"לא צריך תרגילי אקרובטיקה כדי להוריד את מחירי הדירות"

כך לדברי יוסי אברהמי שהגיב לתוכנית הדיור הלאומית שמתכננת הממשלה ■ יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס: "צעד בכיוון הנכון אבל לא כזה המשקף את מצב החירום בו אנחנו מצויים"

התוכנית החדשה שעתידה לעלות על שולחן קבינט הדיור המיוחד בראשותו של שר האוצר המיועד יאיר לפיד זוכה לתגובות מעורבות מצד פעילים בענף הנדל"ן.

מדובר בתוכנית פיתוח מתחמים גדולים שאינם באזור המרכז, אלא באזורים שנמצאים מצפון לקריות ומדרום לאשקלון וקרית גת בכל הקשור למגורים לצד המשך שיווקי קרקע למטרות השכרה לטווח ארוך. בלב התוכנית: עבודה משותפת של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים על כל מתחם כדי למנוע היווצרות חסמים, קביעת לוחות זמנים קבועים ומהירים לקידום תוכניות וזיהוי אזורים בהם ניתן יהיה להגיע למחירי דירות של כ-800 אלף שקל.

"לצערי הרב, הצעדים שהוצעו במסגרת התוכנית הם צעד בכיוון הנכון, אבל לא כזה המשקף את מצב החירום בו אנחנו מצויים", אמר היום יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס. "גם היום, דירה באזורים המדוברים במסגרת התוכנית נמכרת בטווח המחירים המדובר ולעיתים אף בסכומים נמוכים יותר. לכן הצבת יעד של 800 אלף שקל ליחידת דיור היא לכל היותר הנצחת המצב הקיים.

"יש לזכור שמינהל מקרקעי ישראל כשל בשנת 2012 בשיווק 85% מכלל יחידות הדיור שניסה לשווק בקריית גת. לכן, הצפת העיר במכרזים חדשים לבנייה תגרום רק להגדלת הסטטיסטיקה הלא מחמיאה הזו. באותו הזמן, הקמת הקבינט שאחראי על מצוקת הדיור, בראשו יעמוד שר האוצר החדש, היא בשורה גדולה. כולנו תקווה שהקבינט והשר יציגו צעדים רדיקאליים יותר ויוכיחו את מחויבותה של הממשלה למעמד הביניים".

שלום שי, בעלים ומנכ"ל חברת דונה: "אם המטרה של האוצר היא לתת תשובה למחסור בדיור או לסייע לזוגות צעירים, אז לטעמי המהלך הוא נכון, אבל אין כאן שום דבר חדש ושום בשורה, מכיוון שזה המצב הקיים כבר היום בשטח. אנחנו מוכרים היום דירות בפריפריה גם במחירים נמוכים מאלו שהוצעו בתוכנית החדשה, ונשמח לקחת פרויקטים נוספים, כי זה בהחלט אפשרי. מי שרוצה לקנות דירת 4 חדרים חדשה בקרית גת או באשקלון, אפילו דירה בנויה, יכול למצוא בלי בעיות במחירים הנעים בין 800 אלף שקל ל-850 אלף שקל. המדינה לא צריכה לעשות שום מהלך מהפכני, אלא להמשיך לשווק קרקעות בקריית גת, בקריית מלאכי, באשקלון והסביבה ועדיין אלה יהיו המחירים".

לדברי רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר, המשווקת 70 פרויקטים חדשים ברחבי הארץ: "היוזמה מצויינת ואני מקווה מאוד שהיא תצא אל הפועל ולא תשכב במגרה כמו תוכניות רבות שפורסמו בשנים האחרונות. רק המדינה יכולה להוריד את מחירי הדיור בין השאר באמצעות התרת חסמים".

לדברי יוסי אברהמי הבעלים של חברת יוסי אברהמי "לא צריך לעשות תרגילי אקרובטיקה כדי להוריד את מחירי הדירות. המדינה חייבת להוריד מסים שהם חלק מרכזי במחיר הדירה. למשל העסקת עובדים זרים עולה לקבלנים יותר בשל עלויות שכר ועמלות למדינה. בנוסף, המיסוי על הקרקע כיום מאוד גבוה - החל ממס רכישה דרך היטלים שונים ועד מע"מ על הדירות. בשנה האחרונה אנחנו משלמים יותר אגרות פיתוח לרשויות המקומיות. בסופו של דבר רוכשי הדירות משלמים את המחיר וכדי שהמחיר ירד הממשלה חייבת להפסיק לשחק משחקים".