"גלובס" בעתירה מינהלית נגד האוצר: לחשוף את הטבות המס

משרד האוצר סירב לעשות כן במענה לפנייתו הקודמת של העיתון ■ הטבת המס של טבע הגיעה ב-2011 בלבד לכ-3 מיליארד שקל ■ אין בסיס לטיעוני האוצר שלא היה אפשר לדעת שטבע תיכנס למסלול האסטרטגי שמעניק לה אפס מס

"גלובס" הגיש בסוף השבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב עתירה מינהלית נגד משרד האוצר בדרישה לחשוף את הטבות המס שניתנו וניתנות לחברות הענק בשנים האחרונות, לאחר שהאוצר סירב לעשות כן במענה לפנייתו הקודמת של העיתון.

בעתירה, שהגישו עו"ד יורם מושקט ועו"ד אוריין אשכולי, בשמו של העיתון ובשמו של סגן העורך אלי ציפורי, נדרש משרד האוצר לחשוף את הנתונים על-פי חוק חופש המידע.

יצוין כי החודש חשף "גלובס" כי הטבת המס של טבע הגיעה בשנת 2011 בלבד לכ-3 מיליארד שקל.

מבדיקה שערך "גלובס" עולה עוד, כי אין בסיס במציאות לטיעוני משרד האוצר כאילו לא היה אפשר לדעת, עם התיקון לחוק בשנת 2005, שחברת טבע תיכנס למסלול האסטרטגי שמעניק לה אפס מס בישראל.

המסלול האסטרטגי קבע שני קריטריונים מרכזיים לקבלת הטבות המס: מחזור מאוחד של לפחות 13 מיליארד שקל, והשקעה מינימלית (במכונות, בציוד ובמו"פ) של 600 מיליון שקל.

אם מחוקקי החוק היו עושים בדיקה בדוחות טבע ל-2003, שהיו זמינים בעת הדיונים על התיקון לחוק, הם היו מגלים כי המחזור המאוחד של טבע גבוה מ-13 מיליארד שקל, וכי ההשקעות שלה לאותה שנה היו נמוכות מעט מהרף שנקבע.

דהיינו, כל בר-דעת היה מבין כי טבע תיכנס למסלול שמעניק לה אפס מס, מה גם שלטבע עמדו אז 10 שנים לפחות של הגנה על תרופת הקופקסון, מקור הרווח המשמעותי ביותר של טבע.

שיעור המס של טבע ב-2003 עמד על כ-21% (לעומת שיעורי מס זניחים יחסית בשנים האחרונות). החברה ציינה במפורש בדוחותיה כי העלייה בשיעורי המס בשנה הזו, 2003, נבעה מסיום תקופת ההטבות על חלק משמעותי מרווחיה.