מהשבוע הבא: יצרנים סולאריים יוכלו לצרוך את החשמל שלהם

יושבת ראש רשות החשמל אורית פרקש הכהן ומנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן סיכמו ביניהם כי בשבוע הבא תפתח לרישום הסדרת "מונה נטו" המאפשרת ליצרני חשמל סולארי לצרוך בעצמם את החשמל המיוצר על-ידם

הסדרת "מונה נטו" המאפשרת ליצרני חשמל סולארי לצרוך בעצמם את החשמל המיוצר על-ידם תיפתח לרישום בשבוע הבא, כך סוכם אתמול בין יושבת ראש רשות החשמל אורית פרקש הכהן למנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן.

בכך מגיע כנראה לסיומו המשבר שפרץ בתחילת שבוע שעבר כשחברת החשמל הודיעה ברגע האחרון כי לא תאפשר את הרישום משום שלא ניתן לה די זמן להיערכות להסדרה. בחברת החשמל טענו כי דרושים להם שמונה חודשים לפחות על-מנת להכין את מערך המחשוב הנדרש לצורך הזיכוי של חשבונות החשמל של צרכנים שמספקים לעצמם חשמל.

הקפאת המכסה לחודשים ארוכים איימה לחסל את ענף היזמות הסולארי למערכות קטנות ובינוניות לאחר שכבר מוצו כמעט כל מכסות הייצור שחולקו.

במסגרת ההסדרה החדשה אמורה הרשות לשחרר 400 מגוואט של מערכות שיוכלו לקבל זיכוי על הצריכה העצמית שלהן. ההסדרה אטקרטיווית במיוחד עבור מערכות המותקנות אצל צרכני חשמל גדולים שמשלמים היום על צריכת החשמל בשעות השיא תעריף גבוה בהרבה מעלות ייצור החשמל שהם יכולים להפיק ממערכות הגג והקרקע שלהם. בתעשייה חששו כי חברת החשמל פועלת במתכוון כדי לסכל את הסדרת המונה-נטו שעשויה בעתיד הרחוק לאיים על מקורות ההכנסה שלה.

באיגוד הישראלי לחברות אנרגיה מתחדשת בירכו על הסיכום. מנכ"ל האיגוד איתן פרנס אמר כי "יושבת ראש רשות החשמל הוכיחה כי היא נחושה לסייע לענף האנרגיה הסולארית לצמוח". לדבריו, "הסדרת מונה נטו היא יריית פתיחה לשוק חדש שצפוי לצמוח למאות רבות של מגה-וואטים בשנים הקרובות".

על-פי הסיכום תיפתח ההסדרה לרישום ידני באופן מיידי ולרישום ממוחשב בתוך שבוע כשבמקביל תמשיך חברת החשמל להיערך לזיכוי הצרכנים. ההגיון מאחורי ההחלטה הוא שניתן לזכות את הצרכנים באופן רטרואקטיבי כך שאין צורך להמתין להשלמת מערך המחשוב.