כל הקופה החרדית

היהדות החזיקה מעמד אלפי שנים בלי שחרדיה היו שותפים לשלטון

חסימת דרכם של החרדים לממשלה היא בהחלט מטרה ראויה ורצויה. דת ומדינה לא הולכים יחד. זה לא קיים במדינות המתקדמות בעולם, אפילו לא בטורקיה האסלאמית.

למה זה התקבע אצלנו - לאלוהים, ואולי לדוד בן גוריון, פתרונים. אבל זה לא מצב טבעי. לא יכול להיות מכנה משותף בין אנשים המאמינים כי הכול בידי שמים, לבין המאמינים שהכול בידי אדם. זהו פער לוגי וערכי בלתי ניתן לגישור. זהו פער שקיומו בחיים הפוליטיים שלנו עיכב במידה רבה את התקדמות המדינה בשטחים רבים.

מה לחרדים בבית הממשלה?

לא הגיוני בעיני שהחרדים עצמם רוצים בכך. ככל הנראה זה לא משום שכך טוב ונכון להם, אלא משום שהם יכולים. כלומר, הרוב החילוני מאפשר להם להשתתף בעשייה המדינית והפוליטית. לא כפרטים, אלא כקבוצות כאלה ואחרות.

וכך אנחנו מקבלים בפוליטיקה שלנו, שהיא חילונית מטבעה, כמו כל פוליטיקה, לא רק את החרדיות והדתיות, אלא אותם ואת כל גוניהם. קבוצותיהם, פילוגיהם, ורבניהם החיים על-פי אמיתות עתיקות, ושואפים שגם אנחנו נחיה על פיהן.

אם למישהו לא ברור, אז הכוונה כמובן לא לפסילת חרדים, אלא לפסילתן של מפלגות חרדיות. לא פסילתן לממשלה, אלא פסילת עצם קיומן כחלק מהמארג הדמוקרטי של המדינה. מכל בחינה אחרת אין, כמובן, כל הבדל בין אזרח חרדי לחילוני, ולכולם זכויות שוות.

אין גם כל בעיה שאנשים יתאגדו בתוך מפלגות על-פי קווי המתאר שהם רוצים בהם. אבל מפלגות שאינן מאמינות בזכויות אזרח, למשל? מפלגות המקיימות הדרת נשים? מפלגות שאנשיהן מפרים את החוק - בשם ציוויי התורה שלמעשה הם קובעים מהם? מפלגות המעודדות את אנשיהם שלא לצאת לעבודה - ולא משנה מה המטרה?

איש לא ישכנע אותי שאי אפשר ללמוד תורה ולעבוד. אין אנשים שכותבים ספרים אבל במקביל גם עובדים לפרנסתם? לימוד ספרים יותר קשה מכתיבתם? במילים אחרות, מה לאנשים אוטוקרטים במסגרת ממשל דמוקרטי?

לא לעצור על פחות מהפרדה

אני מדבר כרגע אל יאיר לפיד ונפתלי בנט. יפה מאוד שאתם חוסמים את החרדים, ואל תקשיבו לאלה הגורסים אחרת. אבל מה שאתם עושים עלול לא להספיק. אם זה יסתיים בכך שהחרדים לא ישתתפו בממשלה שתקום - עשיתם משהו, אפילו לא מעט, אבל לא הרבה, בטח לא מספיק.

תוצאות הבחירות, והברית ביניכם, מעניקות לכם המון כוח פוליטי, וגם מוסרי-ערכי. לא יודע אם מצב כזה יחזור על עצמו, ואם כן אז בוודאי לא בקרוב. מכיוון שאתם זכיתם, לכו על כל הקופה. אל תעצרו בפחות מהפרדת הדת מהמדינה, לפי מודלים שקיימים כבר במדינות המתקדמות בעולם. שלא יבהילו אתכם עם הכחדת היהדות.

היהדות החזיקה מעמד ושגשגה במשך אלפי שנים בלי שחרדיה היו שותפים לשלטון כלשהו. להיפך.