יאיר לפיד מול הבנייה בשטחים

כשר אוצר, אתה תכריע מה יהיה גובה התקציב לדיור בר-השגה

יאיר לפיד, שבמסע הבחירות דיבר על 150 אלף דירות להשכרה בדיור בר-השגה ונגד התנחלויות פוליטיות, ויתר על השפעה ישירה בשוק הדיור, כשהותיר את משרד הפנים לליכוד ביתנו ואת משרד השיכון לאורי אריאל מהבית היהודי.

הדברים על השולחן: יגבר הלחץ לבנייה בשטחים, בעיקר בשטחים שסופחו סביב ירושלים, אבל גם במעלה אדומים ובאריאל, ובוודאי כאשר אורי אריאל יו"ר רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ורעיון משה כחלון ירד מהפרק. בראש רמ"י עומד איש המתנחלים בנצי ליברמן, שאייש בארגון בכירים תומכי התנחלויות. משרד הפנים בראשות איש ליכוד, בוודאי אם זה גדעון סער, יתמוך במגמה. רמ"י, שאחראית עד הקו הירוק והשטחים שסופחו, היא היועץ המקצועי של המינהל האזרחי האחראי על השטחים. במחלקה להתיישבות הבונה בשטחים, הפועלת במשרד ראש הממשלה, שולט אביגדור ליברמן.

נפתלי בנט כשר תמ"ת יכול להקצות תקציבים לאזורי תעסוקה בשטחים. אורי אריאל שולט בסעיף פרויקטים החבוי בתקציבו, ויכול להקצות מיליארדים לסבסוד תשתיות ובנייה בשטחים. רמ"י עשה לאחרונה מאמצי שיווק בשכונות המסופחות בירושלים, כמו רמת שלמה והר חומה, וכל שר פנים מהליכוד יתמוך בתוכניות דומות של מינהל התכנון. קונדוליסה רייס וג'ו ביידן חטפו בפנים פרויקטים כאלה כשבאו לבקר בישראל, למרות שבמשרד רה"מ קיים "נוהל קונדוליסה" למניעת פדיחות מול ארה"ב.

מהם הכוחות של לפיד? כשר אוצר הוא יכול לקבוע מה יהיה התקציב לדיור בר-השגה, שהרי מדובר על הקצאת קרקע ללא תמורה, וזהו ויתור על הכנסות. כל החלטה על פטור ממכרז במקרקעין מחויבת בחתימתו. לפיד שולט בתחום המיסוי על שוק המקרקעין. לפיד מחזיק בזכות החתימה השנייה והקובעת על החלטות מועצת המקרקעין הכוללת ויתור על הכנסות, כמו בדיור בר-השגה.

בתפקיד יו"ר קבינט הדיור לפיד יעמוד במבחן מנהיגות לא פשוט, כי לכאורה, קבינט הדיור יחייב את מינהל התכנון במשרד הפנים, את משרד השיכון ורמ"י של אריאל-ליברמן, ואת ועדת החסמים הפועלת במשרד ראש הממשלה.

שני דברים עליו לעשות מיד: ליזום דיון בממשלה על הקריטריונים של דיור בר-השגה, כפי שדורש בג"ץ, ולהחזיר אליהם את קריטריון מיצוי כושר השתכרות של לפחות 100% למשפחה, בדומה להמלצת ועדת טרכטנברג (ולא להשתמש במונח שירות לאומי, אלא רק במונח שירות אזרחי, כדי לא להדיר חרדים וערבים). וחשוב מכל - כדי לא ללכת לאיבוד בקבינט הדיור, למנות לעצמו יועץ מקצועי, עצמאי ולא סקטוריאלי.