בקטגוריה הזו, וההערכות הן כי על בסיס המיני-אייפד שלה היא תשיק פאבלט השנה.

יצרניות רבות הציגו סמארטפונים עם מסכים של 5 אינץ' ומעלה, ביניהן סוני מובייל עם האקספריה Z ו-ZTE עם Grand Memo שיגיע עם מסך בגודל 5.7 אינץ', הרבה יותר גדול ממסכי ה-5 אינץ' הקיימים במספר פאבלטים מתחרים בשוק. החברה הסינית הצליחה לשלב טכנולוגיות רבות במכשיר דקיק מאוד, בעובי של 8.5 מ"מ ועם סוללה עצומה בהספק של 3200 מילי אמפר. בחברה טוענים שהסוללה תאפשר למכשיר להחזיק יום שלם. בחברת Huawei לא נשארו חייבים, ונתנו להתנסות בדגם Ascend D2 הכולל מעבד מרובע ליבות במהירות 1.5 ג'יגה הרץ ומסך 5 אינץ'.

אקספריה Z של סוני מובייל הוא סמארטפון עם מסך בגודל 5 אינץ' באיכות מוצלחת מאוד וגם טאבלט עם שם זהה, המציע חוויית משחקים טובה וחיבור להצגת התוכן בצורה אלחוטית בטלוויזיה. סוני החליטה לא להציג מוצרים חדשים בתערוכה, אולם לדברי דומיניק ניל-דוייאר, מנהל התוכן והחדשנות בסוני מובייל מדובר בהחלטה אסטרטגית, "מוצרי האקספריה Z הם הגיבורים שלנו", אומר ניל-דוייאר ל"גלובס". "יהיו לנו עוד מוצרים השנה, אבל אנחנו רוצים להיות ברורים במה אנחנו מתמקדים כרגע". מדובר במהלך חשוב מבחינת החברה, שעד עכשיו השיקה שלל סמארטפונים בתדירות גבוהה, מבלי שהצרכנים ידעו מה מוצר הדגל של החברה ובלי ליצור לו בידול. ניל-דוייאר לא אוהב את הכינוי פאבלט שקיבלו הסמאטרפונים בשוק עם מסכי ה-5 אינץ', "זה לא פאבלט, זה סופרפון", הוא אומר, "אנחנו רואים בזה סמארטפון". מדובר בהחלטה שיווקית מבחינת סוני, שחושבת שהכינוי פאבלט לא מוכר ללקוחות שלה.

פלישתם של הסינים

יצרניות הטלפונים הסיניות עדיין לא זכו להצלחה בישראל, אבל בעולם הן נחשבות לענקיות. אם בשנים קודמות המבקרים היו עוברים ליד הביתנים שלהן ולא תמיד עוצרים להסתכל, השנה אפשר להבין שהסינים הולכים לעשות את מה שהדרום-קוריאניות (LG וסמסונג) כבר עשו לעולם הסלולר. שתי היצרניות הסיניות ZTE ו-Huawei החזיקו דוכנים עצומים במקומות הכי אסטרטגיים ובביתן הכי חשוב בתערוכה. הדיילות הספרדיות הכי יפות נמצאו בדוכנים האלה וניסו לגרום למבקרים להשתתף בהגרלות או להקשיב להרצאה על אחד המכשירים.

בעוד שהסינים נתפסים בטעות כיצרני מותגים נחותים, המוצרים החדשים של ZTE ו-Huawei צריכים בהחלט לתפוס את תשומת לב החברות הדרום קוריאניות, האירופאיות והאמריקניות. מדובר בסמארטפונים דקיקים, קלים עם מסכים מצוינים וכאלו שמגיעים בכל מפרט שרק רוצים. אם סמסונג העלתה את הנושא הזה לדרגת אמנות, ומציעה סמארטפון או טאבלט בכל רזולוציה, גודל מסך או התאמה, הסינים מתקרבים אליה מהר מאוד.