איך נלחמים בתופעת הזיופים בענף שעוני היוקרה?

הפיכתה של סין למעצמת חיקויים מקשה על מותגי-העל לשמר את מעמדם היוקרתי וגוררת אותם למאבק משפטי מתמשך ■ איך מתמודדים עם התופעה?

הרצון לענוד שעון יוקרה הפך אותו במרוצת השנים לאחד מהפריטים המזוהים ביותר עם תופעת הזיופים. הפיכתה של סין למעצמת החיקויים העולמית מקשה על מותגי-העל לשמר את מעמדם היוקרתי וגוררת אותם אל תוך מאבק משפטי מתמשך, הדורש מהם משאבים רבים. כיצד מתמודדים עם התופעה, ומה הקשר בין שעון יוקרה לצורכי עישון?

העתקת דגמים של מותגי-על הפכה כבר מזמן לתופעה מוכרת. מרגע שנכנסה סין כשחקנית מפתח בשוק הסחר העולמי, התעצם גם מעמדה "כיצואנית הזיופים מספר 1 בעולם".

מנקודת מבט מערבית, סין נחשבת למעשה למרכז הבולט והגדול ביותר של העתקות, זיופים ופגיעה בזכויות יוצרים וקניין רוחני, אולם שם מתפתחת לה תעשיית הזיופים ללא ייסורי מצפון. התופעה זכתה אפילו למעמד של טרנד אופנתי עם אמירה אידיאולוגית.

העתקות וזיופים מתבצעים בסין לכל רוחב קשת המוצרים: החל במוצרים המתחזים למוצרים של יצרניים מקוריים, ועד לזיוף רכיבים המותקנים בחלק גדול מהמכשירים שאנו רוכשים. התופעה מוכרת ונקראת "שנזאי".

העובדה ששעוני יוקרה הפכו למוצרים שאינם נגישים למרבית האנשים ונתפסים כסמל סטטוס, הפכה אותם למושא נחשק לחיקויים. ככל שמחירם של שעוני היוקרה האמיר, התפתחו בעולם שווקים חלופיים ובהם סחר שעונים יד שנייה, זיופים או שניהם ביחד.

בשוק הסיני ניתן למצוא כיום מגוון רחב של שעוני יוקרה מזויפים. שעוני רולקס, למשל (המכונים אצל הסינים "לאלקס"), נמכרים במחירים שנעים בין דולרים בודדים ועד עשרות אלפי דולרים עבור הזיופים "האיכותיים ביותר".

מה ניתן לעשות נגד זייפנים?

עו"ד איתן שאולסקי ממשרד סנפורד ט. קולב ושות', נציג רולקס העולמית וחברת ארו-אסיה, היבואנית הבלעדית של המותג בישראל, מספר כי מדי שנה נתפסים על-ידי המכס ובפשיטות המשטרה אלפי שעוני רולקס מזויפים.

לדבריו, "שעונים מזויפים נמכרים במגוון של נקודות מכירה - החל בשווקים הפתוחים, דרך אתרי אינטרנט וכלה בחנויות שעונים הממוקמות ברחובות ראשיים של ערים רבות. לצרכן הממוצע אין כל אפשרות לדעת שהשעון שקנה אינו אלא שעון מזויף בעל מנגנון פשוט המיוצר בסין. לעתים רבות אנו תופסים לא רק שעונים מזויפים, אלא גם זיופים של אריזות השעונים ומגוון אביזרים נלווים".

אכיפת זכויותיהם של מותגי היוקרה מתבצעת במגוון אמצעים, ותוך הסתייעות בגורמים המוסמכים, לרבות יחידת הקניין הרוחני של משטרת ישראל ורשויות המכס. השעונים המזויפים, הנתפסים במסגרת פשיטות המשטרה ובמסגרת פעילות האכיפה של המכס, מושמדים לאחר מכן.

סיפורו של יבואן צעצועים ממחיש את ממדי התופעה. אותו יבואן ייבא מכולה ובה צעצועים מסין, שבתוכה נמצאו כ-3,500 שעוני רולקס מזויפים ב-6 דגמים שונים. השעונים לא שוחררו מהמכס, והיבואן טען להגנתו כי לא הזמין את שעוני היוקרה המדוברים, אלא שעונים זולים ובלתי ממותגים שנועדו למכירה ב-5 שקליפ בלבד.

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, גדעון גינת, הורה כי יש לפצות את חברת ארו-אסיה. השופט קבע פיצוי כספי בסך 50 אלף שקל, ובנוסף נתן צו מניעה קבוע נגד היבואן.

בהחלטת בית המשפט נקבע כי על היבואן לשלם את כל הוצאות האחסנה וההשמדה של השעונים המזויפים, לשאת במלוא הוצאות המשפט ואף לשלם שכר טרחה בסך 10,000 שקל.

התדמית היוקרתית של שעוני היוקרה קורצת לחקיינים גם מתחומים אחרים. כאשר סיטונאי ישראלי של ריהוט משרדי החל לשווק כסאות תחת סימן של אחד משעוני יוקרה, הבהיר לו עורך הדין של החברה כי אם לא יחדל מכך מיידית, תוגש נגדו תביעה. הסיטונאי חדל מהמהלך, ובכך חסך מעצמו הליך משפטי קשה וארוך.

סימן המסחר של מותגי היוקרה הוא נכס בעל ערך כלכלי ורוחני. על מנת להילחם בתופעות הזיופים, חברות רבות רושמות את סימנם על מגוון רחב מאוד של סחורות, לרבות מוצרי הלבשה, בשמים, מוצרי נייר ואף צעצועים.

כך למשל הגישה חברת ארו-אסיה בחודש נובמבר האחרון תלונה במשטרה נגד בעל פיצוציה מתל-אביב, אשר מכר צרכי עישון בתוך שקיות עליהן הודפסו סימני המסחר וצילום של שעון רולקס. המשטרה פנתה לבית המשפט, הוציאה צו חיפוש ותפיסה, וכעבור ימים ספורים בעל העסק נעצר. במהלך הפשיטה נתפסו אלפי מוצרים, הוסרו מדבקות פרסום מבית העסק, ונאספו ראיות המעידות על הפרה ברורה של זכויות המותג.

תופעת החיקויים ככל הנראה לא תיעלם מהמפה בעתיד הקרוב, ולמרות הנטייה לחשוב שמדובר בקרב אבוד מראש, מותגי-העל לא מרימים ידיים. גם אם לא יצליחו למגר את התופעה באופן מוחלט, המאמצים האדירים שהם משקיעים משתלמים בטווח הארוך.