פ.ס.ז' מתחילה לתחמן את אופ"א?

המועדון הצרפתי סיים את 2011/12 עם הכנסת שיא של 222 מיליון אירו והפסד תפעולי קטן; אז הכל בסדר מבחינת הפייננשל פייר-פליי? ממש לא

פ.ס.ז' הגישה ל-DCNG, הגוף האמון על בקרת התקציבים של הכדורגל הצרפתי, דיווח כלכלי מוזר במיוחד לעונת 2011/12, הראשונה של המועדון תחת בעלות ממשלת קטאר. מהדיווח עולה כי ההכנסות של הקבוצה הסתכמו ב-222.3 מיליון אירו, עלייה מטאורית של כ-120% לעומת המחזור שנרשם ב-2010/11.

ההכנסות התחלקו על-פי המפתח הבא: 47 מיליון אירו מזכויות שידור, 24.5 מיליון מספונסרים ומפרסמים, 25.3 מיליון ממכירת כרטיסים ומנויים. ואז מגיע הסעיף השנוי במחלוקת: "הכנסות אחרות" הזרימו לא פחות מ-125.4 מיליון אירו לקופת המועדון.

כהשוואה, סעיף דומה אצל קבוצות גדולות אחרות מהליגה הצרפתית, כפי שמשתקף בדוח של DCNG, הזרים הכנסות נמוכות בהרבה. לדוגמה, אצל אולימפיק מארסיי הוא עמד על 18.7 מיליון אירו בלבד.

"הכנסות אחרות" ב-2011/12 אפשרו לפ.ס.ז' לסיים את העונה בהפסד של 5.45 מיליון אירו בלבד. על-פי הבלוג financialfairplay של הכלכלן אד תומפסון, במועדון מנסים בעצם לתחמן את תקנות הפייננשל פייר-פליי של אופ"א, במסגרתן קבוצות יכולות להפסיד עד 45 מיליון אירו בעונות 2011/12 ו-2012/13, אחרת הן מסתכנות בסקנציות מצד ארגון הכדורגל האירופי.

ככל הנראה, מיוחסות ה"הכנסות האחרות" להסכם החסות הענק עליו חתמה פ.ס.ז' עם רשות התיירות של קטאר (QTA) מוקדם יותר השנה. לפי דיווח ב"לה פריזיאן", השווי המקסימלי שלו יגיע ל-600 מיליון אירו. ולמרות שהוא נסגר רק העונה (2012/13), בפ.ס.ז' הכניסו חלק ניכר מהסכום שלו לדיווח של 2011/12, על מנת שיוכלו לעמוד בתקנות של אופ"א.

ארגון הכדורגל האירופי אמור להערים קשיים על ההסכם. על-פי התקנות, ערכם של הסכמי פרסום מעין אלו חייבים לשקף את שווי השוק המקובל בכדורגל העולמי. ההסכם עם QTA הוא כמובן יוצא דופן מבחינה זו, הגבוה ביותר בענף, בטח ביחס לחשיפה המינימלית שמקבלת רשות התיירות הקטארית מפ.ס.ז' (היא אפילו לא משמשת כספונסר הראשי של המועדון: המפרסמת המרכזית על מדי המשחק של הקבוצה היא חברת התעופה אמירייטס).

העניין היותר בעייתי מבחינת אופ"א הוא האיסור על "צדדים קשורים" לממן הסכמי חסות שכאלו. QTA, בדיוק כמו הבעלים של פ.ס.ז' - ארגון QSI, הם שניהם גופים הממומנים על-ידי ממשלת קטאר, כך שהחשדות לקומבינה שנועדה לעקוף את חוקי הפייננשל פייר-פליי מתגברים.