לבייב יקבל ממגדל שוקי הון פירוט מלא של ההשקעות שלו

ניצחון ביינים ללב לבייב: ההחלטה של ביהמ"ש ניתנה במסגרת תביעה שהגיש לבייב נגד מגדל וחב' ניהול התיקים "לב התמר" בגין הפסדים של כ-3.3 מיליון ש' בתיק השקעות שניהל באמצעותן

בית המשפט המחוזי בת"א חייב שלשום (ב') את חברת מגדל שוקי הון להעביר לידיו של איש העסקים לב לבייב "פירוט על דוח התנועות שבוצעו בתיק ההשקעות שלו וכן את המועדים המדויקים של כל הפעולות עד לרמת דיוק של שניות".

ההחלטה ניתנה במסגרת ההליכים המשפטיים המתנהלים בין לבייב לבין מגדל שוקי הון, חברת ניהול התיקים "לב התמר" והשותפים לשעבר בה, בטענה כי מיליוני שקלים נלקחו מחשבון שניהל באמצעות לב התמר.

ביוני 2011 הגיש לבייב את התביעה נגד מגדל שוקי הון, חברת ניהול התיקים "לב התמר" והשותפים לשעבר בה, מולקנדוב ואיש הנדל"ן הבריטי, אריה ארנטרוי. לבייב טען, כי אלי ביהרי, המשנה למנכ"ל מגדל, הציע לו להפקיד סכום כסף במגדל, שינוהל על-ידי "לב התמר", והוא אכן פתח חשבון ב-2004 והפקיד בו 5 מיליון שקל.

אלא שלטענתו, התברר לו לאחר מספר חודשים כי בחשבון נותרו אלפי שקלים בודדים. לטענת לבייב, הוא גילה בדיעבד כי חויב על עמלות בחשבונו בסך כ-3.3 מיליון שקל בגין מאות עסקאות שבוצעו בחשבון ביום. לדברי לבייב, מגדל, שהייתה שותפה לרווחים מהעמלות, הפרה את חובת הזהירות כלפיו, כשהמליצה לו על "לב התמר", בידיעה כי מדובר בעסק בעייתי, ואף שכבר באותה תקופה היא ניהלה נגד "לב התמר" הליכים משפטיים.

כתב התביעה התבסס על פסיקה של בית משפט השלום בראשל"צ בעניין מולקנדוב, "לב התמר" ומגדל שוקי הון, בה נקבע כי חבר בורסה (כמו מגדל) חייב בחובת אחריות כלפי לקוח, שתיק ההשקעות שלו מתנהל אצל מנהל תיקים, וניתן לחייבו בפיצויים על ניהול רשלני, שהוביל להפסדים. בפסיקה הוטלה לראשונה אחריות להפסדי לקוחות לא רק על מנהלי תיקים, אלא גם על מגדל, שמשמשת צינור בלבד להעברת הוראות הקנייה והמכירה בתיק ההשקעות.

חקר האמת

במסגרת התביעה לבייב ביקש לחייב את החברה להעביר אליו את דוח התנועות לפי תאריכים, ובו יפורטו מועדי ביצוע של כל פעולה בדיוק של שניות, אך מגדל סירבה. באמצעות עו"ד תומר ברם וליאור בן ארי ממשרד ברם, סלוקי ושות', טען לבייב כי מדובר במסמך לו הוא זכאי ממילא כלוקח, וכי לא ברור לו הסירוב של מגדל, שיכולה להפיק את הדוח "בלחיצת כפתור". לדבריו, הדוח נדרש לצורך חישוב ערך הביטחונות שהיו לו בתיק ההשקעות בכל רגע נתון, בעת ביצוע כל עסקה ועסקה, וזאת כדי לבדוק האם עמדו הביטחונות בתקנון הבורסה בעת ביצוע כל עסקה.

מגדל מנגד, טענה כי העבירה בעבר עותק של דוח תנועות ללבייב ובכך מילאה את חובתה. לטענתה, הפקה של מסמך מפורט כפי שדורש לבייב, תחייב אותה בעבודה רבה ומיותרת. עוד טענה כי "מדובר בחלק מ'מסע דיג' מסמכים אסור שמבצע לבייב".

השופט חאלד כבוב קיבל, כאמור, את בקשת לבייב, וקבע כי "הנתונים - היינו מועדי העסקאות המדויקים, הינם רלוונטיים לתביעה, ויש בהם כדי לסייע לצדדים ולבית המשפט להגיע לחקר האמת" - היינו מה באמת קרה בתיק ההשקעות שלו ומי אחראי לנזק שנגרם. עוד נקבע כי "הפקת הנתונים בהתאם לבקשה אינו דורש ממגדל מאמץ בלתי סביר בנסיבות העניין".

יצוין כי באוגוסט 2012, לאחר שלא התגונן מפני התביעה, חויב מולקנדוב לשלם ללבייב 7.2 מיליון שקל.