עכשיו יש הוכחה אקדמית: פיטוריו של אברם גרנט מצ'לסי היו טעות

מחקר סטטיסטי של אוניברסיטת רדינג: המנג'ר הישראלי השיג תוצאות טובות יותר מהצפוי ■ "אובר אצ'יברים" בולטים נוספים בפרמיירליג: פרגוסון ומוריניו

האם רומן אברמוביץ', הבעלים של צ'לסי, לקח את ההחלטה הנכונה עם פיטוריו של אברם גרנט מתפקיד המנג'ר במועדון הכדורגל הלונדוני בסוף עונת 2007/08? השאלה הזאת עוררה מחלוקת גדולה באותה עת, לנוכח העובדה שהמאמן הישראלי היה רחוק רק פנדל אחד מוחמץ מזכייה היסטורית בליגת האלופות, לאחר שהגיע עד למשחק הגמר של המפעל מול מנצ'סטר יונייטד. כעת, מחקר אקדמי חדש שמתפרסם באנגליה מעלה את ההיפותיזה לפיה אברמוביץ' טעה בגדול במהלך שלו - לאור הסטטיסטיקה הייחודית שהשיג גרנט כמאמן צ'לסי.

המחקר, תוצרת בית הספר לעסקים Henley של אוניברסיטת רדינג, בדק את ביצועי המנג'רים בפרמיירליג בכלל המשחקים שהתקיימו בין העונות 2004/05-2008/09. הוא ניסה לחזות מה הן התוצאות הצפויות של כל קבוצה, ללא קשר לאיש שעמד על הקווים - בהתחשב בנתונים אובייקטיבים, דוגמת גובה שכר השחקנים בכל מועדון, וגובה ההשקעה ברכישת שחקנים (ככל שהמספרים גבוהים יותר, כך הסיכויים של הקבוצה לנצח צומחים - עובדה שכבר הוכחה בעשרות מחקרים קודמים). בנוסף, נלקחו בחשבון פרמטרים נוספים - השחקנים הפצועים של קבוצה שלא יכלו לקחת חלק בכל משחק, השחקנים המורחקים, וכו'. בהתחשב בכל הנתונים הנ"ל, נבדק במחקר האם המנג'רים השיגו תוצאות טובות יותר ביחס למה שהנוסחה אליה הגיעו חזתה לכל קבוצה.

מהמחקר עולה כי גרנט, שאימן 32 משחקי ליגה בצ'לסי, השיג בממוצע 0.35 נקודות ליגה יותר ממה שהקבוצה היתה אמורה לצבור לפי הנוסחה (1.96 נקודות). חברו לכך את אותו מסע לגמר הצ'מפיונס - ותקבלו מאמן שלפחות בתקופתו בצ'לסי היה בלי ספק "אובר אצ'יבר", כזה שמבחינה מקצועית כלל לא היה מוצדק לפטר אותו.

איזה "אובר אצ'יברים" נוספים היו בכדורגל האנגלי באותה תקופה (כאמור 2004 עד 2009)? אלכס פרגוסון ממנצ'סטר יונייטד, איך לא, עם 0.72 נקודות בממוצע יותר מהצפוי. וגם: ארסן ונגר מארסנל, עם 0.57 נקודות יותר מהצפוי; ז'וזה מוריניו (צ'לסי, 0.56); דייויד מויס (אברטון, 0.54); רפא בניטז (ליברפול, 0.56); סטיב מקלארן (מידלסברו, 0.42).

גם מאמנים דוגמת הארי רדנאפ, סוון גוראן אריקסון, מארק יוז ורוי הודג'סון הצליחו לצבור יותר נקודות, באופן משמעותי, ממה שחזתה להם הסטטיסטיקה.