רשות החשמל: הסבת תחנת הכוח בחדרה לגז יקרה מדי

עלות ההשקעה בהסבת התחנות מוערכת בכ-2 מיליארד שקל, סכום שמיתרגם לכ-580 שקל למשק בית

התוכנית שמקדמת חברת החשמל להסבת תחנת הכוח הפחמית בחדרה לגז אינה כדאית מבחינה כלכלית, כך עולה מבדיקה שערכה רשות החשמל. חברת החשמל פנתה לרשות החשמל בבקשה לממן את הפרויקט באמצעות תעריף החשמל. עלות ההשקעה בהסבת התחנות מוערכת בכ-2 מיליארד שקל, סכום שמיתרגם לכ-580 שקל למשק בית.

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה הוקמה בסוף שנות השבעים. ארבע יחידות הייצור הפחמיות המקוריות שנבנו בתחנה מגיעות לסוף חייהן והחברה חייבת להחליט מה לבנות במקומן. הרעיון שמקדמת החברה בשנים האחרונות היה

להסב את התחנות לשימוש בגז. בדיונים פנימיים בחברה הועלו חלופות של הריסת היחידות ובניית תחנות כוח חדשות במקומן ותגבור (Repowering) של יחידה אחת תוך שמירת שלוש היחידות הנותרות כגיבוי.

"גלובס" חשף לאחרונה כי חלופת ההסבה שאושרה מעוררת ביקורת פנימית קשה בתוך חברת החשמל בין היתר מצד גורמים בכירים באגף התכנון בחברה. הטענה העיקרית נגד ההסבה היא שהיחידות המוסבות יפעלו בשיעור נצילות (יעילות אנרגטית) של 36% - שיעור נמוך בהרבה מזה של תחנות הכוח הפרטיות שיתחרו בחברת החשמל.

כתוצאה מכך היחידות המוסבות לא יופעלו במהלך רוב ימות השנה. על פי מידע שהגיע ל"גלובס" ברשות החשמל הגיעו למסקנה כי עלות התכנית שהציעה חברת החשמל יקרה בכחצי מיליארד שקל מהחלופה של הריסת היחידות הישנות ובניית תחנות כוח חדישות במקומן. במכתב ששיגרה לאחרונה הרשות למנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן מתבקשת החברה לערוך ניתוח מפורט של החלופות.