אחרי 6 שנים וכ-120 מיליון דולר השקעה: Compass נחשפת

קומפס פיתחה תשתית לתקשורת אופטית בין השבבים, שהיא מיישמת בשלב ראשון ליצירת נתבים (Routers) אופטיים, שמיועדים לספקיות שירותי התקשורת

אחרי מספר שנים של סודיות קנאית, השקעות עתק של קרוב ל-120 מיליון דולר, והצטיידות במספר שמות גדולים, יוצאת היום חברת ההיי-טק הישראלית קומפס (Compass) לאור. מבחינה טכנולוגית, מדובר בהישג מרשים למדי, אם כי הסכום הנכבד שהושקע במאמץ עדיין צריך להצדיק את עצמו. קומפס פיתחה תשתית לתקשורת אופטית בין השבבים, שהיא מיישמת בשלב ראשון ליצירת נתבים (Routers) אופטיים, שמיועדים לספקיות שירותי התקשורת.

קומפס הוקמה בשנת 2006 ע"י מיכה לאור, שמכהן כנשיא, וד"ר מיכאל מש. בין חברי הדירקטוריון של החברה אפשר למצוא את חיים שני, שמכהן כיו"ר, לשעבר מנכ"ל נייס ומשרד האוצר ואת אד קוזל (Ed Kozel ), לשעבר סמנכ"ל הטכנולוגיות של סיסקו. היקף ההשקעה בחברה מתאים לסכומים שגייסו חברות בתחום ציוד התקשורת האופטי לפני כעשור וחצי, אם כי הפעם נראה שהפתרון יותר מבוסס, מה גם שכחלק מהחשיפה היום טוענת החברה כי יש לה כבר לקוחות.

בין המשקיעים, ישנן מספר קרנות הון סיכון: פיטנגו, בנצ'מרק, North Bridge, ו-Crescent Point הסינגפורית; מספר משקיעים אסטרטגיים: סיסקו, זרוע ההשקעות של דויטשה טלקום, T-Venture, וקרן של ענקית הכבלים האמריקנית Comcast. הנתבים האופטיים שפיתחה החברה, שמיועדים להעברת מידע בהיקפים גדולים לליבת הרשת או במרכזי הנתונים, ביעילות וצריכת אנרגיה פחותה מאשר הפתרונות הסטנדרטיים.

בחברה, שמונה כרגע כ-150 עובדים ויושבת בנתניה, לא חושפים עדיין את שמות הלקוחות. התחום נכנס להגדרה של Silicon Photonics, שבו עוסקת אחת הדילמות בתעשיית ציוד התקשורת כרגע: כיצד לשלב יכולות העברת נתונים באמצעות אור (קרני לייזר) על גבי הסיליקון שמהוות את התשתית לשבבים, במקום פסי הנחושת? הטכנולוגיה שמאפשרת את המוצר, פותחה לאחר שיתופי פעולה עם האקדמיה.

נכון לכרגע, קומפס היא הפתרון הראשון בשוק, אך היא מתחרה מול פתרונות שמספקות חברות נוספות לנושא ביניהן אינטל, IBM ואף סיסקו שביצעה לפני כשנה וחצי רכישה בתחום (Lightwire). ההשקעה של סיסקו בקומפס עשויה להיות גם המשך הדרך של החברה - רכישה ע"י סיסקו- מה גם שאחד היזמים, לאור, היה ממקימי מרכז הפיתוח של סיסקו בישראל.