דורית ביניש: אין לאפשר את סגירתו של בית הדין לעבודה

בנאום שנשאה בטקס חלוקת תעודות לבוגרי הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, קראה נשיאת העליון לשעבר לחוקק את חוק יסוד: זכויות חברתיות

נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית ביניש, קוראת לחוקק את חוק יסוד: זכויות חברתיות ולהימנע מלסגור את בתי הדין לעבודה.

בנאום שנשאה היום (ה') בטקס חלוקת תעודות לבוגרי הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, הביעה ביניש את תמיכתה בהמשך פיתוח פסיקתו של בית המשפט העליון בתחום הזכויות החוקתיות החברתיות, על רקע הסכנה לכרסום בזכויות אלה נוכח קשיי התקציב.

ביניש, החוגגת היום (ה') את יום הולדתה ה-71, פרשה מבית המשפט העליון לפני שנה בדיוק. בדבריה היום אמרה כי "אני, כרבים אחרים, סבורה כי חוק יסוד: זכויות חברתיות הוא חשוב מאוד, כדי לקבוע באופן נורמטיבי כי הזכויות החברתיות הן חלק מיסודות השיטה שלנו ,והמדינה חייבת לכבד אותן.

"ברמה התיאורטית, אין חולק כי זהו המסלול החוקתי הרצוי. אלא שברמה המעשית, דומה כי הסיכוי שיחוּקק חוק יסוד כזה אינו נראה ריאלי בעתיד הנראה לעין, גם אם הכנסת בהרכבה החדש עשויה להפתיע".

עוד ציינה ביניש כי "בימים אלה, כשאנו יודעים שקיים צורך בכיסוי 'בור תקציבי' המחייב קיצוצים תקציביים מסיביים, מימוש הזכויות החברתיות עלול להיפגע קשות, אלא אם כן הרשויות הנבחרות ישנו את סדרי העדיפויות בהקצאת המשאבים, ויקבעו את אופן מימוש החובות המוטלות על המדינה על-פי תפיסה המכירה בזכויות חברתיות ומחייבת הקצאה רבה יותר לחינוך, לבריאות, לרווחה ולדיור".

ביניש הביעה התנגדות נחרצת ליוזמה לסגירת בתי הדין לעבודה. "בהתחשב בחשיבותה של הזכות לביטחון סוציאלי, בחשיבות יחסי העבודה במשק והזכות לשוויון במערכות העבודה, קשה להאמין כי נשקלת ברצינות אפשרות סגירתו של בית הדין לעבודה", אמרה ביניש.

לדבריה, "כוונה כזו אינה מתיישבת עם הצרכים הבסיסיים ביותר של נזקקים רבים המתדפקים על דלתות בית הדין לעבודה בכל נושאי הביטוח הסוציאלי, בערעוריהם על החלטות המוסד לביטוח לאומי, קופות-החולים, או כנגד קיפוח זכויותיהם על-ידי מעבידים.

"גישה כזו נוגדת את התפיסה שלפיה על הממשלה למלא חובותיה בתחום החברתי, וכמובן שכוונה כזו נוגדת את הבסיס של עיקרון הפרדת הרשויות".