בימ"ש: רישום זכויות בדירה בחברה משכנת שווה לרישום בטאבו

פסק הדין ניתן בתביעה שהוגשה במסגרת סכסוך המתנהל בין בני זוג זה עשרות שנים ■ בית משפט קבע כי רישום זכויות בעלות בחברה משכנת על דירה חדשה שמעמדה הוא "מקרקעין לא מוסדרים", משול לרישום זכויות באמצעות משכנתא

בית משפט לענייני משפחה ברמת גן קיבל לאחרונה תביעה של אישה, שביקשה לאכוף הסכם גירושין שנחתם לפני 25 שנה וקבע, כי רישום זכויות בעלות בחברה משכנת על דירה חדשה שמעמדה הוא "מקרקעין לא מוסדרים", משול לרישום זכויות באמצעות משכנתא ועומד לפיכך בתנאי הסכם הגירושין.

פסק הדין ניתן בתביעה שהוגשה במסגרת סכסוך המתנהל בין בני זוג זה עשרות שנים, עוד מהתקופה בה חיו השניים בארה"ב. לאחר גירושיהם, ובמסגרת חלוקת הרכוש, הסכימו בני הזוג, כי דירה בראשל"צ השייכת להם תעבור לחזקתה של האישה, תשמש למגוריה וזכויותיו היחסיות של הבעל בנכס ירשמו באמצעות משכנתא (סוג של צורת רישום בטאבו). כמו כן, הוסכם כי אם תרצה האישה לעבור לדירה אחרת, היא תהיה מחויבת לרשום את זכויותיו היחסיות של הבעל בדירה החדשה אותה תרכוש, שוב באמצעות משכנתא.

בדיעבד הסתבר, כי ההסכם שנועד להסדיר את פירוד הזוג פעל בדיוק להיפך, שכן בעקבותיו נגררו הצדדים לסכסוכים משפטיים נוספים. בכל פעם שביקשה האישה למכור את הדירה בה היא מתגוררת ולעבור לדירה אחרת, התנגד בעלה לשעבר וסירב לתת הסכמתו, למרות האמור בהסכם הגירושין ביניהם.

לפני שנתיים החליטה האישה כי היא מעוניינת לעזוב את הדירה בה היא מתגוררת ולעבור לדירה חדשה. במקרה זה מדובר היה בדירה בפרויקט חדש שרישומו טרם הוסדר בלשכת רישום המקרקעין (טאבו). האישה פנתה אל הבעל על מנת לקבל הסכמתו להעביר את רישום זכויותיו לנכס החדש, אולם הוא סירב בטענה שלא ניתן לרשום משכנתא על הנכס, כיוון שאין במקרה זה רישום בטאבו עדיין.

לאור סירובו של הבעל לקיים את חלקו בהסכם, פנתה האישה לבית המשפט בתביעה לאכיפת הסכם הגירושין, בעוד הבעל טען כי רישום זכויותיו בחברה המשכנת, ולא באמצעות משכנתא, פוגע בזכות הקניין שלו ועומד בניגוד לאמור בהסכם בין הצדדים.

בית המשפט קיבל את טענות האישה, שיוצגה באמצעות עו"ד אסף ברם וליאור בן-ארי ממשרד ברם, סלוקי ושות', וקבע שהוראות ההסכם לא מחייבות כי רישום זכויותיו של הבעל יתבצע באמצעות משכנתא דווקא, ומשקיימת מניעה אובייקטיבית לרשום את זכויותיו באופן שכזה, יש לקיים את הסכמת הצדדים על ידי "תחליף זמני לרישום משכנתא".

במסגרת פסק הדין ציין בית המשפט, כי די ברישום זכויות הבעל אצל החברה המשכנת בה מתנהל רישום הנכס, אותה הגדיר כ"מרשם המקרקעין של הדיירים", רישום משכון על זכויותיו ברשם המשכונות והודעה למנהל מקרקעי ישראל על זכויותיו בדירה. כמו כן הורה בית המשפט, כי באי כוח הצדדים, ימונו כנאמנים לצורך הסרת זכות המשכנתא של הבעל מהדירה בה היא מתגוררת והעברתה אל הדירה החדשה אותה רכשה.